actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th April 2016, 18:23
Maxime.v*ndersmissen Maxime.v*ndersmissen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Hoogstraten
Posts: 74
Slecht weer speelt kledingzaken parten

Slecht weer speelt kledingzaken parten

Door het slechte weer zag bijna de helft van de modezaken de voorbije weken dat verkoop van de lente- en zomercollectie teruglopen. Er wordt nog altijd winterkledij verkocht.

Het NSZ hield een rondvraag bij 275 kleding- en schoenwinkels en kwam tot de vaststelling dat bij 46 procent van de modedetailhandelaars de voorbije weken de verkoop van de lente- en zomercollectie met gemiddeld 8 procent afnam. Zowat 37 procent van de winkels meldt dat de verkoop stabiel bleef tegenover vorig jaar. Slechts 17 procent zag de omzet toenemen, maar dat was met amper gemiddeld 3 procent.

‘Warme winterkledij, broeken, t-shirts met lange mouwen en in mindere mate communiekledij en outfits voor huwelijken vinden op dit moment nog aftrek in de modedetailhandel. Toch verkochten de winkels de afgelopen weken allerminst goed: nagenoeg de helft van alle kleding- en schoenenwinkels zag hun verkoop de afgelopen weken gevoelig afnemen’, aldus het NSZ.

De handelaars wijzen met een beschuldigende vinger naar het slechte weer van de afgelopen weken. ‘Van echt lenteweer is tot nu toe, op een dag of twee na, nog geen sprake geweest, waardoor consumenten ook weinig zin hebben om lente- en zomerkledij en -schoeisel in te slaan’, luidt het. Een aantal handelaars haalt ook de aanslagen van 22 maart en de nasleep daarvan aan als reden voor de dalende verkoop.

Opmerkelijk is tegelijk dat modedetailzaken die naast een fysieke winkel ook een webwinkel hebben, betere resultaten kunnen voorleggen dan de louter fysieke winkels. ‘Slechts 27 procent van die omnichannel winkels zag hun verkoop afkalven’, aldus NSZ. Hetzelfde geldt voor kleding- en schoenenwinkels die zich binnen een overdekte plaats bevinden, daarvan zag ‘slechts’ 34 procent hun verkoop afnemen.

bron: www.destandaard.be, 30 april 2016, http://www.standaard.be/cnt/dmf20160430_02266934

mening: Ik begrijp heel goed dat de handelaars het hier heel moeilijk mee hebben. Wanneer ik zelf ga shoppen dan heb ik ook nog geen zin om sandalen te kopen. Het is buiten veel te koud en ik zou ook nog eerder grijpen naar de donkere kleuren. Natuurlijk hebben de aanslagen van 22 maart hier ook een aandeel in. Toeristen blijven weg en dat is niet goed voor de economie. De horeca krijgt het ook moeilijker. Ik heb afgelopen week een leuk initiatief gehoord op de radio. Iedereen moest in zijn lievelingsrestaurant gaan eten en buiten komen. Zo steunen we de horeca. Ik werk zelf ook in het weekend in de horeca en ik wil ook nog betaald worden of zelfs kunnen werken. Natuurlijk zijn dit 2 factoren waar we niet heel veel aan kunnen doen. Het weer is het weer en dat kunnen we niet veranderen. De nasleep van de aanslagen is ook nog normaal. Mensen zijn bang en toeristen durven niet meer naar België te komen. Ik denk dat we met kleine initiatieven de horeca en de winkels wel een beetje kunnen helpen, maar oplossen wordt moeilijker.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 05:20.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.