actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2013, 14:39
c*arlotte.meeus c*arlotte.meeus is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: lichtaart
Posts: 125
Belgen leven gezonder: 5 opmerkelijke vaststellingen van de OESO

Het aantal rokers in België is sinds 2000 met maar liefst twintig procent gedaald. We drinken ook veel minder dan twintig jaar geleden en we eten veel groenten. Onze 15-jarigen eten zelfs de meeste groenten van alle OESO-landen. Dat blijkt uit de meest recente gezondheidsindicatoren van de OESO.

1. Wortelen en erwten
Van alle OESO-landen, waar cijfers over bestaan, eten de Belgische 15-jarigen het meest groenten. Al is er een groot verschil tussen meisjes en jongens. Zestig procent van de meisjes eet dagelijks groenten, tegenover 46 procent van de jongens. Ter vergelijking, 21 procent van de Estse meisjes eet dagelijks een portie groenten.

2. Hoe ouder, hoe stroever
Dat we minder bewegen als we ouder worden is niet verwonderlijk. Maar dat zelfs 15-jarige Belgen al luier zijn dan 11-jarigen is wel opvallend. Bij Amerikaanse jongens is het omgekeerd. Zij worden net sportiever. Belgische jongeren sporten sowieso veel minder dan Amerikanen, en zitten zelfs een pak onder het OESO-gemiddelde.

3. Thank you for not smoking
Op elf jaar tijd -tussen 2000 en 2011- zijn twintig procent van de Belgen gestopt met roken. We doen het nu met 20,5 procent rokende Belgen net iets beter dan het OESO-gemiddelde. Beste leerlingen in de klas zijn India, Zweden, Zuid-Afrika en IJsland. In Rusland leven het meest aantal rokers. 33,8 procent van de Russen steekt dagelijks een sigaret op.

4. 10,8
Dat is het aantal liter alcohol dat de Belgen boven de 15 jaar gemiddeld dronken in 2011. Dat is een halvering sinds 1990. Toch zitten we nog een dikke liter boven het gemiddelde van 9,4.

5. Vergrijzing
41 procent van de Belgische dokters zijn ouder dan 55 jaar. Dat is 15 procent meer dan in 2000. Onze artsenpopulatie veroudert dus snel. Met die 41 procent doen we het veel slechter dan het gemiddelde. Alleen Frankrijk, Italië en Israël hebben een nog groter aantal oudere dokters.

Bron : http://www.standaard.be/cnt/dmf20131122_00851132

Mening :
Goed nieuws ! Toch verbaast het me dat we gezonder leven. Ik dacht net het tegenovergestelde wegens alle fastfoodketens, de take-aways....
Dat 15-jarigen de meeste groenten eten, vind ik het meest verbazingwekkende. Het doet me goed om dit te lezen. Ik denk ook dat het onderwijs hier een cruciale rol heeft gespeeld. De scholen doelen dan ook op een gezonder levensstijl, ze promoten meer en meer gezond voedsel, wat nu zijn vruchten afwerpt !
Hopelijk zal dit in de toekomst enkel nog in stijgende lijn gaan !
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd November 2013, 19:05
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Thumbs up

Net als jorien en c*arlotte ben ik eveneens verrast door dit nieuws. Ik dacht ook dat de bevolking alsmaar dikker werd door het ruime aanbod aan fast food en de technologie van vandaag. Ik was er bijna van overtuigd dat mensen (en vooral tieners) fan waren van McDonalds en dergelijke, aangezien dit sneller is en ik neem aan in hun plaats ook smakelijker. Daarnaast dacht ik ook dat we steeds luier worden door de tijd die we spenderen door tv te kijken, op de computer te zitten etc. Blijkbaar is dit fenomeen wel een feit en sporten we minder dan bv. in Amerika, maar ik ben al opgelucht over het feit dat jongeren gezonder eten dan ik dacht. De resultaten in verband met het drinkgedrag vind ik eveneens verrassend en zeer positief. Het doet goed om te weten dat het aantal liter alcohol van de Belgen zelfs gehalveerd is. Alcohol is ontzettend ongezond en ik denk ook dat velen gewoon niet stilstaan bij de gevolgen van hun alcoholgebruik. Blijven sensibiliseren zou ik zeggen. De resultaten in verband met het rookgedrag van de Belgische bevolking zijn in mijn ogen zoals ik verwacht had. Net als jorien denk ik ook dat veel mensen gestopt zijn met deze ongezonde gewoonte deels door dat rookverbod. Het roken afschaffen voor de gezondheid van de bevolking biedt in mijn ogen geen oplossing, maar de maatregelen die al getroffen zijn werpen hun vruchten af.
__________________
- Some people are so poor, all they have is money
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:26.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.