actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 16th April 2015, 21:34
N*ra.Rabah N*ra.Rabah is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: v
Posts: 81
Sweaters als antwoord op uitspraken Bart De Wever

De Antwerpse creatievelingen Sven Mes en El Yamani ‘Elias’ Maftouhi pakken uit met sweaters met het opschrift ‘Amberberes’, een verwijzing naar de recente uitspraken van Antwerps burgemeester Bart De Wever over de Berbers in de stad.

Grafisch vormgever Sven Mes opende vorig jaar een eigen zeefdrukatelier Ctrl Copy, waar hij ook zelf sweaters en T-shirts bedrukt. Samen met El Yamani Maftouhi pakt Mes nu uit met sweaters met het opvallende opschrift ‘Amberberes’, een zinspeling op de Spaanse benaming voor de stad Antwerpen (Amberes) maar vooral een knipoog naar het woord Berbers.

Zie het als hun vorm van protest tegen de ongepaste uitspraken van hun burgemeester enkele weken geleden over de bevolkingsgroep, maar eigenlijk broedde Maftouhi al langer op het idee.

‘De uitspraak van De Wever kwam eigenlijk als geroepen, want ik dacht er al een tijdje over na om een Berbermerk in de markt te zetten. Aanvankelijk zat ik met Berberlin in mijn hoofd, maar Amberberes is natuurlijk nog geschikter’, vertelde hij in Gazet van Antwerpen.

Onder het opschrift Amberberes plaatsen Mes en Maftouhi de slogan: Capital-of-the-World. ‘Een beetje chauvinisme is als Antwerpenaar altijd op zijn plaats’, vindt Mes. ‘Op de rugzijde zetten we de Latijnse spreuk vos remittetur, die zoveel wil zeggen als: het zij u vergeven. Opnieuw een vette knipoog naar onze burgemeester.’

De sweaters zullen niet te koop zijn in de winkel, maar worden verdeeld via drie Antwerpse cafés: bij Coffee & Vinyl in de Volksstraat (20 tot 25 april), Mokkakapot in Borgerhout (27 april tot 3 mei) en Zeezicht op de Dageraadplaats (14 tot 17 mei).

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150416_01633413

Mening: Dit initiatief heb ik (nog) niet op de radio/televisie gehoord. De betoging waar Abou Jahjah aan meedeed kwam daarentegen uitgebreid aan bod. Het maken van deze sweaters (en wie weet welke initiatieven er nog genomen werden) zouden meer in de media moeten verschijnen. De uitspraken van Bart De Wever vond ik incorrect omdat dit niet voor alle Berbers geldt: niet elke Berber is een 'problematische bevolkingsgroep' en Berbers zijn niet voor de meesten 'een gesloten gemeenschap'. Alle Berbers, meneer De Wever? Want zo kwam het wel over, dat alle Berbers zo zijn. Zo worden alle Berbers over één kam geschoren en dat is jammer. Wanneer er kwetsende opmerkingen gemaakt worden, of dit nu via de media gebeurt of door een klasgenoot, wil dit niet zeggen dat je je niet mag verdedigen met woorden: wanneer een uitspraak verkeerd overkomt of verkeerd is, dan mag hier iets over gezegd worden, bijvoorbeeld in de klas, op een rustige manier. Ik snap dat zijn uitspraken zeer kwetsend overkomen bij sommigen (omdat sommigen zich helemaal niet in zijn mening kunnen vinden), zeker als je in steden leeft waar veel Berbers of Marokkanen wonen. Het is jammer dat mensen meegaan in het meelopersgedrag, namelijk het meteen eens zijn met De Wever zijn opmerkingen en zomaar alles aannemen wat hij zegt.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:09.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.