actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th February 2010, 14:26
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Reynders wil niet weten van heffing op frisdranken

Minister van Financiën Didier Reynders (MR) wil niet weten van een extra belasting op frisdranken. Dit zou Belgen terug aanzetten zich in het buitenland te gaan bevoorraden en het verbruik van alcoholische dranken stimuleren. Dat antwoordt de minister op een schriftelijke vraag van Eric Thiébaut (PS) die verwees naar het pleidooi van wetenschappers voor dergelijke heffing in het kader van de strijd tegen zwaarlijvigheid.

Lagere BTW
Reynders wijst erop dat ons land enkele jaren terug de BTW op alcoholvrije dranken van 21 naar 6 procent verlaagde, de accijns op deze dranken halveerde en deze op mineraalwater zelfs afschafte. "Deze regeling had tot doel de aankopen van alcoholvrije dranken in ons land terug op te voeren daar deze producten meer en meer in de buurlanden gekocht werden", aldus Reynders. Ons land was op dat ogenblik immers nog het enige EU-land met een BTW-voet op alcoholvrije dranken van 21 procent en accijnzen op deze dranken.

Bevoorraden in buitenland
"Indien wij vandaag omkeren wat destijds deden zetten wij de Belgische consumenten opnieuw aan om zich in buurlanden te bevoorraden. Het zal ook jongeren aanzetten alcoholhoudende en ook de licht alcoholische dranken aan te kopen. Ons land is overigens nog het enige dat frisdranken aan accijnzen onderwerpt", aldus Reynders. Het verbruik van frisdranken is volgens Reynders overigens een educatief en geen fiscaal probleem.

Datum: 08/02/2010
Bron: De Morgen

Eigen mening:
Ik vind dat er enkel op ongezonde en alcoholische dranken BTW gevraagd mag worden. Gezond leven moet aangemoedigd worden. Maar er is natuurlijk wel een probleem als de Belgen net over de grens hun inkopen zullen doen. Dit is slecht voor onze economie. Voor mij mogen frisdranken gerust wat duurder zijn dan dranken die wel gezond zijn. Op café kost een fruitsap vaak meer dan een cola. Dit vind ik persoonlijk niet logisch. Maar als onze economie eronder zal lijden als we meer zullen moeten betalen voor frisdranken, dan vind ik dat er geen extra BTW op betaald moet worden. Het is natuurlijk ongezond en mensen moeten aangemoedigd worden om gezond te leven en hun kinderen gezond op te voeden. Maar deze verantwoordelijkheid moet je zelf in de hand hebben. Het is niet de taak van de overheid om erop toe te zien dat iedereen gezond leeft. Van mij mag frisdrank wat duurder worden, maar als onze economie hieronder lijdt, dan denk ik dat we het beter laten zoals het is.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th February 2010, 23:01
Catharina.Michiels Catharina.Michiels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Turnhout
Posts: 63
Onbelangrijk

Mij maakt het zoveel niet uit dat ze extra belastingen gaan heffen op frisdranken.

Aangezien ik dus net tegen de grens woon, ga ik me toch al steeds bevoorraden in Nederland. Daar betaal je ook belastingen in de vorm van statiegeld maar dit krijg je terug. Reden te meer om je in Nederland te gaan bevoorraden. Voedsel is in Nederland beduidend goedkoper - zoals al vaker is beweerd - als in België.

Om maar een voorbeeld te geven: In België betaal je een fles Coca Cola light van 1,5 l : ± € 2,19. In Nederland betaal je een fles Coca Cola light van 2 l: € 1,93. Is dit geen gigantisch groot verschil?

Je betaalt € 0,26 minder voor een halve liter Cola meer.

Ik moet er wel bijzeggen dat je bovenop die € 1,93 die je betaalt in Nederland, € 0,25 statiegeld moet betalen. Niettemin krijg je dit bedrag volledig terug als je de fles weer inlevert.

Om 1 fles Cola te halen, zou ik zelf als grensbewoner niet speciaal naar Nederland rijden. Maar om een pak Cola te gaan halen wel. Waarom dan wel en dan niet? Als economist bekijk je alles vanuit een economisch perspectief uiteraard. Als je voor 1 fles Cola naar Nederland moet rijden, kost je die fles Cola meer als je die in de lokale supermarkt zou aankopen aangezien je de benzine ook mee moet verrekenen. Als je een pak Cola gaat halen, kom je zelfs met de verrekening van de benzine goedkoper uit.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:12.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.