actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 21st November 2011, 23:55
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
'Pesters verantwoordelijk voor dood Patrick Coppenolle'

'Pesters verantwoordelijk voor dood Patrick Coppenolle'
maandag 21 november 2011, 16u12
Eigen berichtgeving, belga
GENT - Voor de correctionele rechtbank in Gent heeft de openbaar aanklager maandag acht maanden cel en honderd euro boete geëist voor een leidinggevende controleur van de stad en een collega. De twee staan terecht voor hun rol in de zelfdoding van de 54-jarige technicus Patrick Coppenolle in 2007.
Patrick Coppenolle maakte in juni 2007 een einde aan zijn leven. 'Ik kan het niet meer aan', schreef de man in zijn afscheidsbrief. En hij besloot met de bittere woorden: 'Aan de pesters, verkleineerders, bedankt.' In de brief somde Coppenolle allerlei pesterijen en vernederingen op die hij van zijn vroegere chef en drie collega's had moeten ondergaan.
'Het ging vooral om psychologische pesterijen', aldus een collega. 'Vooral onze chef S. liet geen kans voorbijgaan om Patrick te zoeken, te kleineren, belachelijk te maken in het bijzijn van anderen of te koeioneren.' Het parket vond genoeg aanwijzingen om twee van de vier personen in de afscheidsbrief te vervolgen.
'Duidelijk verband'
Volgens openbaar aanklager Bernadette Baeyens is er 'een zeer duidelijk oorzakelijk verband geweest tussen de zelfdoding van Patrick Coppenolle en het gedrag van de 50-jarige chef-controleur S. uit Gentbrugge en de 49-jarige brigadier C. uit Nazaret.' Ze onderstreepte ook dat de 54-jarige technicus geen financiële, relationele of medische problemen had.
De openbaar aanklager eiste een celstraf van acht maanden en honderd euro boete voor S. en C. 'Het was niet hun bedoeling om Patrick te doden, dus het heeft geen zin om hen zwaar te straffen', klonk het. 'Ik hoop wel dat de rechtbank een krachtig signaal kan geven naar de maatschappij dat leidinggevenden zorgvuldiger moeten omspringen met hun ondergeschikten.'
'Gekleineerd en gediscrimineerd'
'Ze hebben gekleineerd, gespot, gefavoriseerd en gediscrimineerd, wat tot de zelfdoding van Patrick leidde', zei Walter Van Steenbrugge, de advocaat van de familie Coppenolle. De rechtbank verhoorde op vraag van de advocaat van de burgerlijke partijen twee bijkomende getuigen, maar dat leverde geen bijkomende belastende informatie op.
'De nieuwe getuigen hebben uit schrik hun staart ingetrokken', zei Van Steenbrugge. 'Maar er zijn voldoende andere getuigen die spreken over het getreiter van de oversten. Er is een duidelijk causaal verband met de zelfdoding van Patrick. Hij vroeg bovendien om hulp maar werd monddood gemaakt. Hij haalde een aantal feiten aan in zijn afscheidsbrief, maar er was nog veel meer', aldus de advocaat.
'Chef was steeds lovend over Coppenolle'
Volgens de advocaten van chef-controleur S. is er geen enkel bewijs van het pestgedrag van hun cliënt. Zij benadrukten ook dat S. al vijftien maanden voor de zelfdoding van Coppenolle een andere job had.
'In evaluaties was S. steeds lovend over Coppenolle, die zijn chef zelf ook gunstig evalueerde', klonk het. De advocaten voerden ook aan dat Coppenolle de naam van S. niet vermeldde toen hij zijn beklag ging doen bij de preventiedienst van de stad.

reactie: Ik vind het heel erg wat hier is moeten gebeuren. Wat pestgedrag allemaal niet kan doen. En wat ik vooral spijtig is is dat dit gebeurd bij volwassenen. Bij kinderen in het middelbaar is het gemakkelijk om het buitenbeetje, de kleinste, de stilste,... te pesten en is het ''cool '' om mee te doen maar dat dit door volwassenen wordt gedaan gaat er wel een beetje over. Oke hier en daar een mopje enzo dat kan maar het moet er niet over gaan he. Zwaar straffen heeft volgens mij ook geen zin want hun bedoeling was hopelijk niet dat de man zelfmoord pleegd. Ik hoop dat dit weer een voorbeeld is voor de maatschapij dat bestgedrag echt niet door de beugel kan en dat dit zo snel mogelijk mag stoppen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd November 2011, 01:18
Olivier.Wuyts Olivier.Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 26
Ik ben het zeker en vast eens met Jaan. Pesten is iets wat spijtig genoeg overal voorkomt. Bij kinderen maar zeker ook bij volwassenen. Dit artikel is een voorbeeld van wat pesten allemaal teweeg brengt. Het kan zelfs een volwassen man aanzetten tot zelfmoord. Jaan zijn stelling dat een mopje hier en daar moet kunnen zolang het er niet over gaat vind ik zeker juist. Enkel is het hier wel moeilijk om een grens te trekken. Sommige mensen kunnen een simpel grapje serieus opnemen. Ik vind dit een interessant artikel want ik denk persoonlijk dat we later (als toekomstig leerkracht) allemaal hiermee in aanraking zullen komen. Ik hoop ten zeerste dat dit artikel mensen doet inzien dat pesten gewoon niet kan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.