actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd October 2010, 11:17
Bo.Alpaerts Bo.Alpaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Nijlen
Posts: 68
Minstens 135 doden door cholera in Haïti

Minstens 135 doden door cholera in Haïti

Een uitbraak van cholera in Centraal-Haïti heeft de voorbije dagen al aan minstens 135 mensen het leven gekost. Nog eens 1.500 anderen mensen zijn vermoedelijke besmet.

Dat heeft de regering bevestigd.

De uitbraak van de ziekte situeert zich in de regio’s van Artibonite en het Plateau Central, ten noorden van de hoofdstad Port-au-Prince.

Gevreesd wordt dat de ziekte zich kan verspreiden naar de ontheemdenkampen rond de hoofdstad. Daar leven nog tienduizenden mensen die hun woning verloren als gevolg van de verwoestende aardbeving van 12 januari.

De infectieziekte cholera wordt veroorzaakt door bacteriën die zich kunnen verspreiden via vervuild water of voedsel. De belangrijkste kenmerken van de ziekte zijn diarree en uitdroging.

Bron: Knack.be (http://knack.rnews.be/nl/actualitei...94841958067.htm)

Haïti is na de aardbeving en na de grote 'liefdadigheisactie' van buitenaf volledig uit de media gebleven. Niemand was nog op de hoogte van de toestand nà de aardbeving. Nu gaat alle aandacht naar Pakistan (wat ook goed is!). We gaan zo snel over van het ene drama naar het andere dat alle vorige slachtoffers in de kou blijven staan. Zijn er nu nog wel hulpverleners in Haïti? Wordt de bevolking nog financieel gesteund? Opeens hoor je dan dat er een uitbraak van cholera is en dan sta je toch wel even stil en vraag je je af: Is de internationale hulpverlening wel juist bezig?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th October 2010, 15:16
Willem Timmermans Willem Timmermans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Dessel
Posts: 21
Minstens 135 doden door cholera in Haïti

Is de internationale hulpverlening wel juist bezig? Ik denk het wel. Het echte probleem volgens mij is dat er gewoon te weinig hulpverleners zijn om elke getroffen regio optimaal te kunnen helpen. Zeker de laatste tijd met natuurrampen in Chili, Haïti, Pakistan, ...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th October 2010, 17:01
Mortelmans Bart Mortelmans Bart is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Ranst
Posts: 101
Minstens 135 doden door cholera in Haïti

Wat er zich nu afspeelt in Haïti is inderdaad gewoon rampzalig. Ik heb gisteren ook de beelden gezien die gewoonweg schokkend waren. Of de versterkingstroepen goed bezig zijn of niet daar wil ik niet echt over uitwijden. Hetgeen ik erg vind is dat de dag vandaag zoveel mensen moeten lijden en dan spreken we niet enkel over Pakistan en Haïti. Er zijn nog zoveel andere landen waar er armoede, vervuiling, epidemieën,... heersen en kan je dit dan fair noemen. Een mens is een mens en iedere mens heeft in principe recht op 'een leefbaar leven'. Ik wil hierbij benadrukken dat niet enkel wat in de media komt het ergste is zoals Pakistan en Haïti. Alle mensen zijn dan zo gefocusd op die twee onderwerpen terwijl er echt nog vele andere gruwelijke feiten zich afspelen. Ik zou niet de schuld in de schoenen schuiven van de internationale hulpverlening, deze reageren enkel na de feiten en proberen de drastische gevolgen te minimaliseren. Ik zou het eerder anders formuleren en ik zou zeggen dat het de schuld is van ons allen. Dit wil niet zeggen dat we dit bewust doen, maar we moeten toegeven dat wij in onze westerse cultuur in een -hoe je het noemt- 'luxe-leventje' leven. Ik moet toegeven dat ik ook deel uit maak van dit leven maar toch sta ik elke dag stil bij wat er in die andere kant van de wereld zich afspeelt. Tegenwoordig vind ik de mentaliteit van de mens in het algemeen schokwekkend. Mensen zouden meer hierover moeten nadenken dat ze het niet mis hebben hier. Ik vind het jammer dat wij over vele futuliteiten echt drama's maken terwijl we toch allemaal goed in onze basisbehoeftes kunnen voorzien. Ik geef nu een paar stomme voorbeelden,die wel min of meer onze mentaliteit schetsen. Een leerling geeft volgende uitspraak: "Wat een slechte school hier, allemaal taken en testen! " -bij deze zou de leerling blij moeten zijn met wat hij krijgt, onderwijs legt een schitterende basis voor zelfontplooiing en carrièrevorming, maar ja. Volgend voorbeeld: Een tante geeft een verjaardagscadeau af aan haar petekind, reactie petekind: "Alé dat cadeau heb ik al, kunnen we dat niet gewoon inruilen" Oké ik ga nu misschien wel heel ver, maar ik zeg altijd grote dingen kunnen pas opgelosd worden als we beginnen bij de kleine gemakkelijke dingen.

De mentaliteit was één puntje dat misschien niet echt een oplossing biedt voor Haïti. Maar ik wil nog een tweede puntje aanhalen.
Het gebrek aan basisbehoeften in zulke landen komt volgens mij vaak door een slecht politiek beleid. Hoe komt het toch dat ondanks vele geldschenkingen er toch nog altijd armoede heerst. Ik ben er zeker van dat het geld daar niet zorgvuldig besteed wordt, maar eerder gegeven wordt aan -wat men noemt- het politieke hoofd die er dan zijn goesting mee doet. Ah, kunnen we dat toch niet linken aan mentaliteit?!
Tja, ik weet het ook wel, zulke onderwerpen zijn verdomd moeilijk te analyseren. Al deze problemen worden cru gezegd veroorzaakt door 4% door de mentalietit, maar wat zijn de overige 96% oorzaken van het grote drama 'armoede' in de wereld. Wie zal het zeggen? Voor mij is dit een gevormde spiraal waar de twee delen van onze aardbol ( Westers en Oosters) niet meer onderuit kunnen.

Jongens reageer, komaan hier kan je echt boeiend over debatteren.

grt Bart
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 25th October 2010, 21:57
jurgen jurgen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Lille
Posts: 99
Ondertussen is het aantal slachtoffers al bijna verdubbeld.

Cholera-epidemie bereikt Haïtiaanse hoofdstad
24/10/10

De cholera-epidemie die al 220 mensenlevens kostte in het noorden en het oosten van Haïti, heeft de hoofdstad Port-au-Prince bereikt. Dat meldde de Pan American Health Organization (PAHO), een onderdeel van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO), in de nacht van zaterdag op zondag.

Een laboratorium van het Haïtiaanse ministerie van Volksgezondheid "heeft zaterdagavond laat gevallen bevestigd in het departement West, waartoe Port-au-Prince behoort". Hoeveel gevallen in de hoofdstad genoteerd zijn, werd niet gepreciseerd.

Duizenden slachtoffers van de aardbeving in januari wonen in Port-au-Prince in tentendorpen, waar de hygiënische omstandigheden niet optimaal zijn en de epidemie zich bijgevolg snel zou kunnen verspreiden. (afp/mvl)

Bron: De Morgen http://www.demorgen.be/dm/nl/6196/A...hoofdstad.dhtml
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.