actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 20th April 2011, 15:45
Lien.Van.Bastelaer Lien.Van.Bastelaer is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Mar 2011
Locatie: Berlaar
Posts: 107
Stadsbestuur Antwerpen wil zone 30 in binnenstad

Stadsbestuur Antwerpen wil zone 30 in binnenstad


ANTWERPEN - Het Antwerpse stadsbestuur wil vanaf 1 juli een zone 30 maken in de volledige binnenstad. Het schepencollege hoopt de stad op die manier veiliger en aangenamer te maken voor voetgangers, fietsers, bewoners en toeristen.
Het schepencollege zal de uitbreiding van het zone 30-gebied in mei voorleggen aan de gemeenteraad. Bij goedkeuring wordt de hele Antwerpse binnenstad vanaf 1 juli zone 30.
De uitbreiding van de zone 30 past in het beleid van het stadsbestuur om de stad en haar districten verkeersveiliger en verkeersleefbaarder te maken. 'Door minder snel te rijden is er minder verkeerslawaai, verlaagt het risico op ongevallen en verhoogt de leef- en woonkwaliteit in de binnenstad', klinkt het.

Uitbreiding in noorden en zuiden

In de Antwerpse binnenstad is het gebied tussen de Scheldekaaien, de Leien, de Brouwersvliet, de Kasteelpleinstraat en de Scheldestraat momenteel een zone 30. De stad wil dat in het noorden uitbreiden tot aan de Amsterdamstraat – Londenbrug – Londenstraat.

In het zuiden plant de stad om het gebied uit te breiden tot aan de Namenstraat – Jan Van Gentstraat. Ook het centrale deel van de Scheldekaaien tussen de Scheldestraat en de Brouwersvliet geldt dan als zone 30.

BRON: De Standaard, woensdag 20 april 2011 (JNS)

MENING: Ik ben voor het verlagen van het risico op ongevallen maar ik vind een zone 30 voor heel de binnenstad van Antwerpen precies wat overdreven. Er zijn plaatsen waar de snelheid moet beperkt worden omdat anders het risico té groot is, maar 30 is wel enorm traag. Zou hier geen reactie op komen?
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 20th April 2011, 15:58
anneleen.van.saet anneleen.van.saet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Mol
Posts: 141
Ik deel de mening van Lien het is inderdaad goed dat de snelheden worden aagepast maar dit is toch wel overdreven. 30 km per u is echt veel te weinig. Ik dacht dat het stadsbestuur van Antwerpen dit niet ging doorvoeren omdat er veel reactie kwam op de gelijkwaardige situatie in Leuven.
Begrijp me niet verkeerd ik ben voor verkeersveiligheid en houdt mij altijd correct aan de snelheden en zal dat in de binnenstad van Antwerpen ook doen. Ik vind het enkel een niet noodzakelijke (en onnuttige) maatregel.
Bovendien is onlangs in het nieuws verschenen dat er amper wordt geflitst in Antwerpen in de zone 30. Ik vind als men deze regel dan toch zou doorvoeren dat ze wel controles moeten uitvoeren want niets is zo lastig dan een opgejutte chauffeur achter je te hebben terwijl jij je aan de voorgeschreven snelheid houdt.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 20th April 2011, 20:11
Laetitia.De.Schepper Laetitia.De.Schepper is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Schilde
Posts: 92
Vlaams Belang: "Uitbreiding zone 30 is pestmaatregel"

Vlaams Belang: "Uitbreiding zone 30 is pestmaatregel"

20/04/11, 19u27

In een reactie op de beslissing van het Antwerpse schepencollege om de zone 30 in Antwerpen uit te breiden tot de volledige binnenstad, benadrukt Groen! dat ze de uitbreiding een goede zaak vindt.

De partij hoopt wel dat de Antwerpse politie in de toekomst ook daadwerkelijk streng zal toezien op de naleving ervan. Vlaams Belang heeft het echter een over pestmaatregel.

Ook de Voetgangersbeweging reageerde positief op de plannen van het Antwerpse schepencollege. Meer zelfs, ze pleit voor het invoeren van een zone 30 in de hele Binnensingel van de stad Antwerpen, waartoe ook de stationsbuurt behoort.

Bij 30 kilometer per uur verkleint de kans op aanrijdingen immers aanzienlijk. De overlevingskans bij een aanrijding bedraagt 95 procent, ten opzichte van amper 50 procent bij een snelheid van 50 kilometer per uur.

Vlaams Belang is daarentegen volledig tegen de nieuwe maatregel. "Het stadsbestuur voert de laatste jaren een autopestbeleid met minder en duurdere parkeerplaatsen, met minder en smallere rijvakken voor het autoverkeer en nu met een uitbreiding van de zone 30", aldus Philippe Van der Sande van Vlaams Belang Antwerpen. (belga/adha)

Bron : De Morgen
__________________________________________________ ____
Ik ben een groot voorstander van de nieuwe maatregel. In een zone 30 is het sowieso aangenamer en veiliger wandelen. Het zal ook de fietsers ten goede komen.
De infrastructuur van de randgemeenten is er ook al zo op verbeterd dat je eigenlijk geen wagen meer nodig hebt om tot in de binnenstad van Antwerpen te geraken. Dus ik zie niet in waarom Vlaams Belang spreekt van een pestmaatregel. Het getuigt van een enge visie.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 21st April 2011, 11:26
NuyensEvelynne NuyensEvelynne is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herenthout
Posts: 146
De invoering van de zone 30 vind ik op sommige plaatsen in de binnenstad een zeer goed idee. Het zal in ieder geval voor zowel, autobestuurder als voetganger of fietser veel beter zijn. Ervaring leert ons dat voetgangers en fietsers in het centrum van vooral steden zomaar de straat oversteken zonder te kijken. Als autobestuurder moet je dan heel snel kunnen stoppen om een ongeval te vermijden. Het verkeersreglement zegt wel dat je als chauffeur voor onvoorziene hindernissen onmiddellijk moet kunnen stoppen, maar dat is niet altijd even gemakkelijk wanneer voetgangers plots vanachter geparkeerde auto’s ineens op straat komen te staan. En de zwakke weggebruiker wordt meestal in zijn gelijk gesteld. Door de invoering van de zone 30 regel zullen er minder gewonden en doden vallen, want de remafstand is dan veel korter. Deze regel geeft natuurlijk geen carte blanche aan de voetgangers die misschien denken dat zij zowat overal mogen oversteken zonder te kijken. Voorzichtigheid blijft geboden voor alle partijen. Aan de andere kant is 30km/u rijden zeer traag. De meeste chauffeurs beginnen dan rond te kijken en meestal zien ze dan wat ze niet hoeven te zien en missen ze datgene dat ze wel hadden moeten zien. Het spijtige van de zaak is ook, vind ik, net zoals Anneleen, dat de chauffeurs die zich wel aan de regels houden door de anderen die dat niet doen als ‘snul’ worden nagekeken. En dan krijg je van die ‘gatrijders’ achter je. Heel plezant! Elke medaille heeft een keerzijde natuurlijk. Hoedanook, een ongeval veroorzaakt met een snelheid van 30 km/u zal sowieso minder schade met zich meebrengen als eentje veroorzaakt tegen 50 km/u. En voor de stad Antwerpen zal deze snelheidsbeperking zonder twijfel een nieuwe bron van inkomsten zijn. Er zijn altijd chauffeurs die zich niet houden aan de beperkingen, die zullen de gevolgen dan maar moeten dragen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:38.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.