actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 14th December 2013, 21:31
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Bijna tweehonderd bakkerijen niet in orde met hygiëne

Vandaag om 20:57 door kidr | Bron: BELGA

Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV) heeft naar aanleiding van controles in bakkerijen in de eerste helft van 2013 94 processen-verbaal opgesteld. Dat zijn er op jaarbasis 188, en dus meer dan in 2009 (68), 2010 (131), 2011 (151) en 2012 (128). Dat blijkt uit het antwoord van minister Sabine Laruelle op een schriftelijke vraag van Peter Logghe (Vlaams Belang).
De meeste voorkomende zware fouten die het FAVV in de 1e semester van 2013 vaststelde waren het niet respecteren van de temperaturen van gekoelde levensmiddelen en de koudeketen (12,5 procent van de gecontroleerde bakkerijen), het niet proper zijn van oppervlakken die in contact komen met levensmiddelen (12,6 procent) en aanwezigheid van huisdieren of ongedierte (6,2 procent). Bij 5,7 procent van de gecontroleerde bakkerijen waren er inbreuken op vlak van persoonlijke hygiëne.

Er werden in de eerste helft van 2013 (378) ook meer waarschuwingen gegeven dan op jaarbasis (756) tijdens de voorbije jaren (411 in 2009, 741 in 2010, 742 in 2011, 736 in 2012).

Ook het aantal administratieve boetes lag in de eerste helft van 2013 (236) op jaarbasis (472) hoger dan in 2009 (174), 2010 (278), 2011 (383) en 2012 (360).

In 2008 en 2013 werd in Vlaanderen één toelating ingetrokken om een bakkerij open te houden. In de eerste helft van 2013 moesten 11 bakkerijen tijdelijk sluiten, in 2009 9, in 2010 30, in 2011 23 en in 2012 23. Ook het aantal inspecties nam toe: van 814 in 2009 tot 1.511 in 2012 en 971 in de eerste helft van 2013.
Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131214_00887602
(geraadpleegd op 14/12/2013)
Mening: Ik vind dat alle bakkers in orde moeten zijn met de voeding die ze verkopen. Het kan niet dat er zo veel bakkers niet in orde zijn met hygiëne. Zeker de aanwezigheid van ongedierte moet worden uitgesloten. Het is belangrijk voor de gezondheid van de klanten dat men kwalitatief voedsel kan verkopen. De cijfers die men bekwam door middel van een onderzoek bleken dus niet goed. Hieraan moet gewerkt worden.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 29th December 2013, 19:03
Wannes.Daems Wannes.Daems is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 32
Ik vind het percentage van bakkers die niet in orde zijn toch wel vrij hoog. De bakker is zo een plek waar iedere mens toch wel geregeld eens langs gaat om iets te kopen. Ik denk dat heel weinig mensen beseffen dat er ook in een bakkerij sprake kan zijn van onhygiënische toestanden. Ze linken dit eerder aan één of andere louche pita zaak. Bij sommige bakkers is er zelfs sprake van de aanwezigheid van ongedierte. Hier heb ik zelf nooit echt bij stilgestaan, maar daar moet toch wel zeker iets aan gedaan worden. Ik zou niet graag hebben dat er een stuk uit mijn boterham is verdwenen als ik deze wil soppen in mijn zachtgekookt eitje.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 29th December 2013, 23:42
Caroline_Van_Tendeloo Caroline_Van_Tendeloo is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zoersel
Posts: 118
Net zoals Wannes vind ik deze cijfers toch wel tamelijk hoog liggen, maar langs de andere kant moet het ook met een korrel zout genomen worden denk ik dan. Het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen is immers zéér streng, want deze komt op mijn weekendwerk in de beenhouwerij uiteraard ook regelmatig controle uitvoeren en dan krijg je voor het minste al een opmerking. Ze moeten natuurlijk ook erg streng zijn aangezien je nog steeds met voedsel, en dus met de gezondheid van de mensen bezig bent, maar er moet ook niet overdreven worden. Je wilt niet weten hoe het er in een restaurant aan toe kan gaan. Maar ook in een beenhouwerij wordt er bijvoorbeeld geld aangenomen (wat VOL bacteriën zit) en daarna wordt er rauw vlees aangeraakt, ook zeer onhygiënisch hoor. Ongedierte in een bakkerij is wel even schrikken, maar die komen natuurlijk al af op het minst beetje meel dat op de grond ligt in een opslagplaats. Dit kan natuurlijk niet, maar muizen zijn niet altijd zo gemakkelijk te vermijden als men denkt.

Ik vind het erg goed dat er zo streng gecontroleerd wordt, maar vind het dus wat overroepen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.