actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd November 2014, 20:42
Hanne.S*els Hanne.S*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Lille
Posts: 26
Jongen (12) met speelgoedpistool door politie gedood

Jongen (12) met speelgoedpistool door politie gedood

Een twaalfjarige jongen die in het bezit was van een speelgoedpistool, is door een agent doodgeschoten in een speeltuin in Cleveland, in de Amerikaanse staat Ohio. Dat melden Amerikaanse media zondag.
Twee agenten waren zaterdagnamiddag tussenbeide gekomen op de openluchtspeeltuin na een telefonische oproep. Er werd melding gemaakt van een gewapende persoon die zijn pistool op voorbijgangers richtte. Ter plaatse zagen ze de twaalfjarige jongen met een speelgoedpistool dat als twee druppels water op een echt wapen leek.

De politieagenten vroegen de jongen om zijn handen in de lucht te steken, maar in plaats daarvan ‘liet hij de handen naar zijn middel zakken om zijn pistool te grijpen’, vervolgt de politie. Daarop openden de agenten het vuur en werd de jongen in de buik geraakt. Volgens de lokale media is hij zondagmorgen aan zijn verwondingen overleden.

De politie zegt dat het pas na de schietpartij duidelijk werd dat de jongen niet met een echt wapen rondliep. Nochtans werd in de telefonische oproep aan de politie al gemeld dat het wellicht om een vals wapen gaat, zo zegt de Amerikaanse nieuwszender CNN.

Er is een onderzoek geopend naar de feiten. De twee agenten zijn voorlopig op non-actief gezet.

bron: De Standaard
23/11/14

mening: Is dit niet ongelooflijk? Hoe kan men nu een kind doodschieten zonder echt zeker te zijn van de aard van het wapen? Ik begrijp dat in een land zoals Amerika waar de wapenwet zeer los is je begint de wantrouwen. Maar een kind? Hoe kan dit gebeuren? Ik vind dat je eerst zeker moet zijn dat het wapen wel echt is. Zeker als men erbij meld dat het wapen waarschijnlijk niet echt is moet men niet zomaar beginnen te schieten. Ik vind dat Amerika strenger moet zijn. Zeker in verband met hun wapenwet. Men kan inderdaad na een tijd niet meer weten of een wapen nu echt is of niet. Want iedereen kan er als het ware aan raken. Dit is weer een ongelooflijke blooper van de politie van Amerika. Die staan wel meer bekend voor het trekken van te snelle conclusies. Veel sterkte voor de familie alvast.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 25th November 2014, 15:32
M*thi De Pauw M*thi De Pauw is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Vorselaar
Posts: 142
Het ging om een speelgoedpistool. Wat hebben alle speelgoedpistolen in Amerika en volgens mij over heel de wereld?

Juist: een groot, knaloranje stuk vooraan de loop waarin duidelijk wordt dat dit een speelgoedpistool is. De jongen had dit er doelbewust afgebroken zodat het niet meer duidelijk werd of het om een echt exemplaar ging of een replica.

De agenten weten goed genoeg dat kinderen in de USA relatief gemakkelijk in het bezit kunnen komen van een vuurwapen, zijnde het van een ouder of een volwassen gezinslid. De dreiging is dus reëel voor de agenten en zij reageren zoals elk logisch denkend persoon zou reageren: zij zagen gevaar voor eigen leven.

De agent heeft meermaals gevraagd het pistool te laten zakken. Het kind, twaalf jaar, weigerde dit echter. Een kind van twaalf is geen baby'tje meer en kan perfect commando's interpreteren. Wanneer het dan naar het pistool grijpt, heeft de agent maar een klein venster om te reageren; het gaat tenslotte om leven en dood.

De agent heeft in mijn ogen correct gereageerd. Hij zag een dreiging en heeft deze geneutraliseerd. Al de commotie hier rond begrijp ik ergens wel maar nu doet een agent eens correct zijn werk en is het weer niet goed.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 25th November 2014, 22:35
E*ien.Khouri E*ien.Khouri is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Turnhout
Posts: 104
Ik dit geval denk ik dat het belangrijk is dat dit in context wordt gezien. In de VSA zijn de 'racial tensions' weer volop aan het oplaaien. Er zijn de laatste tijd veel instanties geweest waar niet-gewapende en niet-gevaarlijke zwarte jonge mannen werden neergeschoten en gedood door blanke politie-agenten. Het zwaarste incident hierbij was Ferguson, dat zelfs bij ons toch wel even in het nieuws geweest is. De agent uit Ferguson is gisteren voor de rechtbank verschenen en is niet schuldig gevonden door een voornamelijk blanke jury. Hij verliest zijn job niet en wordt zelfs financieel gesteund door verschillende organisatie, waaronder, jawel, de KKK. De protesten in Ferguson woedde voort.

Het debat over de politie, hun onschendbaarheid, hun bewapening en racisme is nu volop geopend en een fijn debat is het niet.

Dus ik zeg het nogmaals, het is het belangrijk om deze gebeurtenis in context te zien. Het jongetje in dit artikel is 12, zwart en werd neergeschoten (en niet één keer) door een blanke politieagent. Aan de telefoon werd er nog specifiek gezegd dat het waarschijnlijk om een nep-pistool ging. Hoe kun je dit dan nog rechtvaardigen? Politie, en zelfs de FBI, in Amerika worden niet getraind met het "shoot-to-kill" systeem. Zij krijgen zelfs het tegenovergestelde opgelegd. Waarom heeft deze agent dan meteen geschoten?

De politie zelf probeert het ook te rechtvaardigen. Tijdens hun statement bleven ze naar het jongetje verwijzen als "young man". Het was geen tiener, hij was twaalf, wat betekend dat hij waarschijnlijk net uit de lagere school kwam.

Voor mij is dit weer een voorbeeld van de schietgrage attitude die zoveel politieagenten in Amerika lijken te hebben en waarover zovele incidenten recentelijk in de media zijn verschenen. Ik snap dat je geen risico's wil nemen maar eerlijk, hoe veilig kan je je nog voelen als je weet dat de meeste agenten meteen het vuur zullen openen? Hell, in Ferguson werd die tiener zelfs doodgeschoten nadat hij zijn handen in de lucht had gestoken.

Serve and protect? Ik dacht het niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.