actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2013, 18:26
S*EVEN.BRUYNSEELS S*EVEN.BRUYNSEELS is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Westerlo
Posts: 98
Onderzoekers hebben middel tegen HIV binnen handbereik

Onderzoekers hebben middel tegen HIV binnen handbereik

De techniek bestaat erin de reservoirs te ontmaskeren die het HIIV-virus in slapende immuuncellen vormt, waardoor ze naar het oppervlak van de cellen komt. Daar zou het natuurlijke immuunsysteem het virus kunnen elimineren. © afp.
Wetenschappers hebben er goede hoop op dat ze HIV, het virus dat aids veroorzaakt, kunnen genezen. Deense onderzoekers werken aan nieuwe strategieën en verwachten de eerste hoopgevende resultaten "binnen enkele maanden". Dat meldt The Telegraph.

In vitro studies van de nieuwe techniek - waarbij menselijke cellen in een laboratoriumomgeving worden gebruikt - bleken in januari zo succesvol dat de Deense Raad voor Onderzoek het team ruim 1,7 miljoen euro schonk om hun bevindingen te testen op HIV-patiënten
De onderzoekers hopen op resultaten die zullen aantonen dat "een op grote schaal verspreidbare en betaalbare genezing van HIV mogelijk is".

Klinische tests
Ze voeren momenteel klinische tests uit waarmee ze een nieuwe strategie proberen waarbij het hiv-virus "gereactiveerd" wordt en uit zijn verbergplaats in het menselijk DNA wordt gelokt om permanent te worden vernietigd door het immuunsysteem.

Dit zou een enorme stap vooruit zijn in de zoektocht naar een genezing van het virus dat aids veroorzaakt.

Efficiënt in labo
De wetenschappers testen hun behandeling op patiënten en hopen dat ze werkt zoals ze in laboratoriumproeven ook efficiënt is gebleken.

De techniek bestaat erin de reservoirs te ontmaskeren die het HIIV-virus in slapende immuuncellen vormt, waardoor het virus naar het oppervlak van de cellen komt. Daar zou het natuurlijke immuunsysteem het virus kunnen elimineren.

In vitro studies van de nieuwe techniek - waarbij menselijke cellen in een laboratoriumomgeving worden gebruikt - bleken in januari zo succesvol dat de Deense Raad voor Onderzoek het team ruim 1,7 miljoen euro schonk om hun bevindingen te testen op HIV-patiënten.

"Beloftevol"
Die tests zijn nu aan de gang en volgens Dr. Ole Søgaard, onderzoeker aan het ziekenhuis van de Aarhus Universiteit en lid van het onderzoeksteam, zijn de eerste bevindingen "beloftevol".

"Ik ben bijna zeker dat we er zullen in slagen HIV te activeren uit de verbergplekken in het DNA", verklaart Søgaard.

"De uitdaging bestaat erin het immuumsysteem van de patiënten zo ver te krijgen het virus te herkennen en het te vernietigen. Dit zal afhangen van de sterkte en de gevoeligheid van de individuele immuunsystemen en van de grootte van het verborgen virus dat wordt ontmaskerd".

Preventie blijft cruciaal
Vijftien patiënten nemen momenteel deel aan de tests, de eerste resultaten worden naar verwachting in de tweede helft van dit jaar voorgesteld.

Søgaard benadrukt dat een genezing niet hetzelfde is als een preventief vaccin en dat het bewustzijn omtrent onveilig gedrag, waaronder onbeschermde seks en het delen van naalden, van groot belang blijft in de strijd tegen HIV.
Lees ook
Bijengif kan hiv-virus doden
Experts waarschuwen: "Bezuinigingen verwoesten onze gezondheid"
'Suikerooms' besmetten Zuid-Afrikaanse meisjes met hiv
Kind genezen van hiv

Het vinden van een genezing zou ervoor zorgen dat een patiënt niet meer levenslang HIV-medicatie hoeft te nemen, wat de gezondheidszorg wereldwijd miljoenen zou besparen
Met de huidige behandeling van HIV kan een patiënt een quasi normaal leven leiden met beperkte nevenwerkingen. Maar indien de medicatie wordt stopgezet, worden de HIV-reservoirs weer actief en beginnen ze het virus te vermenigvuldigen, waardoor de symptomen binnen twee weken weer de kop opsteken.

Besparing
Het vinden van een genezing zou ervoor zorgen dat een patiënt niet meer levenslang HIV-medicatie hoeft te nemen, wat de gezondheidszorg wereldwijd miljoenen zou besparen.

De Deense techniek wordt ook in Groot-Brittannië onderzocht, maar de studies hebben daar nog niet de klinische fase bereikt. Vijf universiteiten - Oxford, Cambridge, het Imperial College van London, het University College van London en het eveneens Londense King's College - hebben de handen in elkaar geslagen om een middel tegen HIV te vinden.

