actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2009, 14:04
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Arme landen niet tevreden met klimaatsteun Europa

Arme landen niet tevreden met klimaatsteun Europa

BRUSSEL - Europa trekt met 7,2 miljard euro naar Kopenhagen, maar de ontwikkelingslanden vinden dat onvoldoende.

De VN-klimaatconferentie is halfweg. Tot nog toe hadden de onderhandelingen vooral veel geruzie opgeleverd. Daarom werd uitgekeken naar de top van de Europese regeringsleiders. Ze moesten beslissen over hoeveel klimaatsteun de komende drie jaar naar de ontwikkelingslanden gaat.

Eenvoudig was dat niet, want EU-voorzitter Zweden had een hele nacht nodig om tot een gezamenlijk eindbedrag te komen. Uiteindelijk beslisten de regeringsleiders om de komende drie jaar jaarlijks 2,4 miljard euro op tafel te leggen om de ontwikkelingslanden te helpen de gevolgen van de klimaatverandering op te vangen. Dat geld moet deel uitmaken van de jaarlijkse 7 miljard die aan de meest bedreigde landen is toegezegd.

Belangrijk is dat alle 27 lidstaten uiteindelijk bereid bleken een bijdrage te leveren. België geeft 50 miljoen. De grootste bijdragen komen van Groot-Brittannië en Frankrijk, die respectievelijk jaarlijks 553 en 420 miljoen euro vrijmaken.

VN-klimaatchef Yvo de Boer reageerde verheugd. ‘Een van de problemen die de onderhandelingen ophouden, is immers hoeveel financiële steun de rijke landen op korte termijn willen geven.' Toch zijn de ontwikkelingslanden niet tevreden over het bedrag. ‘Het is niet genoeg', klinkt het vanuit de G77-groep.

Ook tussen China en de VS blijft het koude oorlog. China's viceminister van Buitenlandse Zaken He Yafei noemde Amerika's houding in Kopenhagen ‘zeer onverantwoord'. He Yafei reageerde op Amerikaanse uitspraken dat ze geen klimaatsteun aan China zullen geven.

Maar toch was er ook bemoedigend nieuws. Voor de eerste keer werd een officiële onderhandelingstekst voorgesteld. Die blijft nog altijd behoorlijk vaag, maar ‘deze tekst heeft de verdienste dat hij de honderden pagina's onderhandelingsnota's terugbrengt tot zeven goede afgelijnde pagina's', zegt Sam Van den Plas, die voor het WWF de onderhandelingen in Kopenhagen volgt. )

Bron: www.standaard.be, 12 december 2009

Mening: Ik snap niet dat de ontwikkelingslanden zo'n geweldige eisen willen stellen. Je moet weten dat het crisis is voor elk land en dat deze ook draaiende moeten blijven. Ik denk dat het bedrag dat alle lidstaten opgeven op korte termijn een degelijke som is. Ik bedoel uiteindelijk wanneer de economie terug opbloeit is er kans op een groter bedrag voor klimaatsteun, maar momenteel denk ik toch dat je blij moet zijn dat deze bedragen er zijn. Ook al is het niet veel, beter "weinig" dan niets. Ik denk dat er een goede stap gezet is naar klimaatsteun, nu nog concrete plannen en dan zal de toekomst er hopelijk beter gaan uitzien voor 'iedereen'.

Laatst aangepast door Stef.Van.Bauwel : 12th December 2009 om 14:08.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:25.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.