actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th September 2012, 15:21
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
"Homoseksualiteit schadelijker dan roken"

"Homoseksualiteit schadelijker dan roken"

Door: Matthias Van den Bossche
5/09/12 - 12u48
Bron: anp


Homoseksualiteit is slechter voor de gezondheid dan roken, vindt de leider van een belangrijke christelijke lobbygroep in Australië. Jim Wallace van de Australian Christian Lobby maakte dat woensdag duidelijk tijdens een discussiebijeenkomst op een universiteit, meldt persbureau AAP.

Jim Wallace van de Australian Christian Lobby © Twitter.

"Ik denk dat we rokers excuses moeten aanbieden, wanneer de eigen gezondheidscijfers van de homogemeenschap - die ze presenteren als ze meer geld willen - aangeven dat homo's meer drugs gebruiken en meer zelfmoord plegen", zei Wallace. Volgens hem leeft een homo gemiddeld 20 jaar korter dan een hetero, terwijl roken 7 tot 10 levensjaren kost. "En toch vertellen we al onze kinderen dat ze niet moeten roken."

Wallace ziet dan ook niets in het homohuwelijk: "We moeten ons bewust zijn dat de homoseksuele manier van leven deze problemen met zich meebrengt. Als we die levensstijl normaal maken met het huwelijk, moeten we onder ogen zien dat het mensen aanmoedigt."

Bronvermelding: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...dan-roken.dhtml

Het is en blijft een gevoelig gegeven en tegelijkertijd een gevoelige combinatie: homoseksualiteit en het geloof.

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is dat er heel wat mensen en/of gelovigen het thema van homoseksualiteit nogal moeilijk liggen. Dat is uiteraard begrijpelijk, niet iedereen kan hier evengoed mee overweg. Wat ik daarentegen niet begrijp, is waarom mensen hier altijd commentaar op moeten leveren. Zolang je hier zelf geen last van hebt, begrijp ik niet waarom het zo een storende factor is om dit steeds opnieuw en opnieuw af te breken en met de grond gelijk te maken.

Ik heb het zelf heel moeilijk met dergelijke uitspraken omdat het nooit een fijn gevoel is als je als individu met een eigen identiteit niet aanvaard wordt in de samenleving. Maar langs de andere kant zijn er ook mensen en gelovigen die hier absoluut geen probleem mee hebben. Het belangrijkste om weten is dat het geen keuze is om holebi te zijn, het is iets wat jouw persoon eigen maakt en eigenlijk een deel van jouw DNA is! Deze mensen hebben er ook niet om gevraagd, zij hebben het vaak moeilijk genoeg. Uit eigen ervaring en als toekomstig leerkracht wil ik dan ook de oproep doen om mensen aandachtig te maken voor het feit dat het vooral bij jongeren heel gevoelig en moeilijk ligt! Zij zoeken hun eigen plek in de wereld en in de maatschappij, als holebi is dit eens zo moeilijk om te kunnen overleven! Deze jongeren hebben ons hulp nodig! In het artikel verwijst de man naar cijfermateriaal dat zegt dat holebi's meer zelfmoord plegen dan hetero's, waarom zou dit zijn, denk je? Allemaal omdat mensen zoals hem homoseksualiteit afkeuren en hierdoor de ziel van mensen breken!

Ik denk ook dat het katholieke geloof een beetje op hun tellen moet gaan passen met hun uitspraken, zeker wat betreft de huidige omstandigheden. Holebi's die hun plek in de maatschappij proberen te veroveren, doen niets verkeerd. Priesters die koorknapen misbruiken, kloosters die kindermishandelaars binnen nemen, ... dit kan dan allemaal wel? Ik denk dat ik voorbeelden genoeg kan aanhalen om tot het punt van mijn kritische blik te komen, misschien moeten we meer leren om eerst een eigen spiegel voor te houden vooraleer we commentaar leveren op anderen!
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 19th September 2012, 20:53
evelien.kolsteeg evelien.kolsteeg is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Herentals
Posts: 106
Ik denk dat hier zeer duidelijk een onderscheid gemaakt moet worden tussen het geloof en de gelovigen.
Het is niet zo omdat een groep gelovigen zulke uitspraken doet, dat dit ook automatisch wordt overgenomen door het katholieke geloof of het christelijke geloof in het algemeen. Dit is een fout die zeer regelmatig gemaakt wordt. Net zoals de kerk vaak zonder al te veel uitleg wordt gelijkgesteld aan het christendom an sich. Meer dan eens wordt het geloof veroordeeld aan de hand van iets wat door een bisschop of dergelijke gezegd wordt, dit is niet correct.

Zulke domme uitspraken hebben veel minder effect als we ze gewoon negeren. Ze worden overduidelijk gedaan door mensen die zeer weinig mensenkennis hebben en zeer weinig interesse tonen in de maatschappij van vandaag.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:45.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.