actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th November 2013, 18:21
i*is.huybrechts i*is.huybrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2013
Locatie: WECHELDERZANDE
Posts: 26
Hersenkern houdt slapeloze wakker

Hersenkern houdt slapeloze wakker

Nederlandse onderzoeker denkt het mechanisme achter slapeloosheid te hebben blootgelegd.

Waarom ligt de ene mens urenlang te draaien in bed, terwijl de andere elke nacht als een blok in slaap valt? Laat je factoren als stress of koffie buiten beschouwing, dan is er nog maar weinig bekend over de oorzaken van chronische slapeloosheid. Al weten we wel dat die gedeeltelijk erfelijk is.
Eus van Someren van het Nederlands Herseninstituut stopte insomniepatiënten in een hersenscanner en hij ontdekte dat het hersengebied nucleus caudatus allicht een rol speelt. Deze diep in de hersenen gelegen kern vertoont bij hen minder activiteit dan bij gezonde controlepersonen.

Het fenomeen is volgens Van Someren gelinkt aan hyper-arousal, de staat van constante alertheid die typisch is voor mensen die lijden aan slapeloosheid. Na een korte nacht hebben zij – in tegenstelling tot mensen zonder slaapproblemen – niet de neiging overdag in slaap te vallen. Ze bevinden zich 24 uur op 24 in staat van paraatheid en zijn overgevoelig voor prikkels uit de omgeving. De nucleus caudatus regelt net die prikkelbaarheid van de hersenschors.

Van Someren liet 24 insomniepatiënten en 13 controlepersonen, allemaal tussen 50 en 77 jaar oud, een taak uitvoeren waarbij ze moesten plannen. Intussen werd de activiteit van hun brein gevolgd. De eerste groep vertoonde dus een verminderde activiteit in de nucleus caudatus. Als de onderzoekers de proefpersonen zonder slaapproblemen een slechte nacht bezorgden, vertoonden ook zij minder activiteit in dat hersengebied. Vervolgens kregen de insomniepatiënten slaaptherapie, wat na zes weken een vrij behoorlijk resultaat gaf. Maar de MRI-scanner liet zien dat de nucleus caudatus nog steeds minder goed werkte, terwijl andere afwijkende activiteit in de hersenen zich wel herstelde.

Van Someren vermoedt dat de afwijkende activiteit van de nucleus caudatus erfelijk is. En dus een risicofactor om slapeloosheid te ontwikkelen. ‘Een slechte nacht kan ervoor zorgen dat hun nucleus caudatus nog minder activiteit vertoont’, schrijft Van Someren in zijn paper in het vakblad Brain. Bij mensen zonder risico zal de activiteit zich herstellen zodra hun slaap niet meer wordt verstoord. Maar bij mensen die al een afwijkende activiteit hadden, kan die op zo’n laag niveau komen dat ze in een staat van hyper-arousal terechtkomen en chronische slapeloosheid ontwikkelen.

Van Someren hoopt dat vervolgonderzoek zijn hypothese bevestigt en roept goede en slechte slapers op om zich te melden op www.slaapregister.nl, om zo mee te helpen aan het onderzoek naar een betere behandeling van chronische slapeloosheid.

Bron:
http://eoswetenschap.eu/artikel/her...lapeloze-wakker
28/11/2013

Persoonlijke reactie:

Ik vind dit een zeer fascinerend artikel. De werking van het menselijk brein is zo complex en dat bewijst men hiermee nogmaals. Ik vind het vooral maatschappelijk relevant aangezien vele of vooral de meeste van ons zich hier niet van bewust zijn.

Uit onderzoek heeft gebleken dat ongeveer 40% van onze bevolking last heeft van slapeloosheid. Ik zelf heb mijn slaap enorm hard nodig en kan me inbeelden dat voor mensen met dit probleem het echt een ramp moet zijn. Ik denk dat we dit allemaal wel kennen, het gevoel dat je hebt na een nacht slecht slapen, verschrikkelijk. Stel je dit nu voor dagen na elkaar, ik zou het niet kunnen uitstaan. Daarom zal dit onderzoek een groot effect hebben voor vele onder ons. Door je te laten testen kan je misschien wel verlost geraken van je slechte nachtrust en eindelijk nog eens goed slapen. Ik vind het zeer belangrijk dat men dit soort onderzoeken doet want dit wordt vaak over het hoofd gezien of als niet zo belangrijk beschouwd. Echter is dit net als vele andere kwaaltjes voor sommige een opstakel in hun leven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 16:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.