actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 3rd April 2012, 15:16
Gwen.Bax Gwen.Bax is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2012
Locatie: Beerse
Posts: 36
Vrouwen lezen meer dan mannen

Bijna veertig procent van de mannen zegt dat ze geen boeken lezen, terwijl dat bij de vrouwen maar twintig procent is. Dat meldt het radioprogramma Peeters & Pichal van Radio 1. Als mannen lezen, grijpen ze sneller naar non-fictie dan naar fictie.

Zestig procent van de vrouwen vindt dat het lezen van een boek een leuke activiteit is. Bij de mannen is dat slechts vijfenveertig procent. Dat blijkt uit een onderzoek van het centrum Synovate/Ipsos, die het leesgedrag van mannen en vrouwen onderzocht op vraag van de Vlaamse overheid.

Bij de mannen gaat 46 procent wel eens naar een bibliotheek om een roman of een poëziebundel te ontlenen, terwijl dat bij de vrouwen meer dan zeventig procent is.

Verdiepen

Het radioprogramma Peeters & Pichal vroeg ook naar gegevens van de provincie Antwerpen. In de bibliotheken van bijna alle veertig Antwerpse gemeentes merkt men dat zestig procent van de bezoekers vrouwelijk zijn, tegenover veertig procent mannelijke bezoekers.

Als mannen er een boek bijnemen, dan zal het eerder non-fictie zijn. Thrillers zijn de favoriete romans van de mannen, maar fictie is vooral populair bij vrouwen. Mannen zijn meer gericht op informatie en willen zich verdiepen in een onderwerp, terwijl vrouwen snelle een boek openslaan om zich te ontspannen.

Bron: http://www.nieuwsblad.be/article/de...DMF20120403_113

Mening: Ik denk dat het inderdaad wel klopt dat vrouwen meer fictie lezen, om zich te ontspannen na een drukke dag op het werk en daarna thuiskomen om het huishouden te doen en voor de kinderen te zorgen. Ze willen dan iets luchtig lezen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 8th May 2012, 20:07
Annelies.Roofthooft Annelies.Roofthooft is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 106
Ik had dit ergens wel verwacht da vrouwen meer fervente lezers zijn dan mannen. Vrouwen zien lezen eerder als ontspanning terwijl de meeste mannen enkel lezen wanneer ze hiertoe verplicht worden.
Natuurlijk zijn hier wel uitzonderingen.
Dat mannen sneller lezen om informatie op te doen, om dingen te weten te komen, had ik dan weer echt niet verwacht. Ik had eerder verwacht dat mannen hier dan toch zeker het internet voor zouden gebruiken.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 8th May 2012, 20:46
charlotte.verboven charlotte.verboven is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: malle
Posts: 112
Net zoals Annelies verbaast dit mij absoluut niet. We weten toch al lang dat vrouwen meer vertegenwoordigd zijn in de bibliotheek dan mannen?
Er zijn ook meer vrouwen dan mannentijdschriften. Denk maar aan: flair, libelle,..
Ook de 'roddelboekjes' worden meer gelezen door vrouwen dan door mannen. Verbaasd dit ons? mij alleszins niet!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 8th May 2012, 23:01
Gianni.Claes Gianni.Claes is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Geel
Posts: 60
Ik moet toegeven dat ik ook niet bepaald een lezer ben en sluit me deels aan bij wat er in het artikel geschreven is.
Als ik lees is het meestal om er slimmer uit te worden (je kan het vergelijken met kijken naar Discovery Channel en National Geographic), maar als we over echte boeken spreken, zal het voor mij toch eerder fictie zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 14th May 2012, 20:35
Summa.Wastyn Summa.Wastyn is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Ravels
Posts: 47
Dit verbaasde mij toch wel aangezien ik genoeg mannen ken die wel vaak boeken lezen. Ik denk niet dat mannen enkel lezen als ze hiertoe verplicht worden, maar dat zij misschien lezen en ontspanning niet met elkaar associëren. Als zij dit linken met kennis vergaren, dan gaan ze enkel lezen wanneer ze dit nodig vinden. Trouwens, ik vind het niet erg flatterend voor ons dat roddelboekjes meer gelezen worden door vrouwen dan door mannen …
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 14th May 2012, 23:23
Sabrina's Avatar
Sabrina Sabrina is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
Hier thuis is het dan toch de omgekeerde wereld. Ik lees quasi niet op de krant na, terwijl mijn partner niet weg te slaan is van een goed boek, krant of magazine. Zelf verschiet ik dus wel van dit artikel, net zoals Summa.
Als ik daarnaast tijdens de examenperiode in de bib ga studeren zie ik daar over het algemeen toch meer mannen rondlopen dan vrouwen.
Nu ja, ik zie dan ook alleen de bib van Turnhout.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:27.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.