actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 19th October 2016, 11:29
yannick.v*ndenkieboom yannick.v*ndenkieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Vorselaar
Posts: 45
Allochtone vrouwen krijgen voorkeur op mannen bij samenstelling kieslijsten

Bij de samenstelling van kieslijsten krijgen vrouwen met een migratieachtergrond de voorkeur op mannen. Dat zeggen politicologen van de VUB op basis van een bevraging.

De Standaard bericht over het onderzoek van politicologen Karen Celis en Silvia Erzeel. Zij bevroegen politici en sleutelfiguren in de Vlaamse partijen over de samenstelling van kieslijsten. Die gaan bewust op zoek naar kandidaten uit migrantengemeenschappen.

Een eerste verklaring vinden Celis en Erzeel in de manier waarop politieke partijen hun lijsten samenstellen. Ze spelen daarbij in op de groeiende diversiteit in de samenleving. Tegelijk beseffen ze dat veel kiezers moslimmannen sneller aan criminele feiten koppelen.

Complementair
Daarnaast zijn allochtone vrouwen het ideale tegengewicht voor de hang naar zekerheid van de partijen. Zij willen mensen die al in het parlement zitten terug op de lijst. 'Als de partijtop daarna merkt dat de lijst tot dan toe overwegend mannelijk, blank, en ouder dan 45 jaar is, zoeken ze personen met een mix die maximaal complementair is', zegt Celis. 'Daarom kijkt men uit naar jonge, allochtone vrouwen.'

Vrouwen met een migratieachtergrond zouden ook heel wat sympathy votes ronselen. Volgens Celis gaan autochtonen voor allochtone vrouwen stemmen 'vanuit een sympathie voor hun emancipatiestrijd', aldus Celis.

Hetzelfde parcours
Het resultaat is ook waarneembaar in het halfrond. In het federaal parlement zitten bijvoorbeeld elf politici met roots in Turkije of de Maghreb. Acht daarvan zijn vrouwen. In het Vlaams Parlement zijn vier van de vijf parlementsleden met migratieachtergrond vrouw. Opmerkelijk, want het totaalplaatje van onze parlementen toont nog altijd een mannelijk overwicht.

De onderzoekers willen wel benadrukken dat politica's met een migratieachtergrond geen excuustruzen zijn. 'Ik heb hetzelfde parcours moeten afleggen als alle anderen', zegt Nahima Lanjri, Kamerlid voor CD&V, in De Standaard. 'De eerste allochtone vrouwen die actief waren in de politiek, hebben van kindsbeen af leren vechten, bijvoorbeeld om verder te studeren. Daar word je sterker van en dat komt van pas in de politiek.'

Bron: Knack, 19/10/16 (http://www.knack.be/nieuws/belgie/a...mal-766505.html)

Mening: Het is goed dat er een grotere verscheidenheid is in de migratieachtergronden op de kieslijsten, we leven nu eenmaal ook in een multiculturele maatschappij. Enkel de manier waarop dit gebeurt keur ik niet goed. Als men speciaal op zoek gaat naar jonge allochtone vrouwen om zo een complementaire partij samen te stellen, misloopt men volgens mij wel kwaliteit voor de partij. Als men eerder zou kiezen voor een allochtone vrouw die minder gekwalificeerd is dan een gewoon Belgische vrouw die meer talent heeft in de politiek, waar zijn ze dan mee bezig? Oké, ze proberen stemmen te ronselen, maar ik zou denken dat enkel de meest bekwame personen te laten zetelen zijn prioriteit heeft.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th October 2016, 15:28
Magalie O*stvogels Magalie O*stvogels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Schoten
Posts: 97
Ik ga deels akkoord met de mening van Yannick. Ik vind het goed dat politieke partijen ook allochtonen mannen en vrouwen opnemen in hun kieslijsten. Op deze manier geven ze de diversiteit van onze huidige maatschappij weer. De partijen spelen het erg slim door er op deze manier voor te zorgen dat elke burger een rolmodel vindt in de politiek die tegemoet komt aan zijn/haar verwachtingen, cultuur, politieke voorkeuren,... Wel vind ik het erg vreemd dat allochtonen vrouwen hierbij de voorkeur krijgen om op een kieslijst te komen, omwille van het feit dat allochtone mannen geassocieerd zouden worden met misdaad en criminele feiten. Als de maatschappij dan toch zo kortzichtig denkt, waarom associeert men dan niet allochtonen in zijn geheel met criminaliteit? Mannen, terreur en misdaden komen nu eenmaal meer in de media, maar er zijn even goed vrouwen die én allochtoon zijn én criminele feiten plegen. Deze redenatie vindt ik erg bekrompen. Het gaat er toch nog steeds om met welke politieke speerpunten je akkoord gaat en met welke niet? En wat hebben sympathy votes hier dan mee te maken?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:03.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.