actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th October 2014, 17:57
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
"Optrekken pensioenleeftijd heeft impact op aanvullende pensioenen en groepsverzekeri

"Optrekken pensioenleeftijd heeft impact op aanvullende pensioenen en groepsverzekering"

De verzekeringssector waarschuwt dat een progressieve verhoging van de pensioenleeftijd van 65 naar 67 jaar, zoals gepland staat in het regeerakkoord, niet zonder invloed blijven voor de aanvullende pensioenen en groepsverzekeringen. Een verzekeraar spreekt van "grote gevolgen voor heel wat werknemers en bedrijven".

Verzekeringsmaatschappij Federale Verzekering vraagt dringend meer duidelijkheid, onder andere over de taxatieregels. "Het optrekken van de wettelijke pensioenleeftijd is een zaak die in de toekomst geregeld kan worden, de impact op het aanvullend pensioen is een probleem dat zich vandaag al stelt", klinkt het.

Momenteel geldt de wettelijke pensioenleeftijd van 65 jaar als einddatum voor de uitbetaling van het aanvullend pensioenkapitaal voor wat groepsverzekeringen voor loontrekkende werknemers betreft. "Zal dit nu 67 jaar worden?", vraagt Federale Verzekering zich af.

Op die leeftijd van 65 jaar kan een persoon met een aanvullende pensioenregeling zijn of haar kapitaal ook uitbetaald krijgen aan de fiscaal meest gunstige voorwaarden, mits hij of zij dan nog steeds aan het werk is. "Zal die kaap van 65 nu ook opschuiven naar 67?", vraagt de verzekeraar zich af.
"Brengt kost met zich mee"

Daarnaast geldt 65 jaar ook als de gebruikelijke pensioenleeftijd in de bepalingen voor het Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen en de Individuele Pensioentoezegging, maar ook als einddatum voor de waarborg arbeidsongeschiktheid.

"Het optrekken van de pensioenleeftijd tot 67 jaar zal op dat vlak een zekere kost met zich meebrengen", waarschuwt Philippe Engelen van Federale Verzekering. "De kans op arbeidsongeschiktheid is veel groter bij iemand boven 65 jaar dan bij iemand van 60 jaar. (...) Het lijkt ons dan ook nodig dat de wetgeving zo vlug mogelijk aangepast wordt zowal wat betreft de wettelijke als de aanvullende pensioenreglementering", aldus Engelen.

Bron: http://www.demorgen.be/binnenland/-...ingen-a2095546/

Mening: Het optrekken van de pensioenleeftijd heeft al veel ophef veroorzaakt in onze samenleving. Het was natuurlijk niet onverwacht dat deze leeftijd verhoogd zou worden maar toch is het een boodschap dat iedereen liever niet onder ogen wil zien. Leerkrachten bijvoorbeeld hebben het als starter zeer moeilijk. Wanneer ik dan naar dit uitgangspunt kijk, stel ik vast dat ook de oudere leerkrachten twee jaar langer moeten werken voor ze op pensioen gaan. Het doorschuifsysteem blijft dus twee jaar vast zitten maar elk jaar studeren er wel veel leerkrachten af. Overal zit men in het nieuws te verspreiden dat er te weinig leerkrachten zijn. Hier merk ik nochtans niet veel van. Veel ex-studenten geraken amper aan werk of beginnen met maximum een halftijdse. Wij gaan dus gedurende deze twee jaar ook moeilijker aan een job geraken. Dit is natuurlijk heel zwart-wit gezien vanuit het standpunt van ons als leerkrachten. Ook wil ik even verwijzen naar later. Ik zie mij nog niet tot mijn 67 voor een klas staan ( indien je les zou geven tot je 65, met een verhoging van 2 jaar.) Gezellig is anders, zowel voor mij als voor de leerlingen. En wat dan? Wat als je dan eindelijk op pensioen kan? Dan ben je oud en versleten, kan je niet meer uit de voeten want je bent dan al wel 67. We wisten dat dit eraan zat te komen maar men had gewoon veel eerder moeten ingrijpen. Ook vind ik dat België meer moet besparen in plaats van nutteloos geld te geven aan het buitenland. Persoonlijk vind ik dat het nog altijd belangrijker is om te zien dat we met ons eigen land in orde zijn, voor we zoveel miljoenen euro's gaan spenderen aan andere landen. Hiermee verwijs ik naar de F16 vliegtuigen die de held willen uithangen in Irak tegen de IS. Ons land stelt zich zeer hulpvaardig op en langs de ene kant is dit goed want als het bij ons zo ver zou komen zouden wij ook graag hebben dat men bij ons komt helpen maar zo'n klein land als België hoeft toch niet zoveel miljoenen euro's te verspillen om een oorlog te gaan bestrijden? Er zijn grotere landen die wel deze middelen kunnen inzetten. Dit geld zou men beter in eigen kas houden.

Laatst aangepast door S*effi.Goetschalckx : 20th October 2014 om 18:14.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:15.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.