"Spectaculair moment"
"Het wordt een spectaculair moment wanneer de eerste patiënt op deze manier wordt genezen", verklaart Dr. John Frater van de universiteit van Oxford. "Dat zal aantonen dat we in de goede richting zitten en dat een genezing mogelijk is. Maar ik denk dat het nog vijf jaar zal duren eer we een middel hebben dat op grote schaal kan worden aangeboden".

De Deense techniek maakt gebruikt van geneesmiddelen die ook in de behandeling van kanker worden gebruikt.

Eerste genezing in 2007
Vijf jaar geleden heerste nog de consensus dat HIV ongeneeslijk is. Maar toen kreeg HIV-patiënt Timothy Ray Brown, die bekend raakte als 'De Berlijnse Patiënt, leukemie. Hij kreeg een beenmergtransplantatie van een donor met een zeldzame genetische mutatie waardoor Browns cellen resistent tegen HIV werden. Daardoor werd Brown in 2007 de eerste patiënt die volledig genas van zijn HIV-infectie.

Die procedure op grote schaal toepassen, is onmogelijk. Maar het geval Brown zorgde wel voor een koerswijziging in het onderzoek, waardoor wetenschappers zich naast het onderdrukken van de symptomen ook gingen focussen op het vinden van een genezing.

Daarbij gelden momenteel twee benaderingen. Ten eerste is er de gentherapie, die ernaar streeft het immuunsysteem resistent te maken tegen HIV. Dit is complex en duur en moeilijk toepasbaar op diverse genenpools in de wereldbevolking.

De tweede benadering is die van Søgaard en zijn collega's in Denemarken de universiteitengroep in Groot-Brittannië en andere labo's in de VS en Europa.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/961/Wetens...andbereik.dhtml

Commentaar: Eindelijk iets waar de mensheid al heel lang naar uitkijkt. Dit zal echt de wereld veranderen als het blijkt dat dit echt een medicijn zal opleveren. De vraag die ik me bij dit soort dingen altijd stel is: is dit wel bevorderlijk voor de mensheid? Ik weet dat het vele levens zal redden, maar is dat wel altijd iets goed? Als je erover nadenkt is een ziekte gewoon een natuurlijk middel om de mensheid, of eender welke diersoort of plantensoort, in toom te houden. Door de intelligentie van de mens worden ziektes meer en meer genezen door de dokters. Maar is dit wel altijd even goed? Okee, ik denk dat iedereen liever heeft dat zijn naasten in leven blijven, maar de wereld kampt met een ernstig overbevolkingsprobleem. Er komen meer en meer mensen op deze wereld en er is nu al een tekort aan voedsel en plek. Ik wil maar zeggen, niet alles dat de mens doet of uitvindt voor de mens is altijd even goed voor de toekomst.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th May 2013, 10:49
S*effi.Goetschalckx S*effi.Goetschalckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Wuustwezel
Posts: 140
Ik ben het ook eens met Steven zijn mening. Het is inderdaad fantastisch als het werkelijk zou kloppen en men een HIV-middel heeft uitgevonden binnen handbereik maar is dit wel goed? Het is inderdaad zo dat we echt wel te maken hebben met een grote overbevolkingsaantal en dit zal in de toekomst niet beteren. Mensen worden steeds ouder en blijven ook steeds meer pensioen trekken. Mensen die medisch geholpen kunnen worden door heel hun leven lang medicijnen te nemen moeten ook levenslang van de ziekenkas terug trekken en dit is economisch ook niet zo goed voor ons land. We moeten ons systeem in de toekomst wel gaan veranderen want onze economie blijft op deze manier absoluut niet draaien ( het is nu al moeilijk voor de overheid om de kop boven het water te houden). Enerzijds ben ik het er dus wel mee eens dat men de natuur gewoon zijn werk moet laten doen. Anderzijds ben ik het hier niet helemaal mee eens: bijvoorbeeld kanker. Het is fantastisch dat onze medische wereld zo ver staat maar waarom hoeven pasgeboren kindjes, kinderen, pubers en jongvolwassenen kanker te krijgen? Ze hebben nog een heel leven voor zich en ik vind het dan ook geweldig dat zij dankzij chemo kunnen blijven leven. Hiv krijg je normaal op latere leeftijd maar er zijn evengoed kinderen die met het hiv virus geboren worden aangezien het erfelijk is. Deze kinderen zijn nog maar pas geboren en ze worden al ten dode opgeschreven. Het is fantastisch dat we de medische wereld zijn gang kunnen laten gaan en dat er zo veel mensenlevens gered moeten worden. Het toestaan van abortussen en euthanasie zou het grote bevolkingsaantal kunnen laten dalen. Mensen die euthanasie willen plegen willen zelf dood. Ik snap dat het voor de omgeving moeilijk is maar als men geen menswaardig leven meer heeft vind ik dat je de persoon daarin moet begrijpen. Het taboe van euthanasie zou dus verbroken moeten worden. Dit zou ook al heel veel zelfmoorden en depressies voorkomen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.