actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th January 2014, 01:29
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Johan Bellemans ontslagen door UZ Leuven

‘Rebel moet zo snel mogelijk uit systeem’


Het Universitair Ziekenhuis Leuven heeft professor Johan Bellemans ontslagen, hoewel hij tien dagen eerder zelf al ontslag nam. ‘Mijn uitlatingen zijn blijkbaar in het verkeerde keelgat geschoten.’



Het Universitair Ziekenhuis Leuven heeft professor Johan Bellemans ontslagen, hoewel hij tien dagen eerder zelf al ontslag nam. ‘Mijn uitlatingen zijn blijkbaar in het verkeerde keelgat geschoten.’

‘Deze middag werd ik van alle communicatie afgesloten. Alle e-mailverkeer en mijn login werden geblokkeerd. Mijn kantoor afgesloten. Mijn secretaresse kon ik alleen nog via mijn persoonlijke telefoon bereiken. Er zijn voor morgen (woensdag, red.) operaties gepland, maar die zal ik dus niet meer kunnen uitvoeren’, zegt professor Johan Bellemans, diensthoofd orthopedie van het Universitair Ziekenhuis Leuven.

Bellemans werd gisterenmiddag ontslagen. ‘Door een aantal uitlatingen van Johan Bellemans de voorbije dagen in de pers was de vertrouwensrelatie verstoord’, zegt Marc Decramer, gedelegeerd bestuurder van het UZ. ‘Het is toegestaan dat onze werknemers hun mening vertolken in de pers, maar sommige van zijn uitlatingen waren over de grens.’

Bellemans had tien dagen geleden zelf ontslag genomen om in het Ziekenhuis Oost-Limburg in Genk te werken. In De Standaard had hij maandag kritiek geuit op de universitaire ziekenhuizen. ‘Mijn uitlatingen zijn blijkbaar in het verkeerde keelgat geschoten’, reageert Bellemans. ‘Ik zat in mijn opzegtermijn. Ik zou nog tot juni de zaken afwerken en de patiënten informeren, want er bestaat een wachtlijst van een jaar. Maar door het ontslag hoef ik niet meer te komen. De rebel moest blijkbaar zo snel mogelijk uit het systeem. Ik heb twintig jaar in het UZ gewerkt, maar dit heb ik nooit eerder meegemaakt. Ik kan mijn patiënten ook niet contacteren, want alle gegevens zijn op kantoor. Ik kan niet meer aan hun gegevens.’

‘Alle patiënten zullen een brief krijgen’, zegt Marc Decramer. ‘Ze kunnen op een andere datum door een andere chirurg bij ons geopereerd worden. Wie dat niet wil, zullen we doorverwijzen naar dokter Bellemans in Genk.’

Volgens Decramer was er nog geen opzegtermijn afgesproken. ‘Vooral omdat hij als diensthoofd niet meer functioneerde, hebben we de samenwerking zo snel moeten stopzetten’, zegt Decramer.

Bellemans wil zo snel mogelijk aan de slag in Genk. ‘Ik had gehoopt dat het serener was kunnen verlopen. Ik moet wel mijn statuut nog in orde brengen van loontrekkende naar zelfstandige. En ik moet van provincie veranderen voor de Orde van Geneesheren. Dat zal enkele weken duren.’

Bellemans overlegt met zijn advocaat om stappen tegen het UZ te ondernemen.


DS, 29-01-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th January 2014, 02:38
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Tiens, gisteren dhr. Bellemans nog gehoord in een radio-interview op Radio1, zijn argumentatie leek nochtans wel hout te snijden en klonk alleszins niet als iemand die wild om zich heen slaat... Ik heb evenmin iets opgevangen i.v.m. persoonlijke afrekeningen of dergelijke, bijgevolg heb ik het vermoeden dat hier meer met een kanon op een mug wordt geschoten.

De kern van het verhaal zoals ik het heb opvangen uit 's mans betoog:
-Gasthuisberg is een bureaucratische moloch (geworden) waarbinnen het voor dokters steeds moeilijker wordt om rechtstreeks met de patient in contact te komen...
-Er is een probleem met verloning aan de top binnen de Universitaire ziekenhuizen (vaste barema's e.d.) waardoor de toppers steeds vaker wegtrekken naar niet-universitaire ziekenhuizen waar tevens een betere omkadering is...
-Assistenten worden (te) weinig gewaardeerd en worden elders een stuk beter gehonoreerd.

Dat lijken mij nu niet direct zaken die aanleiding moeten geven tot het desavoueren van de man zoals gisteren is gebeurd (afsluiten bureau en schrappen emailtoestanden), derhalve de vraag of het hier niet veeleer gaat om pure machtsspelletjes die de doorslag hebben gegeven?

Wat mij vooral de kast op jaagt, is het feit dat een organisatie van christelijke signatuur wél de waarde van het personalisme omarmt in de "ideologie" (elk individu, elke patient is belangrijk), maar er in de feiten serieus tegen in gaat! Want wat te denken van al die patienten die al op de rol stonden, en die sinds gisteren allemaal ineens in de kou zijn komen te staan?!

Anders gesteld: heeft de KUL hier geen uitgelezen kans laten liggen 'groothartig' om te gaan met kritiek teneinde vervolgens de principes van 'open communicatie' en 'levenslang leren' finaal ook de toets van de eigen praktijken te laten doorstaan?

Vooral ook: mogen wij hopen dat het ideologisch profiel van de KUL meer mag zijn dan alleen maar imago en blinken-op-papier in plaats van botweg emailaccounts te schrappen en patiëntenrechten grofweg van het ene moment op het andere 'zomaar' te dumpen?
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB

Laatst aangepast door Barst : 30th January 2014 om 02:53.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 03:49.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.