actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2014, 16:27
C*arlotte Lodewyckx C*arlotte Lodewyckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 107
15.000 jongeren ruilen vandaag de schoolbank in voor uw job

Ongeveer vijftienduizend jongeren tussen 15 en 20 jaar nemen vandaag voor één dag de job van een volwassene over voor het goede doel. Ook Knack.be doet mee aan de actie.

Josefien Truyers werkt vandaag voor één dag op de redactie van Knack.be in het kader van Zuiddag.
Onder leiding van Ellen Dereymaeker en Lies Corneillie, eerste opvolger Vlaams parlement in Leuven voor Groen, gaan vandaag vijftienduizend jongeren uit 160 verschillende scholen aan de slag voor Zuiddag, ondertussen een steeds groter project in Vlaanderen en Brussel.

De jongeren krijgen de kans om te ervaren hoe de toekomst eruit zal zien, of om één dag de job van hun dromen uit te voeren. In ruil daarvoor betaalt de werkgever 40 of 50 euro. De opbrengst gaat naar een goed doel, dit jaar Theatre Day Productions in Gaza.

Zuiddag kent jaar na jaar een steeds grotere populariteit (In 2006 werd Zuiddag nog georganiseerd voor 8 scholen). Meer en meer bedrijven, particulieren en scholen geven jongeren de kans om bij hen een dag te komen meedraaien. Zo stelt de Ugent bijvoorbeeld jobs als wetenschapsjournalist beschikbaar. Wouter Torfs, CEO van schoenenketen Torfs, stelt zijn eigen functie open. Ook culturele huizen als Muntpunt en Braakland zetten hun deuren open voor enthousiaste medewerkers. MNM, Studio Brussel, VRT en sociale media geven eveneens hun taak eens uit handen.

Minister voor een dag

Alexander De Croo, minister van Ontwikkelingssamenwerking, geeft 2 jongeren de kans een dag met hem mee te beleven. KV Kortrijk zocht een marchandiseverkoopster, Haven Oostende matrozen. Talloze burgemeesters en schepenen nemen ook deel aan Zuiddag.

De deelnemende jongeren zijn tussen 15 en 20 jaar oud en zitten in hun voorlaatste of laatste jaar van de humaniora. Zij zoeken zelf hun job en komen dus vaak voor het eerst in contact met een cv opstellen en solliciteren. Dat is handig, nu krijgen ze immers nog hulp van bijstaande leerkrachten, in de toekomst zullen ze dit allemaal zelfstandig moeten uitvoeren.

Theatre Day Productions, een partnerorganisatie van Broederlijk Delen, helpt jongeren in Gaza. Door middel van theater krijgen zij de kans om zich anders uit te drukken dan ze gewend zijn. Ze hebben een veilige plaats om naartoe te gaan en zich uit te leven op een andere manier dan met stenen naar soldaten gooien. Onderzoek heeft ondertussen aangetoond dat ze minder gewelddadig zijn, meer zelfvertrouwen hebben en betere punten op school behalen.

Heel wat Europese landen nemen deel aan soortgelijke organisaties, met als voorloper Noorwegen. Operation Day's Work in Denemarken en Italië, Acktion Tagwerk in Duitsland en One Days Work in Nederland zijn enkele voorbeelden van tegenhangers.

Palestijnse jongeren

Er had normaal dit jaar ook een uitwisseling plaatsgevonden tussen een aantal Vlaamse jongeren en een aantal jongeren uit de Gaza-strook. Dit is niet kunnen doorgaan vanwege de constante dreiging van geweld in Gaza. Een aantal Palestijnse jongeren heeft, met de nodige omwegen, België toch kunnen bereiken.

Josefien Truyers

Bron: Knack

Mening

Ik vind dit een zeer mooi project. Het is een leuke ervaring voor jongeren om buiten de schoolmuren in contact te komen met jobs die ze anders nooit kunnen uitproberen. Enkele dagen geleden stond er in de krant een artikel over het feit dat 6 op 10 schoolverlaters het onderwijs een slechte voorbereiding vinden op een job. Door deze initiatieven krijgen leerlingen een duidelijker beeld van welke beroepen ze later eventueel kunnen uitoefenen. Het is een win-winsituatie voor zowel de bedrijven als de jongeren. De bedrijven hebben er een extra werkkracht bij en de jongeren maken kennis met het echte beroepsleven. Daarnaast doen de leerlingen echt iets nuttig om geld in te zamelen voor het goede doel. De jongeren worden op deze manier opgeleid tot sociale en verdraagzame mensen in onze maatschappij. Ik denk dat dit soort initiatieven meer nut hebben dan een spaarpotje in de klas om geld te sparen voor een of andere organisatie.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 18th October 2014, 19:27
j*nthe.vermeiren j*nthe.vermeiren is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Loenhout
Posts: 107
Ik vind dit net zoals C*arlotte een zeer mooi project. Naar mijn mening is het zeer positief dat jongeren eens de sfeer van het echte beroepsleven kunnen opsnuiven. Daarnaast steunen ze het goede doel en dit kunnen we volgens mij enkel toejuichen. Het is tevens positief dat er nog andere Europese landen deelnemen aan soortgelijke acties.

Ik denk dat het ook een goede zaak is dat dit geld wordt besteed aan een project in verband met theater in de Gaza-strook. Op het eerste zicht zou je kunnen denken dat de kinderen die daar leven nood hebben aan andere en veel belangrijkere dingen. Ik ben van mening dat het belangrijk is dat deze kinderen ook nog eens even gewoon kind kunnen zijn. Dankzij dit project is dat voor hen mogelijk. Hierdoor kunnen ze hopelijk al hun zorgen heel even vergeten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 19th October 2014, 17:05
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Ik vind het ook een zeer goed initiatief om jongeren meer kennis en ervaring te verschaffen over het beroepsleven. Bovendien geeft het hen ook de kans om te ervaren wat liefdadigheid is. Dergelijke initiatieven zijn een deel van de oplossingen die we vandaag nodig hebben om hoofd te bieden aan alle maatschappelijke problemen die er al zijn of nog moeten komen. Ik hoop dat vele jongeren een positieve ervaring hebben gehad en besluiten om deze lijn nog verder door te trekken naar hun dagelijks leven. Ik vind dat we moeten zorgen dat er meer gelijksoortige projecten ontstaan in de toekomst. Het is een win-win situatie voor alle mensen die erbij betrokken zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:21.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.