actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Global Warming
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th December 2009, 10:45
Ruben Slegers Ruben Slegers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Arendonk
Posts: 72
Klimaatmails blijven donkere wolken boven Kopenhagen

De beruchte klimaatmails hangen als donkere wolken boven de klimaattop in Kopenhagen. Wetenschappers en onderhandelaars zijn woedend en noemen de gehackte mails een poging om op de publieke opinie in te werken. Saoedi-Arabië vraagt nu een onderzoek naar de klacht dat de gegevens gemanipuleerd zijn om de klimaatverandering te overdrijven.

Wie hoopte dat de hele kwestie stilletjes zou overwaaien, komt bedrogen uit. Vorige maand gingen hackers aan de haal met de mails van professoren van de universiteit van East Anglia die zouden bewijzen dat er geknoeid werd belangrijke klimaatgegevens. De zogenaamde 'Climategate' was een belangrijk gespreksonderwerp op de eerste dag van de klimaatconferentie. "Sommige mensen vinden het blijkbaar niet gepast om het onvermijdelijke van de theorie te aanvaarden", zegt Rajendra Pachauri, hoofd van het IPCC.

Vertraagde opwarming
Ook VN-klimaatchef Yvo De Boer verdedigde de gegevens van het IPCC. Het rapport uit 2007 werd zelfs bekroond met de Nobelprijs. "Het IPCC is het meest zorgvuldige wetenschappelijke rapport dat we hebben", zei hij. Uit de mails blijkt de frustratie van wetenschappers die niet begrijpen waarom er een vertraging van de opwarming in de gegevens zit. Vooral in de Verenigde Staten zorgen de mails voor veel controverse. Daar zijn veel politici blij met iedere mogelijkheid om een klimaatplan te ondermijnen.

Saoedi-Arabië
Ook Saoedi-Arabië wil zich niet zomaar neerleggen bij de mailkwestie. "We vertrouwen niet meer in de klimaatwetenschap. Zeker nu we een akkoord gaan afsluiten dat heel zwaar op onze economie gaat wegen", zegt Mohammed al-Sabban, de toponderhandelaar van het land. Hij eist dan ook een grondig onderzoek naar de gegevens.

Pachauri gelooft ondanks alle heisa dat de 'Climategate' de opinie van de bevolking niet zal beïnvloeden. "Ik vraag me enkel af wie hier achter zit", zegt hij. "We moeten de schuldigen vatten."


Bron: http://www.hln.be/hln/nl/5096/Kopen...openhagen.dhtml


Eigen mening:
Ik vind dat er een grondig onderzoek moet komen. Ik denk dat er wel degelijk mails zijn gestuurd, waarmee kan aangetoond worden dat gesjoemeld is. Er zijn concrete mails gepubliceerd en deze zijn noch bevestigd, noch ontkend. Er is ook een soort frustratie van de wetenschappers voor de vertraging. Dit is een goed motief denk ik. Ik denk nu ook dat we alles wat hierover verschijnt kritisch moeten bekijken en niet meteen moeten geloven.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.