actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 4th November 2014, 17:16
mathias.s*erkens mathias.s*erkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 40
Wetsdokter kaart wanbetalingen justitie aan bij begin eigen getuigenis

De advocaten van beschuldigde Said Mahmoud (25), die voor het Antwerpse assisenhof terecht STAAT voor de moord op Aimé Mafouta Matondo (35), hebben het hof gevraagd om wetsdokter Werner Jacobs te wraken. Het verzoek komt er nadat Jacobs bij het begin van zijn getuigenis een open brief voorlas waarin hij de wanbetalingen van de gerechtsdeskundigen door Justitie aankaartte.

Hij had op 12 september een MAILgestuurd naar de dienst gerechtskosten bij de FOD Justitie om te polsen wanneer er nog eens erelonen zouden uitbetaald worden. Het antwoord luidde: "Onder voorbehoud van de toekenning van het vereiste budget, zullen deze kostenstaten worden uitbetaald in de maand oktober". De deskundige wacht nog altijd op zijn geld.

"Elke onderneming die op dergelijke wijze te werk gaat zoals Justitie dit doet, zou binnen de kortste keren door de rechtbank van koophandel failliet worden verklaard. Maar Justitie is blijkbaar immuun voor economische en bedrijfskundige wetmatigheden", stelde Jacobs in zijn brief.

Assisenvoorzitter Dirk Thys had begrip voor zijn frustraties en erkende dat de late uitbetalingen inderdaad een acuut probleem vormen. Ook het openbaar ministerie was het volmondig eens met Jacobs en noemde het "beschamend" dat Justitie niet tijdig overgaat tot betalingen.

De verdediging struikelde echter over een bepaalde alinea in de brief. Jacobs zegt daarin letterlijk: "En nu verwacht u van mij dat ik HIER 'in eer en geweten' kom getuigen, dat ik u relaas kom geven over mijn expertiseverwachtingen die het verschil kunnen maken tussen vrijspraak of levenslang voor de persoon hier in de beschuldigdenbank. Voor 54 euro, verplaatsing niet meegerekend, want bij Justitie redeneert men dat de eerste 50 kilometer gratis is."

Advocaat Johan Vangenechten stelt zich de vraag of de deskundige door zijn twist met de overheid nog wel op objectieve en onpartijdige wijze een getuigenis kan afleggen. Hij vroeg het hof dan ook om hem te wraken. Alvorens daarover standpunt in te nemen, vroeg het openbaar ministerie meer tijd om de aangevoerde wetsartikelen door de verdediging te kunnen bestuderen. De zitting werd daarom tot 14 uur geschorst.

Bron: Het Laatste Nieuws 4/11/2014
http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...etuigenis.dhtml

Mening:
Ik vind het goed wat de wetsdokter nu doet, alleen had ik het niet gedaan tijdens een getuigenis. Hij heeft gelijk vind ik mensen werken nu eenmaal niet gratis. Door de besparingen bij het gerecht worden de advocaten, wetsdokters, rechters noem maar op later betaald maar eigenlijk kunnen ze niet betaald worden en dat vormt een groot probleem. Door de besparingen werken de brandsensoren in de gebouwen niet meer, de camera's iedereen die er eigenlijk niets heeft te zoeken kan zomaar binnen wandelen. Daardoor komt de veiligheid van de mensen in gevaar. Voor mij moet het er niet op het gerecht bespaard worden, wie weet welke grote misdadiger vrijkomt omdat ze moeten besparen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.