actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2010, 16:47
Kristof.VanDyck Kristof.VanDyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 109
Zaal voor noodopvang asielzoekers in Noordstation

Zaal voor noodopvang asielzoekers in Noordstation

Het Brussels gewest richt in het Noordstation een zaal in voor de opvang van vijftig tot honderd asielzoekers. Dat deelt Brussels staatssecretaris Bruno De Lille (Groen!) mee. Enkele dagen geleden liet de Schaarbeekse burgemeester nog asielzoekers verwijderen uit de inkomhal van het station.

De zaal in kwestie ligt een verdieping lager dan de inkomhal. Meteen nadat de inkomhal ontruimd was, gaf het gewest al aan dat het die zaal wou inrichten voor noodopvang.

Staatssecretaris De Lille heeft nu de opdracht gegeven aan zijn administratie om het nodige te doen. Er zijn al toiletten en er komen warmtekanonnen, veldbedden en zeilen om de asielzoekers de nodige privacy te geven.

"De asielproblematiek blijft een federale bevoegdheid, maar dat zal ons niet beletten ons menselijk op te stellen. Zeker met de lage temperaturen die we vandaag kennen, kan het niet dat mensen op straat moeten slapen", zegt De Lille.

CCN-gebouw
Ook in het CCN-gebouw aan het Noordstation wordt een zaal voor 50 tot 100 asielzoekers opengesteld waar ze "menswaardig" worden opgevangen. Toiletten zijn er al en in de loop van woensdagmiddag worden ook nog warmtekanonnen, een vijftigtal veldbedden van het Rode Kruis en zeilen geleverd.

Het Brussels Gewest heeft asielzoekers, en zeker families met kinderen, altijd toegelaten in het CCN-gebouw aan het Noordstation. Toen de inkomhal daar een aantal dagen geleden op vraag van Schaarbeeks burgemeester Jodogne ontruimd moest worden, gaf het Gewest aan een andere zaal ter beschikking te willen stellen. De zaal bevindt zich een verdieping lager.

Staatssecretaris De Lille gaf opdracht aan zijn administratie om het nodige te doen om de noodopvang daar op een menswaardige manier te voorzien. Voorts bekijkt het Gewest of nog andere middelen nodig zijn om de komende weken noodopvang te kunnen voorzien. (belga/sps)

Bron:
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...rdstation.dhtml

Eigen mening:

Met dit vriesweer is het inderdaad niet menselijk om buiten te slapen. Ondanks dat het asielzoekers zijn, verdienen zij nog altijd een plaats om warm te kunnen overnachten. Het zijn nog altijd mensen zoals u en ik. Zeker tijdens deze periode van het jaar vind ik het niet meer dan normaal dat er een aantal ruimtes worden voorzien voor deze mensen.
Wat ook wel logisch was, was dat de inkomhal van het Noordstation een aantal dagen geleden ontruimd moest worden. Maar gelukkig zijn er blijkbaar toch genoeg andere plaatsen beschikbaar om deze mensen te laten slapen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 1st December 2010, 16:59
verschueren.sien verschueren.sien is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Vorselaar
Posts: 60
Je kunt het langs twee kanten bekijken vind ik.

Ik vind dat ons land eerst moet zorgen dat onze eigen inwoners onderdak hebben. Er zijn nog steeds vele inwoners uit ons eigen landje die geen onderdak hebben. Het gebeurd maar al te vaak dat zij buiten moeten staan en de mensen uit een ander land lekker warm binnen kunnen zitten. Dat vind ik niet kunnen en ik vind dat hier dringend iets aangedaan moet worden.
Ik denk dat ons land ook te klein is om ook nog mensen uit andere landen op te vangen. Ook heeft België hier de financiële middelen niet voor.

Maar langs de andere kant kun je de mensen ook niet buiten laten staan. Maar dan vind ik niet dat zij moeten opgevangen worden in een station. Waar zijn ze dan met bezig? Achtereen komen ze allemaal naar ons land want hier zijn ze zeker dat ze ergens kunnen overnachten. Het station is hier echt niet de juiste plaats voor.

Voor mijn part mogen hier wel eens duidelijke regels overgemaakt worden.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st December 2010, 19:21
EvelienBroeckx EvelienBroeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Arensdonk
Posts: 117
Dit is een gevoelige problematiek dat helaas elke winter weer opduikt.

Met deze zeer lage temperaturen is het onmogelijk om op straat te leven. Heel vaak wordt op het nieuws vermeld dat er iemand is gestorven door de kou. Een vreselijke dood moet dat zijn. Niemand verdient het om op zo'n manier te sterven. Ieder mens heeft recht op bescherming en warmte.

Er zijn inderdaad nog heel wat Belgen die dakloos zijn. Deze mensen hebben 'geluk' dat ze meestal nog wel papieren hebben en dat ze dus in opvangcentra binnenmogen, bijvoorbeeld in 'De Biekorf' in Antwerpen. Daklozen met papieren, vinden normaal gezien wel een slaapplaats.

In België zijn er enorm veel mensen zonder papieren en die mogen dus in de meeste officiële instellingen niet binnen. Het zou inderdaad beter zijn als er in België niet zo veel vluchtelingen zouden zijn, maar ze ZIJN er nu eenmaal.
Ik vind het een knap initiatief om deze mensen onderdak te geven in oude legerkazernes. Veel mensen hun reactie is niet zo positief, want ze vinden dat deze mensen dan verwend worden. Dit is niet het geval, want ze zitten maar gewoon in oude kazernes.

Vorig jaar heb ik een eindwerk over daklozen in Vlaanderen gemaakt. Door dit werk te maken en in contact te komen met veel daklozen, heb ik gezien hoe vreselijk het is om op straat te leven. Mijn vooroordelen waren snel verdwenen. Wij kunnen het ons slecht voorstellen hoe het is om op straat te leven, omdat wij allemaal een warme slaapplaats hebben. Bescherming is een basisbehoefte en iedereen heeft hier recht op.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 2nd December 2010, 13:01
Kimberly.Nuyts Kimberly.Nuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Olen
Posts: 76
Dit is inderdaad een gevoelig onderwerp.

Langs de ene kant vind ik het heel erg dat er mensen op straat moeten slapen. Zeker met deze barre weersomstandigheden. Vooral als het gaat om gezinnen met kinderen.

Maar aan de andere kant, als je gaat kijken gaat het hier meestal wel om asielzoekers. Het is toch niet logische dat ons land zoveel gaat investeren in opvangplaatsen voor mensen uit een ander land ? Ga eens kijken bij de Belgen. Hoeveel zitten er wel niet in een ijskoud huis omdat ze geen mazout meer kunnen betalen ? Kunnen we dan niet beter investeren in die mensen ?

Ik wil zeker niet racistisch overkomen maar ik vind toch dat we ons eigen volk eerst moeten helpen. Al onze buurlanden zetten de asielzoekers botweg het land uit en dus komen ze allemaal bij ons terecht, met alle gevolgen van dien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:56.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.