actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 12th December 2016, 09:26
Ben A*riaensen Ben A*riaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2016
Locatie: Merksplas
Posts: 14
Nieuw in ons land: schoenen van vissenleer

Het ziet er zacht en breekbaar uit, maar vissenhuid is best wel stevig. Dat ondervinden ook de klanten van de Antwerpse ontwerpster Natalie Van Lijsebettens. Als eerste in België maakt zij volledige schoenen van vissenleer.

'Het is iets arbeidsintensiever dan een koe openleggen. Maar het voelt wel hetzelfde aan als werken met een python of een andere slang.'*Natalie Van Lijsebettens*is schoenmaakster van de Antwerpse winkel Collectif d’Anvers, met een webshop vol leer.
Ze is momenteel de enige handelaar in België die vissenhuid commercieel vermarkt. 'Twee maanden geleden heb ik mijn eerste cowboyboots gemaakt, in blauw vissenleer', zegt ze. 'Heel funky. Ik was ze direct kwijt aan een klant uit Los Angeles, en ben intussen bezig aan een volledige wintercollectie voor 2017.'
Normaal belanden de vissenvelletjes gewoon tussen het afval, maar de modewereld recupereert ze nu stilaan op de stiktafel. Sinds twee maanden ook in België: de Oostendse Stephanie Maes koopt de huiden aan bij het Franse bedrijf Arcachon om ze hier te verdelen.
'Het is een interessant alternatief voor andere leersoorten', zegt ze. 'De huiden worden met ecologische materialen behandeld en zijn ook van oorsprong duurzaam: we gebruiken materiaal dat anders gewoon weggegooid wordt.'
Zonder geur
Enig minpuntje: het is arbeidsintensief. 'Voor één paar schoenen heb ik vijf vissen en zo’n twee dagen werk nodig', zegt Van Lijsebettens. 'De schoenen kosten gemakkelijk 750 tot 800 euro, omdat je wat montagewerk hebt. Vissen zijn vrij klein, je moet dus alle velletjes als een puzzel naast elkaar leggen en stikken. De eerste huiden roken ook nog een beetje naar vis. Maar die geur krijgen ze er nu gelukkig uit.'

BRON:http://www.standaard.be/cnt/dmf20161211_02620173 12-12-2016

Persoonlijke mening: Ik vind het goed dan men schoenen maakt van vissenleer in plaats van met slangen leer. Door de schoenen van slagenleer zijn erg veel slagensoorten bedreigd geraakt. Volgens mij is het gebruiken van vissenleer daarom een goede zaak. Een vis heeft de eigenschap om veel sneller te groeien dan een slang dus economisch is dit dus ook gunstig
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:07.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.