actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th June 2006, 19:16
hans hans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Geel
Posts: 151
Wink affectie en mededogen twee basisstenen van geluk volgens Dalai Lama

Dalai Lama neemt afscheid van België

ANTWERPEN - Met een toespraak over de kunst van het gelukkig zijn heeft de Dalai Lama zijn officieel bezoek aan België zondagavond afgerond. De boeddhistische leider nam de tijd om met het publiek te praten en beantwoordde ook enkele vragen.

De wereldlijke en spirituele leider van het Tibetaanse volk had het in zijn toespraak vooral over het belang van mentaal gelukkig zijn. Hij riep de mensen op om niet te veel waarde te hechten aan materiële zaken en vroeg ook aandacht voor spirituele waarden. ,,Vooral voor jongeren is dat belangrijk. Ik verbaas me er niet over dat er zoveel misdaden de kop opsteken bij jongeren. Zij groeien niet meer op met waarden.''

De Dalai Lama benadrukte ook dat affectie en mededogen twee basisstenen zijn van geluk. Samenleven met elkaar is ook belangrijk. ,,Bijen kunnen zelfs samenleven zonder wet, politie of geloof'', grapte hij. Hij wees ook op het belang van moederliefde. ,,Dingen die je vanaf je geboorte en je jeugd meekrijgt, draag je mee voor de rest van je leven.''

Lachen

Tenslotte riep hij iedereen op om te lachen. ,,Dat is het mooiste wat er is, tenzij het een sarcastische of een diplomatische lach is'', aldus de Dalai Lama. Tijdens de vragen vanuit het publiek schuwde de spirituele leider geen enkel antwoord. Iemand uit het publiek wilde weten waarom alle spirituele leiders mannen zijn. ,,Dan moeten de vrouwen harder werken.''

De man riep ook op om iedereen zijn godsdienst te laten beleven. Hij benadrukte dat er nood is aan verschillende religies. Abortus, euthanasie en zelfmoord, daar is de man faliekant tegen. ,,Al zijn er misschien, héél misschien, af en toe wel uitzonderingen mogelijk.''

Zijn antwoord op de vraag of Tibet ooit vrij zou zijn, was duidelijk. ,,We willen niet zomaar apart zijn. We kunnen zelfs mee profiteren van de groei van de Volksrepubliek China. Om onszelf te ontplooien, is dat belangrijk want we zijn achtergesteld. Toch roep ik de Chinese leiders op om ons autonomie te schenken. Ik zou graag zien dat wat op papier is afgesproken ook in de praktijk wordt omgezet. Op dat vlak wil ik de Europese gemeenschap danken. Zij steunen ons.''
__________________
"All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 5th June 2006, 19:20
hans hans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Geel
Posts: 151
Talking

Citaat:
Orgineel gepost door hans
Met een toespraak over de kunst van het gelukkig zijn heeft de Dalai Lama zijn officieel bezoek aan België zondagavond afgerond.



"De kunst van het gelukkig zijn." Barst kan je dit niet opnemen in je RZL teksten van volgend jaar
__________________
"All that is necessary for the triumph of evil is that good men do nothing." (Edmund Burke)
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:08.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.