actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Politiek
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th October 2016, 20:53
gertjan.p*llis gertjan.p*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 51
Oppositie: 'Regering haalt het geld opnieuw bij dezelfde mensen'

Oppositie: 'Regering haalt het geld opnieuw bij dezelfde mensen'

De oppositiepartijen verwelkomen het begrotingsakkoord niet met open armen. ‘Het enige waar de regeringspartijen het over eens zijn, is dat ze het oneens zijn met elkaar’, fulmineert Meryame Kitir (SP.A). Ook Groen is niet te spreken over ‘het N-VA-werkstuk’.

'Deze regering is wel heel creatief geweest om het geld opnieuw bij dezelfde mensen te halen. Het zijn andere maatregelen, maar de doelgroep is dezelfde. Het zijn opnieuw de zieken en gepensioneerden die het gelag betalen.' Dat zegt Meryame Kitir, de fractieleidster van SP.A in de Kamer na de voorstelling van de begroting 2017 door de regering-Michel.

Volgens Kitir heeft 'de cinema van de voorbije week' niets opgeleverd. 'In een vingerknip wordt beslist om 1 miljard in onze gezondheidszorg te besparen. Als het gaat over de bijdrage van de grote vermogens krijgen we één grote show zonder het minste resultaat.'

In de maatregelen in de sociale zaken en de gezondheidszorg ziet Kitir de evolutie naar een zorg met twee snelheden. 'Zij die voldoende middelen hebben, zullen zich de zorg kunnen veroorloven. De anderen zullen broodnodige zorg meer en meer voor zich uitschuiven.'

Volgens de SP.A werd de 38 urenweek vrijdagnacht afgeschaft en zullen werknemers tot 45 uur kunnen worden opgevorderd zonder voor die overuren betaald te worden. 'Deze regering laat iedereen langer werken, maar vergeet daarbij te zeggen op welke manier dat haalbaar is', zegt Kitir.

‘Het enige waar de regeringspartijen het over eens zijn, is dat ze het oneens zijn met elkaar', zegt Kitir nog. 'De ruzie tussen de regeringspartijen is met andere woorden bevroren, maar niet opgelost.’

‘Al die cinema voor dit?’

Ook bij Groen zijn ze niet overtuigd van het nachtelijke akkoord. ‘Dit land verdient beter. De cinema van de voorbije weken was blijkbaar voor niets. Nieuwe facturen en besparingen zijn al zeker. Op een eerlijke bijdrage van de grootste vermogens blijft het wachten. De tijd was ook rijp voor een eerlijkere vennootschapsbelasting, meer op maat van kmo’s. Op die punten herleidt de regering zich echter tot een studiebureau’, reageert Kristof Calvo, fractieleider voor Groen in de Kamer.

Hij omschrijft de begroting als een ‘N-VA-werkstuk’. ‘Het gros van de inspanning gebeurt in de sociale zekerheid. Deze meerderheid vraagt meer van zieken, gepensioneerden en werkzoekenden dan van de grootste vermogens en multinationals. Er zijn de forse besparingen in de gezondheidszorg en er wordt bespaard op de welvaartsenveloppe inzake uitkeringen. Het resultaat van zulke maatregelen ligt voor de hand: meer ongelijkheid, meer onrechtvaardigheid.’

Datum: 15/10/2016
Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20161015_02521038

Mening: Ik ben het niet eens met het feit dat ze zoveel gaan besparen op gezondheidszorg aangezien ik dit juist een sector vind waar ze al veel te veel op besparen. Daarom sluit ik mij bij dit onderwerp aan bij de oppositie. Daarom vind ik het goed dat we in een systeem werken waar de oppositie een soort controle uitvoert op de coalitie. Daarnaast is het opvoeren van een 38-uren week naar een 45-urenweek ook een drastische maatregel. Maar ik snap uiteraard dat besparingen absoluut noodzakelijk zijn en ik hoop dat onze regering de juiste beslissingen maakt waar er nu juist besparingen worden doorgevoerd.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:59.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.