actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th December 2009, 13:09
Stef.Van.Bauwel Stef.Van.Bauwel is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Hulshout
Posts: 66
Sarkozy en Brown: 'Zes miljard Europese klimaatsteun'

Sarkozy en Brown: 'Zes miljard Europese klimaatsteun'

BRUSSEL - De Britse premier Gordon Brown en de Franse president Nicolas Sarkozy zullen vandaag, op de tweede dag van de Europese top in Brussel, hun collega’s vragen om samen meer dan 6 miljard euro op tafel te leggen voor de zogenaamde 'fast start', de financiële ondersteuning van de ontwikkelingslanden in strijd tegen klimaatverandering.

De Zweedse premier en EU-voorzitter Fredrik Reinfeldt hoopt vandaag een mooi klimaatcheque te presenteren, om de klimaatconferentie van Kopenhagen een duw in de rug te geven.

Zes miljard euro


Concreet wil Reinfeldt bij zijn collega's zes à zeven miljard euro losweken om in de periode tot 2012 klimaatmaatregelen in de derde wereld te financieren. Een Frans-Brits kartel steunt Reinfeldt in zijn ambities.

'Dat bedrag zal zeker aanvaard worden', zei Sarkozy. Brown en Sarkozy wilden op een gemeenschappelijke persconferentie duidelijk maken dat Groot-Britannië en Frankrijk aan één zeel trekken. 'Onze relatie is zeer sterk. Nicolas Sarkozy is een van mijn beste vrienden', verklaarde Brown.

'Tijd voor actie'

Voor de twee leiders moet er zeker en vast een akkoord uit de bus komen in Kopenhagen, dat bovendien 'ambitieus en binnen de zes maanden legaal bindend moet zijn'.

Brown herhaalde dat het akkoord ervoor moet zorgen dat de opwarming van de aarde tot 2 graden Celsius beperkt blijft. 'Dit is de tijd voor actie, voor sterke engagementen', zei hij. Hij is ervan overtuigd dat 'door het geld op tafel te leggen we de ontwikkelingslanden tonen dat het ons menens is'.

Voorbeeldfiguur

Reinfeldt wil met het Europese engagement een voorbeeldfiguur zijn voor de Verenigde Staten en andere industrielanden. Volgens Europa zou er in de periode tot 2012 vijftien tot twintig miljard euro nodig zijn om de ontwikkelingslanden te wapenen tegen klimaatverandering.

Reinfeldt bevestigde gisteren al dat Europa de CO2-uitstoot tegen 2020 met 30 in plaats van 20 procent wil verminderen indien de overige industrielanden een gelijkaardige inspanning doen.

Bron: www.standaard.be, 11 december 2009
Mening: Eindelijk echte actie! Maar blijft dit duren? Geld op tafel gooien om te tonen dat je iets wil doen aan het klimaat is één. Maar effectief er iets aan doen is een tweede zaak, hadden ze beter geen plan op tafel gelegd waarbij er duidelijk word gemaakt hoe ze deze klimaatverandering willen aanpakken. Het geld is er en dit is goed maar toch is het geheel nog niet op punt. Ik hoop dat ze snel met een concreet plan komen om dit aan te pakken. Toch stel me ik hierbij de vraag of dit zal blijven duren? Zullen deze landen niet snel zeggen wij hebben onze bijdrage geleverd, los het zelf op? Ik hoop van niet maar ben toch niet zeker dat dit in de toekomst gaat blijven duren.

Laatst aangepast door Stef.Van.Bauwel : 11th December 2009 om 13:14.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th December 2009, 17:51
Nathalie Dewaersegger Nathalie Dewaersegger is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: kontich
Posts: 29
Dit is een zeer goede maatregel. Want uiteindelijk is de klimaatverandering in het zuiden, de schuld van het noorden. Het noorden beschikt over vele meer middelen dan het zuiden, om hen te steunen. Het zuiden leidt enorm onder de klimaatsverandering. Want hun oogsten mislukken, omdat het veel te warm is of door de hevige stormen van regen. En zo hebben deze mensen geen inkomsten.
Ik hoop dat tijdens de samenkomst in Kopenhagen, een akkoord hierover wordt gesloten. En dat ze een concreet plan uitwerken voor de klimaatsverandering in de ontwikkelingslanden.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:39.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.