actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2016, 10:17
Senne.V*nRompuy Senne.V*nRompuy is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 89
Deze veiligheidsmaatregelen neemt uw stad op oudejaar

Ook dit jaar staan in de belangrijkste steden de veiligheidsdiensten op scherp. Niets wordt aan het toeval overgelaten. Een overzicht van de meest in het oog springende maatregelen.

Aalst: vuurwerk verboden

Er wordt extra politiepersoneel uitgestuurd. Er zullen agenten in burger aanwezig zijn die willekeurig tassen en rugzakken nakijken. Wie zonder vergunning vuurwerk afsteekt, is strafbaar.

Antwerpen: 350 euro boete voor eigen vuurwerk

In Antwerpen is elke vorm van vuurwerk - zelfs kleine voetzoekers - verboden. Wie toch betrapt wordt, krijgt een GAS-sanctie. Meestal moet de overtreder verplicht een sensibiliseringscursus volgen in de 'vuurwerkklas. Wie dat weigert, krijgt een boete van 350 euro.

De kaaien, waar vorig jaar 75.000 toeschouwers stonden, worden tijdens het vuurwerk tijdelijk afgesloten voor alle verkeer. De politie vraagt om rugzakken en grote handtassen thuis te laten.

Blankenberge: zoutzakken op kerstmarkt

Het stadsbestuur heeft zoutzakken laten plaatsen ter hoogte van de kerstmarkt op het Leopold III-plein en er zullen extra patrouilles op pad zijn op oudejaar.

Brugge: cobra-eenheid paraat

Op 't Zand, het grootste plein van de stad, worden 16.000 mensen verwacht. Daar staat een zogenaamde Cobra-eenheid paraat, een team van zo'n 10 politiemensen die erop getraind zijn om onder meer gevaarlijke criminelen te arresteren. Ze zijn uitgerust met kogelwerende vesten en helmen en dragen machinegeweren om in te grijpen bij gewelddadige incidenten. Daarnaast worden nog 25 extra agenten opgetrommeld. Zelf vuurwerk afsteken is niet toegelaten.

Brussel: toegangen beperkt

Het traditionele vuurwerk gaat door, zij het onder strenge veiligheidsmaatregelen. De feestzone tussen het Beurs- en het De Brouckèreplein zal maar van één zijde toegankelijk zijn. Ook hier raadt de organisatie toeschouwers aan om geen tassen of rugzakken mee te brengen. Het publiek zal gecontroleerd worden aan de ingangen en glazen flessen en vuurwerk voor eigen gebruik zijn uitdrukkelijk verboden. Het metrostation De Brouckère wordt om 19 uur al afgesloten, om 21 uur sluit ook het station aan de Beurs.

Gent: extra betonblokken

De betonblokken aan grote pleinen die er al tijdens de Gentse Winterfeesten lagen, blijven op hun plaats. De politie raadt af om rugzakken of tassen mee te brengen. Er kan gefouilleerd worden. Vuurwerk mag enkel tussen middernacht en 1 uur.

Hasselt: ring gaat dicht

De Groene Boulevard in Hasselt - de kleine stadsring - zal tijdens het eindejaarsvuurwerk op het Kolonel Dusartplein afgesloten worden.

Kortrijk: wagens tegen aanvallen

Vier geparkeerde wagens van sponsors beschermen de kerstmarkt nu al tegen aanvallen van terroristen met vrachtwagens. Er zijn ook extra patrouilles, in uniform en in burger.

Leuven: vuurwerk en fietsen verboden

Het afsteken van vuurwerk en bommetjes en het oplaten van wensballonnen op openbaar domein is verboden. Binnen de festivalperimeter zijn bromfietsen, fietsen, rolschaatsen, skeelers, skateboards en steps verboden. Enkel voertuigen met een geldig doorgangsbewijs mogen binnen.

Oostende: zeedijk afgesloten

Op de zeedijk, waar het vuurwerk wordt afgeschoten, wordt gezorgd voor extra afsluiting door paaltjes, om te vermijden dat een terrorist op de mensenzee zou kunnen inrijden. Er zijn ook extra manschappen voorzien bij de politie.

Sint-Niklaas: geen rugzakken of vuurwerk

Om middernacht wordt het startschot gegeven van het feestjaar voor de 800ste verjaardag van de stad. De politie zet extra mensen in en neemt extra maatregelen. Aan de toegangen tot de Grote Markt komen controleposten. De politie vraagt om geen rugzakken en tassen mee te brengen. Vuurwerk afsteken is verboden. Er staan GAS-boetes op tot 300 euro.

Bron:
De Morgen, 28/12/2016
http://www.demorgen.be/binnenland/o...ejaar-b403530a/

Eigen mening:
Ik ben blij dat men nog altijd zo hard bezig is met de veiligheid te garanderen. De recente terreur in Berlijn heeft terug voor onrust gezorgd binnen ons land, het komt weer dichterbij. Een evenement in één van de hierboven genoemde steden lokt zeer veel volk, en deze plekken worden dan natuurlijk de ideale plekken voor terroristen om een aanslag te plegen als je veel mensen wil raken. Ik moet eerlijk toegeven, ik voel me ook niet honderd percent op mijn gemak als ik naar een plek trek waar veel mensen samenkomen. Ik ga zelf naar Oostende met oudjaar, en het stelt me toch gerust dat er extra politiecontrole is en dat er ook paaltjes zijn geplaatst om zo te voorkomen dat een terrorist op de mensenzee zou kunnen inrijden.

Laatst aangepast door Senne.V*nRompuy : 28th December 2016 om 10:24.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.