actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th October 2016, 10:43
Hannah.W*llems Hannah.W*llems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Lille
Posts: 52
Di Rupo: "Als je de sociale zekerheid aanvalt, ontrafel je de eenheid van België"

"Zeer teleurstellend." Zo reageerde oud-premier en PS-voorzitter Elio Di Rupo vanavond in Terzake op de begroting die premier Michel afgelopen weekend heeft voorgesteld.

"Ik denk dat premier Michel de situatie heeft aangepakt zoals hij dat kon in die moeilijke coalitie", zei Di Rupo in een interview. "Maar het resultaat is heel teleurstellend. Waarom? Omdat in de begroting 70 procent van de inspanningen op de sociale zekerheid wordt afgeschoven."

Di Rupo verwijst naar de prijsverhoging van antibiotica, lagere lonen voor jongeren, langere wachttijden voor uitkeringen, een tragere stijging van de pensioenen, en de besparing van 900 miljoen euro in de gezondheidszorg.

Dat alles is problematisch, meent hij, en niet alleen voor de mensen die erdoor getroffen worden. "De eenheid van België hangt in heel grote mate af van de sociale zekerheid. Iedere keer als je die sociale zekerheid aanvalt, ontrafel je het bindmiddel dat het land bij elkaar houdt. Ik ben altijd erg ongerust als ik zie dat men de sociale zekerheid aanvalt zoals deze regering nu doet."

Dat dit het begin van het einde van België is, wil hij daarmee niet gezegd hebben. "Maar er is een verzwakking. Deze regering levert geen ernstig werk. Het gaat hier om enorme budgetten, maar je krijgt niet de indruk dat er een doordachte begroting is."

Bron: DeMorgen
Datum: 17/10/2016

Eigen mening: Ik ben het eens met Di Rupo. In België is er toch best wel een goed systeem voor de sociale zekerheid en dit gaat door besparingen afzwakken. Ik zet niet dat het een perfect systeem is, want dat is het lang niet maar het was wel op de goede weg.
Door te gaan besparen op sociale zekerheid gaat het gat in de begroting stilaan dichten maar de Belgen zelf gaan hier niet gelukkig mee zijn. Bijvoorbeeld het pensioen, dit is sowieso al een pijnlijk punt voor de Belg. Door hierop te gaan besparen gaat de overheid zout in de wonde doen.
Besparingen op de gezondheidssector vind ik zeker niet kunnen, of toch zeker niet in die grote maten. De gezondheid is een van de belangrijkste dingen in een mensenleven, het is een basisbehoefte. Door de gezondheidssector duurder te gaan maken kan niet langer iedereen hiervan genieten. De mensen met lagere lonen, ernstig zieken en ouderen gaan hier de dupe van zijn.

De besparingen zijn zeker nodig, de fouten van in het verleden moeten worden rechtgezet maar ik denk dat de overheid op de foute vlakken gaat besparen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:01.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.