actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 6th October 2011, 11:04
Raisa.Docx's Avatar
Raisa.Docx Raisa.Docx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Ergens
Posts: 90
Alcoholslot één jaar na wet eindelijk in gebruik

Wie nu veroordeeld wordt tot een alcoholslot, zal er ook daadwerkelijk één krijgen. Het eerste geijkte 'moedertoestel' is - één jaar nadat de wet gestemd werd - goedgekeurd. 'Eindelijk hebben we een nieuw wapen om het aantal verkeersdoden terug te dringen', zegt minister van Economie Vincent Van Quickenborne.


Nadat de wet vorig jaar werd goedgekeurd, leek het er even op dat het alcoholslot nooit tot in de auto van veroordeelde alcoholisten zou geraken, staat in Het Laatste Nieuws. 'Dat komt omdat er nogal veel tijd in de ijking werd gestoken', luidt het op het kabinet van de minister. 'Het moederslot moest in alle omstandigheden getest worden - warm, koud, droog, nat - om zeker te zijn dat de resultaten ultrajuist zijn.'

De firma Dräger heeft een perfect gehomologeerd toestel dat in de auto's ingebouwd kan worden. De bestuurder moet in het "slot" blazen voor het vertrek. Indien het alcoholpercentage hoger is dan 0,5 promille zal de auto niet starten.

Kostprijs: 1.500 euro

De kostprijs bedraagt rond de 1.500 euro, te betalen door de veroordeelde. 'Na de vette boetes en de strenge alcoholcontroles is dit het derde wapen in de strijd tegen de dodelijke ongevallen. Ik verwacht er veel van en hoop op een nieuwe stevige daling van het aantal verkeersdoden', zegt Van Quickenborne.

Het kabinet van de minister stelt dat het alcoholslot vooral onverbeterlijke alcoholisten zal straffen. 'Zij die ondanks de intrekking van hun rijbewijs gewoon door blijven rijden, krijgen nu een absolute grendel aangemeten.'

Bron: N.N., Alcoholslot één jaar na wet eindelijk in gebruik. De Standaard online, 2011-10-06, (www.destandaard.be)

_________________________

Mening:
Ik vind dit een zeer goede wet. Er word ten eerste al veel te snel gereden en de boetes lopen maar op. Ook moet de politie zoveel strenge alcoholcontroles uitvoeren. Ik begrijp hier echt niets van. Waarom is het zo moeilijk om de verkeersregels na te leven? Je kan wel eens te snel rijden zonder dat je het zelf doorhebt, maar als dat te frequent gebeurt negeert men deze regels en de verkeersborden compleet. Ook snap ik het niet dat mensen toch drinken terwijl ze zeer goed weten dat rijden onder invloed niet mag! Ik persoonlijk durf al zeker niet te rijden, moest ik wat gedronken hebben, maar aangezien ik amper drink zal dit ook geen probleem zijn. Hierbij zeg ik niet dat je niet mag drinken, maar zorg er dan toch voor dat je een taxi belt, familie of dat er in een vriendenkring een "Bob" is aangeduid. Dit vermindert de verkeersdoden en dat vind ik zeer belangrijk. Ik vind het schandalig dat sommige mensen hun leven te danken hebben aan dronken bestuurders.. Voor de maatschappij zorgt dit wel voor verbetering, denk ik. Ik vind het slot meer dan ok en noodzakelijk voor het verkeer.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 6th October 2011, 14:01
Valerie.Pandelaers Valerie.Pandelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Vorselaar
Posts: 99
Eindelijk is deze wet in gebruik. Na een jaar wachten hebben ze dan toch een beslissing genomen over iets wat volgens mij een nuttig en noodzakelijk voorwerp zal zijn in het verkeer.
Ik hoop nu maar dat deze wet nageleefd gaat worden, zowel door de weggebruikers, maar zeker en vast ook door diegene die moet beslissen of iemand nu een slot moet krijgen of niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 15:42.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.