actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 25th October 2010, 13:23
stef.colebunders stef.colebunders is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 89
Europese bedrijven financieren Amerikaanse klimaatontkenners

'Europese bedrijven financieren Amerikaanse klimaatontkenners'

BRUSSEL - Amerikaanse politici die zich verzetten tegen een nieuwe klimaatwetgeving, hebben duizenden dollars steun ontvangen van Europese bedrijven. Dat blijkt uit een rapport van het Europese klimaatactienetwerk CAN Europe.
Ook een paar prominent in Vlaanderen aanwezige bedrijven zoals ArcelorMittal, GDF Suez, BASF, Bayer en Solvay financierden volgens het rapport Amerika's meest prominente klimaatontkenners.

CAN Europe maakte een analyse van de gegevens van de federale kiescommissie van de Verenigde Staten. Daarbij werden zeer gerichte financieringsstromen van enkele van Europa's grootste vervuilers uitgeplozen. Volgens het document probeerden die bedrijven de Amerikaanse klimaat- en energiewetgeving te beïnvloeden door kandidaten te financieren die zich verzetten tegen een Amerikaans klimaatbeleid.

172.000 euro

Zo steunden de grote Europese broeikasgasuitstoters Lafarge, GDF Suez, EON, BP, BASF, Bayer, Solvay en ArcelorMittal voor 240.200 dollar (ongeveer 172.000 euro) senatoren die de klimaatwetgeving blokkeerden. Dat bedrag komt overeen met bijna 80 procent van het geld dat deze bedrijven spendeerden in de senaatsverkiezingen van 2010.

Volgens Bond Beter Leefmilieu (BBL), een van de 130 ngo's die deel uitmaken van het klimaatactienetwerk, verzetten net diezelfde bedrijven zich tegen een ambitieuzer Europees klimaatbeleid 'zolang er in de VS geen doeltreffender klimaatbeleid wordt gevoerd'.

'Hier bij ons vertellen bedrijven zoals GDF Suez dat ze er alles aan willen doen om de strijd aan te gaan tegen de klimaatverandering. Nu blijkt dat zij er alles aan doen om die strijd te kelderen en er daarbij zelfs niet voor terugdeinzen om klimaatontkenners te financieren', aldus Sara Van Dyck van BBL.

bron: www.destandaard.be

Mijn mening

Na het lezen van dit artikel komt er bij mij toch een eng gevoel op. Amerikaanse politici geld geven om het klimaatprobleem als niet waar of niet zo erg te verklaren. Een grote schande noem ik dit. Schandalig is nog te zacht uitgedrukt om mijn mening hierover te vormen. Leiders van grote bedrijven zien enkel nog de dollarstekens voor hun ogen. Hoe hun kinderen en kleinkinderen nog verder moeten leven op deze aardbol kan hen worst wezen. Geld is het enige wat hen interesseert al moet dit ten koste van onze mooi aardbol. Geld over hebben om iets als niet waar te verklaren vind ik zeer erg. Daarbij hier in België nog verklaren dat ze alles aan willen doen om de klimaatverandering tegen te gaan maakt het enkel nog erger. Waar zijn deze bedrijven met bezig?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.