actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th December 2016, 09:41
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Draai een dag mee met je collega: tijd voor een position switch

Een ideale manier om iets bij te leren en inzicht te krijgen in de job van je collega? Trek een dag met hem of haar op. Met veel wederzijds begrip als resultaat. “De job van mijn collega bleek stresserender dan ikzelf had gedacht.”

Als het over wisselen van job gaat, spreekt men in het bedrijfsleven vaak over jobrotatie. Je verandert dan van job. Maar vaak is het ook nuttig om tijdelijk de job van een collega over te nemen of er even in mee te lopen. Bij Colruyt Group, met hoofdzetel in Halle in Vlaams-Brabant, draaien heel wat medewerkers (minstens) één dag mee in de job van een collega.

“Een erg leerrijk initiatief”, vertelt Koen Dedoncker, die als teamleader in Halle instaat voor de distributie van non-foodartikelen. Koen draaide één dag mee met zijn collega Kim Scheerlinck, die als gerant aan het hoofd staat van een Colruyt-filiaal. En ze maakten ook de omgekeerde beweging: zijn collega kan ook bij hem meewerken.

Meer stress dan gedacht
Bevoorrading (de taak van Koen) en de uiteindelijke winkelverkoop (die van Kim) zijn twee taken die bij een retailer rechtstreekse impact hebben op elkaar. Zeker bij Colruyt Group dat sowieso werkt met een beperkte voorraad in de winkels en een strakke bevoorrading. “Deze twee taken maken deel uit van onze kernactiviteit, dus het is wel van cruciaal belang dat dit allemaal heel efficiënt loopt”, aldus Koen Dedoncker. “Maar door eens één dag in een Colruyt-filiaal mee te lopen, zie je ook wat de impact is van ons werk op de winkels. En je leert mekaar ook gewoon kennen”, vertelt Koen.

“De job van Koen bleek stresserender dan ikzelf had gedacht. En ze bleek ook veel meer geautomatiseerd dan ik vermoedde”, vertelt Kim Scheerlinck, actief als gerant of winkelverantwoordelijke in een filiaal van Colruyt Group. “Maar inderdaad: je leert mekaar en mekaars werk kennen en respecteren. Zo houden wij nu bewust veel meer rekening met het team van Koen, bijvoorbeeld door de retours uit onze winkel netjes terug te bezorgen.”

Bron: Jobat. Draai een dag mee met je collega: tijd voor een position switch. (sd). Opgehaald van De Standaard: http://http://www.standaard.be/cnt/dmf20161228_02648721

Mening:
Ik vind het een goed idee om tijdelijk 'mee te lopen' in de job van één van je collega's. Op deze manier krijg je namelijk een goed zicht op zijn/haar werkdag: Welke taken moet hij/zij verrichten ? Met welke stressvolle situaties krijgt hij/zij dagelijks te kampen ? ...

Vaak sluit de job van je collega nauw aan bij het werk dat jezelf uitvoert binnen een onderneming. In het artikel wordt er bijvoorbeeld het verwantschap aangehaald tussen de bevoorrading van producten en de winkelverkoop. Door eens van werk te veranderen, zal je naar mijn mening het nut van je dagelijkse werk inzien en (leer)kansen zien om verschillende processen binnen een onderneming beter op elkaar af te stemmen. Een onderneming is naar mijn mening een ketting waarbij elke schakel noodzakelijk is om het bedrijf optimaal te laten functioneren en te laten renderen (winst). Zo ook is voldoende bevoorrading noodzakelijk om de winkelverkoop vlot te laten verlopen en de klanten een optimale service te garanderen.

Naar mijn mening kan je hierbij ook de link maken naar het onderwijs waarbij collega's grotendeels dezelfde onderwijstaken verrichten. Leraren geven immers les aan dezelfde klassen en sommige geven hetzelfde vak als jou. Hierbij kan het naar mijn mening leerrijk zijn om bij elkaar eens te gaan observeren, zodat je vernieuwende inzichten kunt opdoen op basis van elkaars didactiek.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.