actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th February 2010, 19:04
Ivan.Verwerft's Avatar
Ivan.Verwerft Ivan.Verwerft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Geel
Posts: 133
99,5% chocolade in Belgische winkels geproduceerd door kindslaven

Citaat:
Belgische chocolade wordt gemaakt door kindslaven

Volgens Oxfam bevat zowat 99,5 procent van alle Belgische chocola in de winkelrekken cacao die werd geoogst door kindslaven. Ze vragen dat de Belgische chocoladeproducenten overschakelen op "kindvriendelijke" cacaobonen uit eerlijke handel. Dat meldt de krant Het Laatste Nieuws.

"Meer dan 70 procent van de cacaobonen komt uit West-Afrikaanse landen als Ivoorkust en Ghana waar de uitbuiting van kinderen bij de oogst van cacao schering en inslag is", zegt Mieke Poissonnier van Oxfam. De cacaoteelt brengt voor de kleine boeren zó weinig op dat ze geen geld hebben om betaalde werkkrachten in te zetten.

In West-Afrika werken volgens Oxfam zo meer dan 100.000 kinderen in de cacaosector. "Naar schatting 15.000 kinderen zijn echte kindslaven uit buurlanden als Burkina Faso, die door hun ouders zijn verkocht om te werken als dwangarbeiders voor een cacaoboer", zegt Poissonnier.

Côte d'Or
In België geeft Kraft, het moederbedrijf van Côte d'Or, toe dat kinderarbeid en kindslaven een probleem zijn. "Er zijn miljoenen cacaoboeren in West-Afrika. We kunnen nu niet garanderen dat daar nergens kindslaven aan de slag zijn en dat onze chocola zonder kinderarbeid tot stand is gekomen", zegt Dionne Heijnen van Kraft.

"Sinds november 2009 werken we deels met cacaobonen die gecertificeerd zijn door de Rainforest Alliance. Plantages waar kindslaven aan de slag zijn, verliezen onmiddellijk hun certificaat. In 2012, moet alle cacao voor Côte d'Or dat certificaat hebben", aldus Heijnen. Oxfam start nu een campagne om de overheid en de chocoladefabrikanten wakker te schudden. (belga/adb)
Bron: hln


Kort samengevat komt het er op neer dat een schandalig hoge hoeveelheid van alle chocolade die in onze winkelrekken ligt, gemaakt is van cacaobonen die geoogst werden door kinderen, soms door kindslaven. Landbouwers verkopen hun kinderen als dwangarbeiders om cacaobonen te gaan plukken. Deze cacaobonen worden verwerkt en doorverkocht aan o.a. grote merken zoals Côte d'Or of Callebaut.


Toen ik dit las, geloofde ik het amper. 99,5% van alle chocolade is wel héél erg veel. Ik begon mezelf enkele kritische vragen te stellen maar hoe ver je er ook over nadenkt, het is en blijft wel mogelijk. Eigenlijk is het vreemd dat er niemand eerder iets over gezegd heeft... Ik vind het hoe dan ook ongelofelijk schokkend (ik eet nogal veel chocolade ook dus... ). In het vervolg koop ik wel wereldwinkelchocolade.


Ik kon het artikel ook bij het subforum mensenrechten of België plaatsen, maar ik heb het bewust hier gezet omdat dit iets is wat (logischerwijs) heel de wereld aangaat én omdat dit subforum misschien meer wordt bekeken dan het subforum mensenrechten.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th February 2010, 21:11
Evelien Snels Evelien Snels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 70
Als fervente chocoladeliefhebster werd ik hier toch eventjes stil van, wat niet zo heel gemakkelijk gebeurt!

Ik vind het, net zoals Ivan, heel merkwaardig dat hier in het verleden nog nooit kritiek is opgekomen. Ik kan mij nog heel goed de zaak Nike voor de geest halen waar toen enkele jaren geleden zoveel protest is tegen gekomen omwille van de kindslaven die op boten op enkele kilometers van de kust (om de wetgeving te omzeilen) schoenen in elkaar moesten knutselen tegen een onmenselijk tempo.

Hier zou wel dringend eens iets aan gedaan moeten worden. Ik ben er van overtuigd dat de Bourgondiër die in elke Belg leeft zijn chocolade niet zal laten als hij hiervoor wat meer moet betalen zolang deze op een eerlijke manier geproduceerd wordt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 17th February 2010, 10:43
Anne Van den Bosch Anne Van den Bosch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Wijnegem
Posts: 274
Zo van die artikels zijn toch telkens opnieuw aangrijpend. Zeker omdat we er niet steeds zomaar bij stilstaan.
Heel wat van de producten die wij gebruiken, worden op deze manier geproduceerd, zonder dat we ons er van bewust zijn.
Er zou inderdaad iets aan gedaan moeten worden, maar ik denk niet dat het zo eenvoudig is om gewoon de prijs te doen stijgen en de mensen 'ginder' een beter loon aan te bieden... Volgens mij zal er dan nog steeds misbruik van gemaakt worden, de prijzen zullen bijvoorbeeld harder stijgen dan de lonen van de arme werkkrachten...
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 17th February 2010, 13:21
Shana Henderieckx Shana Henderieckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Antwerpen
Posts: 130
Is boycotten wel zo verstandig?

Het is inderdaad erg schokkend nieuws! Ik heb er ook nooit bij stilgestaan, en toch, net zoals Evelien reeds aanhaalde kan ik me de Nike-affaire nog goed herinneren...
Maar ik vind het moeilijk om hier een oplossing voor te bedenken want als je inderdaad overschakelt op chocolade van de wereldwinkel... dan verliezen deze kindslaven hun "job"... zij doen dit waarschijnlijk ook alleen maar om een (heel klein) centje bij te verdienen, dus is het dan wel zo verstandig om ze te boycotten? Is dat, als puntje bij paaltje komt, dan uiteindelijk niet nadeliger voor deze kinderen dan voor de fabriek zelf?
In ieder geval, nu ik zoiets weet, moet ik echt walgen van die waanzinnig lekkere reclamefilmpjes van Côte d'or!!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:18.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.