actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 28th September 2016, 22:26
Kelly.L*mbrechts Kelly.L*mbrechts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Minderhout
Posts: 56
Primeur: Noor is het eerste Playboymodel met een hoofddoek

Primeur: Noor is het eerste Playboymodel met een hoofddoek


Het Amerikaanse maandblad Playboy pakt in zijn oktobernummer voor het eerst uit met een model met een hoofddoek. Journaliste Noor Tagouri (22) wil met haar fotoshoot de boodschap uitdragen dat moslimvrouwen niet per se onderdanig zijn. Toch oogst ze met dat statement ook kritiek.


Noor Tagouri is een vrouw met een missie: ze werkt momenteel voor online nieuwsplatform Newsy, maar ze droomt ervan om het eerste nieuwsanker met een hoofddoek te worden bij een Amerikaanse commerciële zender. Ze vlogt geregeld en houdt TED-talks over het belang van onafhankelijkheid als vrouw.


Dat ze opduikt in Playboy, doet ze niet om opgemerkt te worden als model. Ze wil met de fotoshoot een belangrijke boodschap uitdragen als moslimvrouw. Tagouri is ervan overtuigd dat haar hijab haar sterker maakt, ook in haar job. "Met mijn hoofddoek kan ik vertrouwen opwekken: ik behoor zelf tot een groep die vaak verkeerd wordt voorgesteld in de media, waardoor ik dat beeld als journalist zelf niet mee ga vertekenen", zegt ze daarover.

Dat die hoofddoek een uiting zou zijn van onderdanigheid klopt volgens haar niet. Op de Playboybeelden is ze te zien in een stoere leren jas, een jeansbroek en met een brede grijns.

Kritiek

Naast lof krijgt Tagouri ook te maken met kritiek: dat ze haar boodschap over gelijkwaardigheid tussen man en vrouw uitgerekend verkondigt in een magazine dat vrouwen vaak als lustobject afbeeldt, doet de wenkbrauwen fronsen. Toch kan dat haar niet echt deren. Op Instagram laat ze duidelijk verstaan dat de strijd tegen het glazen plafond wat haar betreft nog verre van gestreden is.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/c...media/1.2780116

Eigen mening:
Persoonlijk waardeer ik deze vrouw enorm. De afgelopen maanden is er veel kritiek op hoofdoeken, de islam, terreur, enz. Deze vrouw trekt zich van niets aan en poseert als een echt model. Haar doel is dan ook een belangrijke boodschap meegeven als moslimvrouw. Ze wil vertrouwen opwekken, omdat vrouwen met een hoofdoek vaak verkeerd worden voorgesteld in de media. De kritiek over de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in verband met het magazine vind ik tevens niet verantwoord. Magazines dienen niet om met mensen te spotten, maar om mensen te informeren of te ontspannen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.