actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd May 2016, 11:06
Maike.D*eltiens Maike.D*eltiens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Kwart van Belgen kruipt achter stuur met glaasje te veel op

Vierentwintig procent van de Belgen geeft toe wel eens het stuur te nemen terwijl hij of zij meer gedronken heeft dan toegelaten. Dat is maar liefst 13 procent meer dan het Europese gemiddelde. Daarnaast vergeet 66 procent van de Belgen te vertragen nabij wegwerkzaamheden, terwijl het Europese gemiddelde 53 procent bedraagt. Dat meldt het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).

De studie, op basis van de Europese barometer van verantwoord rijgedrag, een onderzoek dat de Franse stichting Vinci Autoroutes uitvoerde in elf Europese landen, is uitgevoerd bij in totaal 13.634 respondenten uit België, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Groot-Brittannië, Italië, Zweden, Polen, Nederland, Slovakije en Griekenland. In België namen 1.001 respondenten deel.
Enkel Griekenland (33 procent) telt nog meer bestuurders die met een glaasje te veel op durven rijden. De Belgen en de Grieken leggen hun persoonlijke alcoholgrens op gemiddeld 2,7 glazen. Het Europese gemiddelde bedraagt echter 2,1 glazen, waarna de bestuurders niet meer achter het stuur kruipen. De Belgen vergeten ook het meest de snelheid aan te passen bij wegwerkzaamheden. Ten opzichte van de barometer van vorig jaar is er wel een lichte daling, maar toch vergeet nog steeds 66 procent te vertragen. Europees is dat 53 procent.

Nummer 1 dutjes doen
Uit de studie blijkt onder meer ook dat 72 procent van de Belgen een gps heeft, wat het hoogste is van de bevraagde Europese landen. Het gemiddelde ligt op 63 procent. Niettemin stelt 45 procent van de Belgen die gps in tijdens het rijden, enkel Duitsland (48 procent) en Polen (46 procent) doen slechter. Er is ook positief nieuws: 82 procent van de Belgische bestuurders verklaart onderweg te stoppen om even een dutje te doen. Dat maakt “van hen de onbetwistbare Europese nummer 1”, aldus het BIVV. Gemiddeld neemt 56 procent van de Europese bestuurders een dutje.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160503_02271430
03/04/2016

Eigen mening: Eerlijk gezegd verschiet ik hier niet van. Als ik eens naar het café ga, zie ik regelmatig dronken mensen die nog achter hun stuur kruipen. Ik merk dit ook bij mijn vrienden, zij drinken meestal 2 tot 3 glazen en rijden dan ook nog zelf naar huis. Wat ik voor sommigen toch wel te veel vind.
Sinds ik mijn rijbewijs heb, valt het mij ook wel op dat er op onze Belgische wegen toch wel bruut wordt gereden. Dit geldt natuurlijk niet voor alle bestuurders. Maar het valt inderdaad wel op dat veel bestuurders niet vertragen bij wegwerkzaamheden. Velen vlammen gewoon even snel op de, vaak versmalde, weg. Jammer genoeg moeten er vaak eerst ongelukken gebeuren voordat deze 'wegpiraten' beseffen dat ze ook op een rustige manier de baan op kunnen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 3rd May 2016, 11:38
Sanne.N*yts Sanne.N*yts is offline
sanne.n*yts
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 76
Net zoals Maike, schrik ik ook niet van deze cijfers. Ik denk dat niemand in België deze cijfers eigenaardig zou vinden. Het is al lang bekend dat België op het vlak van veilig rijden heel slecht scoort. Allereerst natuurlijk door de alcoholgrens die veel te hoog ligt, maar ook door de instelling van vele Belgen. Wij doen alles liever zelf, dus een taxi bellen na een nachtje te veel drinken zit er niet snel in. Het feit dat we altijd druk bezig zijn en op veel plaatsen te gelijk moeten/willen zijn, zorgt er ook voor dat we gevaarlijker gaan rijden in het verkeer, zoals bij wegenwerken. Veel chauffeurs nemen grote risico's in het verkeer zonder aan de mogelijke gevolgen te denken. Hier zullen velen pas aan denken als het te laat is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 02:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.