actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd May 2006, 00:30
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Aantal HIV-besmettingen stijgt opnieuw in België

Aantal besmettingen met HIV stijgt opnieuw in België


Het aantal nieuwe besmettingen met hiv, het virus dat aids veroorzaakt, is in 2005 opnieuw met 6,6 procent gestegen in België. Het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid noteerde vorig jaar 1.066 nieuwe diagnoses met hiv. In 2004 waren dat er slechts 984.


In 2004 was het aantal nieuwe besmettingen voor het eerst in bijna tien jaar gedaald, een trend die zich vorig jaar niet doorzette. Dat blijkt uit cijfers die de vzw Sensoa bekend maakte tijdens de Aids Memorial Day in Antwerpen.

"De laatste jaren schommelt het aantal nieuwe diagnoses bij de Belgen tussen 200 à 270 gevallen per jaar", licht Boris Cruyssaert, woordvoerder van Sensoa, toe. 84,7 procent van de nieuwe besmettingen werd vastgesteld bij mannen. In bijna drie op de vier gevallen werden deze mannen waarschijnlijk besmet via homoseksueel contact.

Bij de niet-Belgen liggen de zaken anders. "54,1 procent van de nieuwe besmettingen werd vastgesteld bij vrouwen en zij werden haast allemaal besmet via heteroseksueel contact", stelt Cruyssaert. In tegenstelling tot de Belgen, daalt bij de niet-Belgen het aantal besmettingen.


Weblog DM, 21-05-2006 (Belga 19:23)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd May 2006, 12:05
stief stief is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Nijlen
Posts: 80
Aids moeten verdwijnen uit de taboesfeer !

Het wordt tijd dat aids uit de taboesfeer verdwijnt. Acties zoals de wereld-aids-dag helpen hierbij wel. Op deze dag wordt aids in de belangstelling gezet en worden er acties rond gevoerd. Het is vooral belangrijk dat jongeren met het begrip aids in contact komen. Het moet voor hun duidelijk worden wat het inhoud en hoe ze het kunnen vermijden. Hier zijn ouders en scholen verantwoordelijk voor!
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd May 2006, 21:53
Britt Schellens Britt Schellens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Veerle-Laakdal
Posts: 72
Verontrustende cijfers! Ik dacht net dat het aantal besmettingen in België al een tijdje aan het dalen was... Natuurlijk ga ik akkoord met de stelling dat AIDS uit de taboesfeer moet geholpen worden!
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 24th May 2006, 11:08
Elke Van Loon Elke Van Loon is offline
If I'm ugly then so are you
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Essen
Posts: 70
Ik vind ook dat jongeren meer geconfronteerd worden met aids en de eventuele gevolgen. Ze zeggen wel dat het in België vooral tijdens homoseksuele contacten gebeurd. Maar niets is zeker. Zo denken vele mensen dat ze het niet kunnen krijgen omdat ze hetero zijn, FOUT! Laat iedereen kennismaken me de risico's en steek het niet alleen op het homoseksuele wereldje, want ook aids gaat daarbuiten. Hoe komen anders vrouwen ook aan aids? Door enkel met een homo of biseksuele geslachtsgemeenschap te hebben? Ik weet het niet hoor... Maar laat de taboe er rond verdwijnen... Dat is ook zeker!
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 24th May 2006, 11:21
Ellen_Pihay Ellen_Pihay is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2005
Locatie: Olen
Posts: 74
Ik ga ook akkoord met het feit dat aids uit de taboesfeer moet verdwijnen!
Eén keer op een jaar een Wereldaidsdag organiseren, helpt wel, maar is zeker niet genoeg om het taboe rond aids te doorbreken.
Ik vind ook dat dit in meer scholen moet besproken worden. Hier mogen gerust enkele lessen aan besteed worden.
Naar mijn weten, gebeurt dit nog veel te weinig, waardoor jongeren niet echt veel weten over aids.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 00:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.