actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th May 2017, 20:16
Aurélie.J*cobs Aurélie.J*cobs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Wechelderzande
Posts: 70
Antwerpen trekt geld uit voor overvolle OKAN-klassen

De stad Antwerpen trekt 2,5 miljoen euro extra uit voor de uitbreiding van de onthaalklassen voor anderstalige nieuwkomers. In Vlaanderen zitten momenteel 4.000 leerlingen in zo'n OKAN-klas. Een vierde daarvan zit op school in Antwerpen.

In OKAN-klassen leren anderstalige nieuwkomers Nederlands en worden ze voorbereid op het reguliere onderwijs. Basisscholen krijgen daarvoor extra middelen vanaf een bepaald aantal ingeschreven anderstalige nieuwkomers, bij secundaire scholen is er een beperkt aantal scholen met expertise op dat vlak die onthaalonderwijs en begeleiding mogen aanbieden.

De klassen in Antwerpen, die gespreid zijn over tien scholen, zitten overvol. Eén van de belangrijkste oorzaken is gezinshereniging. Heel veel migranten of vluchtelingen laten na verloop van tijd hun partner en kinderen overkomen naar ons land. "In de loop van dit schooljaar kwam de limiet steeds dichterbij en de scholen hebben dan telkens wel wat extra plaatsen kunnen creëren, maar dat eindigt ergens", zegt Antwerps onderwijsrapporteur vluchtelingen Pat Kussé.

Infrastructuur

En dus dringt een uitbreiding zich aan. "De problemen hebben voor het grootste deel te maken met de infrastructuur", zegt schepen van Onderwijs Claude Marinower (Open VLD).

"Inzake expertise heeft Antwerpen meer dan voldoende ervaring, de leerkrachten zijn er. Maar op een bepaald ogenblik geraakt die infrastructuur vol en moeten wij dus op zoek naar bijkomende infrastructuur. Daarvoor heeft de stad een budget van 2,5 miljoen ter beschikking gesteld", zegt Marinower.

De stad kiest ervoor om de capaciteit van de OKAN-klassen in de huidige tien scholen te vergroten in plaats van het aantal scholen uit te breiden. Het extra geld gaat uitsluitend naar infrastructuur omdat het loon van de leerkrachten en de werkingsmiddelen automatisch van Vlaanderen komen, wanneer het aantal OKAN-leerlingen stijgt.

bron: DeRedactie, 18/05/2017. (http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/r...erpen/1.2982438)

Eigen mening: Ik denk dat het een zeer goed initiatief is om het budget voor deze OKAN-klassen uit te breiden. Ik denk dat in onze maatschappij deze klassen zeer belangrijk zijn. Door OKAN kunnen de nieuwkomers vlot Nederlands leren en vlotter overstappen naar het regulier onderwijs. Ik vind het ook een zeer positieve zaak dat ze niet meteen in het regulier onderwijs terecht komen, waar ze op dat moment een achterstand zouden oplopen. Door eerst naar OKAN te gaan, hebben de leerlingen een basis en kunnen ze makkelijker instromen in het gewone onderwijs en gaan ze naar mijn mening ook veel sneller gemotiveerd blijven. Dat is positief naar de toekomst toe. Ik ben dan ook zeer blij om te lezen dat de stad Antwerpen initiatief neemt om extra geld vrij te maken. Als vooral de infrastructuur een probleem is, vraag ik me net af waarom ze er niet voor kiezen om het programma wel uit te breiden naar andere scholen? Er wordt gezegd dat er leerkrachten genoeg zijn om dit op te vangen. Misschien een ideetje om in het achterhoofd te houden als het probleem van de infrastructuur nog verder escaleert. Ik zou het alvast zeer interessant vinden om als toekomstig leerkracht eens een aantal stagelessen op een OKAN-school te mogen geven. Volgens mij een buitengewone en zeer leerrijke ervaring.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th May 2017, 09:14
Annelore.V*rbruggen Annelore.V*rbruggen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2015
Locatie: Kessel
Posts: 55
Het is heel belangrijk dat er OKAN-klassen zijn. Net zoals Aurélie al aangaf zorgen deze klassen ervoor dat anderstalige mensen hierin terecht kunnen om de Nederlandse taal goed onder de knie te krijgen om daarna in het reguliere onderwijs te stappen. Als deze OKAN-klassen er niet geweest zouden zijn, zou het weinig nut hebben dat deze leerlingen in het reguliere onderwijs terecht zouden komen. Ze kennen de Nederlandse taal niet waardoor ze dus ook geen enkele les zouden begrijpen of mee kunnen volgen. Ook voor het sociale contact is dit slecht, ze zouden bijna geen conversaties met klasgenoten kunnen houden. Daarom is het voor deze mensen heel interessant om eerst in OKAN-klassen Nederlands te leren met nog andere personen die in hetzelfde schuitje zitten, en om dan de stap naar het gewone onderwijs minder groot te maken.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:11.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.