actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th November 2013, 19:42
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Geen GAS-boete voor surfers

Geen GAS-boetes voor kitesurfers aan kust

Er komt aan de Belgische kust geen GAS-boetesysteem voor kitesurfers die de regels bij een windkracht van meer dan zeven Beaufort in de wind slaan. Wel denkt de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé er over na om een deel van kosten bij een reddingsmanoeuver door te rekenen aan de roekeloze kitesurfers. Dat is maandag besproken op het overleg met de kustburgemeesters.
Op het overleg stond de aanpak van kitesurfers bovenaan. Daarbij werd even gedacht aan GAS-boetes voor kitesurfers die zich bij te harde wind toch op zee wagen, maar dat lijkt voor veel burgemeesters niet de ideale oplossing. “Een aantal gemeenten hebben nog geen GAS-reglement en er zijn burgemeesters die ervan overtuigd zijn dat dat niet de juiste aanpak is”, aldus voorzitter Patrick De Klerck.
De gouverneur speelt wel met het idee dat ongehoorzame kitesurfers moeten opdraaien voor een deel van de reddingskosten. “Dat klopt”, bevestigt gouverneur Carl Decaluwé. “Ik ga daarvoor federaal minister van Defensie Pieter De Crem (CD&V) en Vlaams minister van Openbare Werken Hilde Crevits volgende week aanschrijven. We gaan daarbij ook kijken of er uitzonderingen kunnen gemaakt worden voor topsport. Surfers die zich voorbereiden voor een belangrijk kampioenschap, zouden op eigen risico toch op zee kunnen, zelfs als de wind harder waait dan zeven Beaufort.”
De gouverneur zoekt ook naar een uniform reglement, want de voorbije zomer waren er ook heel wat reddingsacties voor mensen die aan peddling deden. Dat is rechtopstaand surfen met een peddel. “Ook daar moeten we naar kijken. Misschien kunnen alle watersporten onder één regel komen”, besluit Decaluwé.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131118_00844373
Datum: 18/11/2013 om 18u21


Mening

Er was de laatste weken veel discussie over de kitesurfers die ongeoorloofd gedrag vertoonden. Krijgen deze mensen een GAS-boete of niet? Het antwoord is nu duidelijk. Deze personen zullen geen GAS-boete opgelegd krijgen. De kitesurfers moeten wel opdraaien voor een deel van de kosten. Deze reddingsactie kostte namelijk een grote som geld. Ik ben het er zeker mee eens dat deze personen minstens voor een deel van de kosten moeten opdraaien. Persoonlijk zou ik de GAS-boete ook een goed idee gevonden hebben. In mijn ogen kan zoiets niet. Het is verboden om bij extreme weersomstandigheden op zee te gaan. Dit verbod is er gekomen voor een reden en ik vind niet dat iemand zomaar kan beslissen om tegen deze wet in te gaan. Daarom vind ik het ook zeker goed dat deze personen moeten opdraaien voor een deel van de kosten. Als we hen hier gewoon over zouden aanspreken had het waarschijnlijk niet tot hen doorgedrongen dat het fout was.

In het artikel staat ook vermeld dat er uitzonderingen gemaakt kunnen worden voor topsporters. Hier ben ik het persoonlijk niet mee eens. Ik kan mij wel voorstellen dat topsporters weten waar ze mee bezig zijn en dat ze ook heel goed zijn in hetgeen dat ze doen. Aan de andere kant is en blijft het een verbod. Een verbod is voor iedereen, zeker wanneer het om veiligheid gaat.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:24.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.