actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2013, 12:45
s*ppe.cools s*ppe.cools is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Mol
Posts: 125
Jongeren poetsen metrostation om respect te tonen voor hun wijk

Jongeren poetsen metrostation om respect te tonen voor hun wijk

ANDERLECHT - Een twintigtal jongeren heeft donderdagvoormiddag het metrostation Aumale in Anderlecht volledig gepoetst. Dat deden ze in het kader van ‘Witte Tornado'. Die actie van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB moet jongeren sensibiliseren om meer respect te hebben voor de openbare ruimte.

ALLES OVER

Anderlecht
Een twintigtal jongeren van de Anderlechtse vzw Safa heeft donderdagvoormiddag metrostation Aumale volledig gepoetst. Ze hebben er onder meer vlekken verwijderd van het meubilair, de vloer gereinigd en vuilbakken leeggemaakt. Ze kregen daarvoor uitleg van GOM, de onderaannemer van vervoersmaatschappij MIVB die metrostations reinigt.

Ook preventie speelt een grote rol bij dergelijke acties. ‘We willen jongeren laten zien hoe belangrijk het is dat ze hun buurt proper houden', zegt Guy Sablon van MIVB. ‘Onze stations worden minstens één keer per dag schoongemaakt, maar vaak zie je dat na een uur al niet meer. Het is belangrijk dat we de burgerzin al van jongs af aan meegeven.'

‘Leuk, maar beetje vies'

Halima Rhomari is de coördinatrice van vzw Safa, die activiteiten organiseert voor kinderen van 3 tot 18 jaar. ‘We willen dat kinderen zoveel mogelijk leren over hun wijk, ook over het proper houden ervan', zegt ze. ‘Zij geven die boodschap dan weer door aan hun ouders, vriendjes en buren.'

Rania (9) en haar vriendjes moeten kauwgum van de vloer schrapen. ‘Leuk, maar toch ook een beetje vies', klinkt het bij de kinderen.

De MIVB besteedt jaarlijks 4,9 miljoen euro om haar stations net te houden.

Datum: donderdag 11 april 2013
Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/artikel/det...130411_00536919
Mening: 'Faith in humanity restored!'. Het is zeer leuk dat enkele jongeren het metrostation proper maken. Dit zou in de vakanties vaker door enkele jongeren moeten gebeuren (mits tegen een kleine vergoeding). Je kan hier een leuk project van maken als je moeite doet. Het is jammer dat dit niet bij meerdere (metro-)stations gebeurt. Het zou in Brussel en omstreken goed doen als de stations properder waren. Maar we zien toch dat niet alle jongeren hangjongeren zijn die hun vuil overal laten rondslingeren!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2013, 15:33
Cindy.Remijsen Cindy.Remijsen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Gierle
Posts: 91
RE: Jongeren poetsen metrostation om respect te tonen voor hun wijk

Net zoals Seppe vind ook ik dit een zeer goed initiatief. Stations proper maken is volgens mij een goede manier om jongeren te leren om respect te hebben voor openbare eigendom. Net zoals in de stations overal kauwgom plakt, plakt er in een school onder verschillende banken ook kauwgom. Dus misschien zullen jongeren die meewerken aan zulk project ook meer respect hebben voor schooleigendom.

Wel ben ik geschrokken dat volgens het artikel het station iedere dag wordt schoongemaakt. Als ik in Brussel in een station kom, dan lijkt het mij toch niet dat er elke dag gepoetst wordt. Met initiatieven zoals vermeld in het artikel kunnen we jongeren sensibiliseren en hopelijk vertellen die het dan door aan familie en vrienden zodat het station binnen een jaar niet zo veel gepoetst moet worden. Dit bespaart een hoop geld en komt iedereen ten goede.
Dus ik ben zeker voorstander van zulke projecten.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 15th April 2013, 19:00
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Ook ik vind dit een erg leuk project! Het is de perfecte manier om jongeren te sensibiliseren, en zoals al gezegd zou het een erg goed idee zijn om dit vaker op meer plaatsen te doen. Ook zou het evt. kunnen ingeschakeld worden als 'straf' voor de hangjongeren die vuil laten rondslingeren. Als zij erop betrapt worden vb. vuil te laten rondslingeren kunnen zij er zo toe verplicht worden een dagje mee het station op te komen ruimen. Hierbij vrees ik dan er evt. wel voor dat het 'leuke' van deze dag weggenomen zou worden, maar dit zou dan weer opgelost kunnen worden door bijvoorbeeld één dag het 'strafkuisen' toe te passen en de andere dag het 'vrijwillige kuisen,' zodat de gestrafte jongeren de gemotiveerde jongeren niet kunnen demotiveren. Anderzijds zouden enkele gemotiveerde jongeren die sterk in hun schoenen zijn de 'gestrafte' groep evt. wel kunnen begeleiden.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 16th April 2013, 14:31
Hannah.Oris Hannah.Oris is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Geel
Posts: 81
Wat me vooral opviel in het artikel was dat de jongeren het ook echt leuk vinden om te doen. Op die manier kan je velen gaan motiveren om deel te nemen. Samenwerken zorgt al snel voor een positieve en gezellige sfeer, zo zouden ze een hele boel mensen kunnen sensibiliseren. Ik denk dat het ook noodzakelijk is om zulke initiatieven te organiseren. Alleen vraag ik me af hoe lang het er nog proper gaat bijliggen na de poetsbeurt en of de mensen hierdoor ook respect krijgen voor diegenen die dat alles verwezelijkt hebben.

Heel erg leuk initiatief! Alleen weet ik niet of het op lange termijn nog effect gaat hebben.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 06:23.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.