actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 15th November 2011, 19:51
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Duizenden asielzoekers brengen winter op straat door

"Duizenden asielzoekers brengen winter op straat door"


Samu Social en de Brusselse OCMW-voorzitter Yvan Mayeur hebben vandaag nogmaals aan de alarmbel getrokken voor het plaatsgebrek voor asielzoekers. Ze vrezen dat heel wat asielzoekers deze winter bijgevolg op straat zullen moeten slapen.
Samu Social en partner Médecins du Monde hebben vandaag het winterplan voor de Brusselse daklozen voorgesteld. Het gebouw in de Koningsstraat, dat eind oktober ter beschikking werd gesteld door het OCMW van Brussel, telt 400 plaatsen alleen voor mannen. Omwille van de werkzaamheden mogen nog maar 80 bevoorrechten het gebouw binnen vanaf 18 uur.

Kwetsbaar
De eerste 80 plaatsen zijn voor mensen die als kwetsbaar gelden en bijzondere aandacht nodig hebben. De capaciteit zal, naargelang de werken in het gebouw vorderen, om de 15 dagen verhoogd worden met 80 plaatsen. Het gebouw omvat kamers, een vestiaire, een kantoor voor psychosociale permanentie, een eetzaal, een waszaal en een kantoor voor medische en paramedische consultaties. Die laatste worden ingevuld door artsen en verplegend personeel van Médecins du Monde.

Stormloop asielzoekers
Tijdens de voorstelling trokken de organisaties nogmaals aan de alarmbel. Volgens hen zit het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers (Fedasil) met duizenden asielzoekers voor wie geen oplossing werd gevonden voor huisvesting en die, de facto, dakloos worden. Samu Social wil het risico niet lopen dat zijn wintervoozieningen voor daklozen overspoeld worden door asielzoekers en weigert de tekortkomingen van de federale overheid met de mantel der liefde te bedekken. (belga/tma)

Bron: De morgen online, 15/11/2011, http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bi...raat-door.dhtml)
__________________________________________________ _________

Eigen mening:

Ik vind het positief dat er organisaties zijn die zich inzetten voor het welzijn en de gezondheid van de mensen die dakloos zijn, zij hebben immers ook recht op een degelijk verblijf. Ik ben er me van bewust dat er echt nog veel mensen zijn die geen dak boven hun hoofd hebben. Kan jij je voorstellen dat je de hele dag en nacht (!) op straat moet leven en slapen? Ik in elk geval niet !
Het is dus echt noodzakelijk dat er slaapplaatsen komen om zoveel mogelijk mensen onderdak te bieden.
Ten slotte wil ik ook nog even verwijzen naar het laatste deel van het artikel, 'stormloop asielzoekers'. Hier vind ik dat de organisatie Samu Social echt wel een punt heeft, de overheid moet inderdaad meer zijn verantwoordelijkheden opnemen op dit gebied, zodat we deze cijfers kunnen terugdringen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 16th November 2011, 09:05
Sabrina Claesens Sabrina Claesens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: oud-turnhout
Posts: 65
duizenden azielzoekers brengen winter door op straat

Er komen de laatste tijd zoveel asielzoekers naar hier dat het moeilijk is om hen allemaal een plaats te geven. Volgens de UNHCR is er een procentuele toename van 17% asielzoekers in het eerste deel van dit jaar. Het grootste deel van de asielzoekers komen meestal in Europa terecht. Het is alleen wel opmerkelijk dat er heel weinig asielzoekers uit de crisislanden komen. De toename van deze asielzoekers kwam voornamelijk uit de landen waar al sinds jaar en dag asielzoekers vandaan komen.
Het ziet er dus niet naar uit dat de PVV zijn doelstelling, halvering van de immigratie, ook maar een beetje zal halen. Daarom moet er dringend een nieuw asielbeleid komen. Met de winter voor de deur gaan er serieuze problemen opduiken om al deze mensen een plaats te geven. België doet wel zijn best om deze mensen op te vangen, maar ze zijn gewoon met enorm veel op dit moment.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:13.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.