actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 31st March 2010, 20:46
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Exclamation Groenland twee graden warmer

Groenland twee graden warmer


Het klimaat van Groenland is sinds 1990 aanzienlijk veranderd. De temperatuur over de Groenlandse ijskap is de afgelopen decennia gestegen met 2,3°C. Hierdoor is ook de hoeveelheid smeltwater sterk toegenomen met ca. 3% per jaar, vooral langs de randen van de ijskap. Met als gevolg dat de gehele ijskap ca. 700 gigaton verloor sinds 1990, equivalent met een zeespiegelstijging van ca. 2 mm.



Deze gegevens komen uit een onderzoek van Janneke Ettema aan de universiteit van Utrecht. Ettema analyseerde 50 jaar (1957-2008) aan modelgegevens om een gedetailleerd beeld te krijgen van de uitwisseling van massa en energie aan het oppervlak van de Groenlandse ijskap. Ettema gebruikte een fijnmazig model, wat een zeer gedetailleerde beschrijving van de klimatologie van Groenland mogelijk maakte.

Wat in het oog springt, is dat het lokale temperatuur- en windklimaat sterk afhankelijk is van de mate van afkoeling van het oppervlak en de inmenging van warmere lucht uit hogere luchtlagen. Een tweede belangrijk resultaat is dat op Groenland tot 24% meer sneeuw en regen valt dan voorheen werd aangenomen, gemiddeld 469 gigaton per jaar.

Het afkalven van ijsbergen compenseert deze massawinst als de ijskap in evenwicht is. Maar sinds 1990 is de temperatuur over de Groenlandse ijskap gestegen met 2,3°C. Hierdoor is ook de hoeveelheid smeltwater sterk toegenomen met ca. 3% per jaar, vooral langs de randen van de ijskap. Met als gevolg dat de gehele ijskap ca. 700 gigaton verloor sinds 1990, equivalent met een zeespiegelstijging van ca. 2 mm.


© Trouw, 31-03-2010
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2010, 13:05
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Groenland twee graden warmer

Dat is wel angstwekkend nieuws. Als er zoveel meer smeltwater komt zullen er op langere termijn delen land onderwater komen te staan.
Ik vind dat er te weinig vorderingen worden geboekt bij de klimaatconferenties. Onze aarde is te zwaar aangetast, er moet sneller worden ingegrepen.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 11th April 2010, 15:45
Sanne Van der borght Sanne Van der borght is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Nov 2008
Locatie: Herselt
Posts: 98
Nog maar eens een artikel dat aanspoort om te helpen aan de bestrijding tegen de opwarming van de aarde! 2 graden, dat is niet niks! En toch blijven de mensen hier maar verder doen met wat ze bezig zijn... Ik ben al blij dat mijn vader redelijk milieubewust is en dat wij ons huis nu verwarmen met een speksteenkachel. Een kleine bijdrage, maar het is toch al iets!
Als ik jonge gastjes zie stoer doen met hun wagen door die is goed te laten ronken en de uitlaatgassen zich maar te laten verspreiden in de lucht, word ik al misselijk. Hebben die nu echt niet meer verstand? Het zijn natuurlijk niet alleen jonge mensen, oudere mensen zie ik dit ook nog doen. Mensen beseffen nog steeds niet hoe erg het met de aarde gesteld is. Misschien moet de overheid eens nadenken over een andere aanpak waardoor de mensen het beter inzien? Ik zou zelfs nieuwe wetten laten maken, zoals ze uiteraard nu al goed bezig zijn met de auto's, die men in de toekomst allemaal(?) op elektriciteit gaat laten rijden. Zoals het nu gaat, kan het in ieder geval niet verder.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st April 2010, 11:36
Jolien Willems Jolien Willems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: herentals
Posts: 147
Mensen moeten dringend beginnen inzien dat het zo niet verder kan.
We moeten meer en meer rekening houden met ons milieu. Ik weet van mezelf dat ik ook niet zo milieubewust ben. Ik probeer nu vaker de fiets te nemen i.p.v. de auto, of meer het openbaar vervoer te nemen. Maar ik betrap me er vaak op dat ik voor domme afstanden de auto neem.
Verder proberen we thuis wel wat milieubewust te zijn, zo vangen we regenwater op om het gras, plantjes... te besproeien, we nemen vaker een douche i.p.v. een bad, maar verder dan dat gaat het ook niet.

Misschien moeten ze de regels i.v.m. de maatregelen strenger maken zoals Sanne zegt, dan zal er misschien wel reactie zijn van de bevolking.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 10:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.