actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 5th November 2014, 11:32
Dennis.B*roeckx Dennis.B*roeckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Retie
Posts: 55
Schoolverlaters slecht voorbereid op arbeidsmarkt

Slechts 1 op 3 schoolverlaters vindt dat het onderwijs hen goed heeft voorbereid op de werkvloer. Maar ook oudere werknemers maken zich zorgen: 6 op de 10 vrezen dat hun kennis ontoereikend is om langer te werken.
Schoolverlaters vinden dat hun opleiding te weinig is afgestemd op wat bedrijven verwachten van nieuwe werknemers. Oudere werknemers vrezen dat hun opleiding en kennis niet voldoende is om langer te werken of om een nieuwe job te vinden.

Dat blijkt uit een studie van Tempo-Team bij 616 werknemers en 160 werkgevers. De studie peilde naar de relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt, opleiding en de kansen om werk te vinden en te houden.

Werk aan de winkel

Om de lacunes in het onderwijs op te vangen en werknemers toe te laten om langer aan de slag te blijven, is ruim de helft van de ondervraagde werknemers en werkgevers van mening dat er meer moet worden geïnvesteerd in opleiding en begeleiding. Bij oudere werknemers loopt dit op tot 60 procent.

Er is echter nog werk aan de winkel: slechts 1 op 3 werkgevers zegt het voorbije jaar meer kansen gecreëerd te hebben voor oudere werknemers.

Amper een derde van de werknemers vindt dat werkgevers voldoende opleidingskansen bieden, terwijl ruim de helft van de werkgevers hiervan wel overtuigd is. De helft van de werkgevers vindt dat werknemers zelf meer initiatief moeten nemen en om extra opleiding moeten vragen.

Geld en tijd

Een kwart van de werknemers vindt dat hun werkgever voldoende investeert in coaching, loopbaanbegeleiding en kennisoverdracht op de werkvloer. Ook hier is de helft van de werkgevers van mening dat dit wel het geval is. Zowel werkgevers en werknemers zijn het er over eens dat geld en tijdsgebrek de belangrijkste hindernissen zijn voor een betere aanpak.

Werknemers maken zich ook grote zorgen over hun kansen op het vinden van een andere job. Meer dan de helft denkt dat hij niet gemakkelijk inzetbaar is in een nieuwe baan.

Veel werknemers hebben overigens geen duidelijk beeld over hun professionele toekomst. 1 op 5 denkt dat zijn huidige job binnen vijf jaar niet meer zal bestaan door automatisering en technologie. Slechts een minderheid (30%) trekt hieruit de conclusie dat hij zich grondig zal moeten herscholen.

Bron: Vandaag om 10:52 door (sjv) | Bron: Jobat.be
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141105_01359802

Mening: Ik vind het vreemd dat er toch nog zoveel mensen zijn waarvan hun opleiding onvoldoende was om klaar te zijn voor de arbeidsmarkt. De opleiding die ik zelf krijg lijkt mij zeker voldoende en is tegenover vroeger ook fel verbetert denk ik. Dit blijkt dus niet overal het geval. Ook mensen die al aan het werk zijn zouden toch meer momenten moeten krijgen om hun kennis aan te scherpen. De werkgevers zeggen hier dat de werknemers zelf daarnaar moeten vragen maar hier ga ik niet mee akkoord dit zou toch iets moeten zijn dat de werkgever moet regelen voor zijn werknemers. Natuurlijk is meer niet altijd mogelijk, de prijs heeft ook hier invloed. Dit zou men misschien moeten proberen goedkoper te maken maar met de besparingen zie ik dit nog niet gebeuren. Men kan misschien toch ten minste wel de opleidingen die men heeft verbeteren waar nodig.

Laatst aangepast door Dennis.B*roeckx : 5th November 2014 om 11:40.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.