actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 22nd September 2012, 16:29
Veronique.Peeters's Avatar
Veronique.Peeters Veronique.Peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2011
Locatie: Booischot
Posts: 98
Kot moet wijken voor gezinswoning

Kot moet wijken voor gezinswoning

BRUSSEL - De studentensteden mikken op grote bouwprojecten. Woningen opdelen mag niet meer. In Leuven komen eigenaars die het doen zelfs voor de rechter.



De studentensteden zitten gewrongen op hun woningmarkt. Ze moeten in voldoende kamers voorzien voor hun groeiende studentenpopulatie maar ze moeten ook woningen en flats vrijwaren voor de gezinnen, die ze graag in de stad willen houden.

Daarom voeren ze een beleid om grote bouwprojecten op te zetten van vijftig tot honderden kamers, specifiek voor studenten. Tegelijk laten ze het opdelen van gezinswoningen in koten niet meer toe.

‘Maar we stellen vast dat er nog altijd huizen opgedeeld worden zonder bouwvergunning, hoewel die verplicht is', zucht de Leuvense schepen van Wonen, Jaak Brepoels (SP.A). Een huis opdelen is immers lucratiever dan het als eengezinswoning verhuren.

Het stadsbestuur stuurt controleurs uit en laat een pv opstellen. ‘Tot dusver werden die door het parket geseponeerd maar er is een kentering. Vijf bouwovertredingen gaan nu vervolgd worden.'

Kantoorgebouwen omturnen

In Leuven (goed voor 40.000 studenten) komen er 3.500 kamers bij. Er worden afspraken gemaakt met de privésector om de prijzen te drukken. ‘Als tegenprestatie hoeven ze dan niet zoveel parkeerplaatsen te maken', zegt Brepoels. De schepen ziet nog mogelijkheden om kantoorgebouwen — een slabakkende markt — om te turnen tot kamerblokken.

Gent heeft de jongste acht jaar zijn studentenbevolking zien toenemen met 25.000, tot 67.000 studenten. Aanvankelijk groeide het aantal kamers niet mee. In 2010 heeft de stad de bouwregels aangepast, zodat grootschalige privéinitiatieven voor studentenhuisvesting mogelijk werden. Zo konden er de jongste twee jaar 2.000 kamers bijkomen.

In Gent verblijven 28.000 studenten. Zowat 8.000 van hen zitten niet op kamers maar betrekken een woning of een flat, die ze delen met anderen. Ze palmen zo 2.800 eengezinswoningen in.

‘De stad hoopt dat met het groeiende aanbod de prijzen van de kamers aantrekkelijker worden en er een verschuiving op gang komt, weg van de woningen,' aldus Tommy Heleu van de stedelijke dienst Wonen. ‘Als we die beweging willen versterken zullen er nog kamers bij moeten komen.'

In Gent is er voor het eerst sinds lang geen tekort: er zijn nog een 200-tal kamers vrij. ‘Daar zitten de nieuwe projecten voor iets tussen', zegt Heleu, ‘maar ook de crisis: studenten uit de buurt gaan om financiële redenen liever pendelen.' Uit contacten met eigenaars leert Heleu dat de eigenaars hun prijzen al laten zakken.

In Antwerpen – waar maar een op de vijf op kot gaat – is er geen kamertekort. Maar ook hier bestaat een stop op nog meer koten in de traditionele studentenbuurt rond de Paardenmarkt. Er wordt nu gespreid, onder meer naar een nieuw onderkomen aan Park Spoor Noord. Ook Hasselt beschikt dit jaar over genoeg koten, dankzij 300 nieuwe kamers.

Leuven en Brussel kampen wel nog met een tekort. ‘Er zijn er nog een 200-tal maar uit het duurdere segment', laat Ludo Clonen van de huisvestingsdienst van de KULeuven weten. ‘Een probleem voor de buitenlandse studenten die betaalbaar logies zoeken.'

Oud bankgebouw

In Brussel zijn er volgens de dienst Br(ik 1.000 kamers te weinig. ‘Er is tien procent bijgekomen, maar evenveel van de markt verdwenen', zegt Kasper Demeulemeester. Ook in de hoofdstad wordt gerekend op de renovatie van grote gebouwen, zoals de oude ASLK-zetel aan de Wolvengracht.

Gaan er nu minder studenten op kot dan vroeger, door de hoge kostprijs, of de lokroep van hotel mama?

In Leuven ziet Ludo Clonen die trend alvast niet. ‘In 2000 schatten we het aandeel kotstudenten op 77 procent, vorig jaar was dat 87 procent, buitenlandse studenten inbegrepen. Zelfs jongeren die tien, vijftien kilometer weg wonen, huren nog een kamer.'

DS, 22-09-2012 (Jimmy Kets)
--------------------------------------------------

Ik ben één van die studenten die niet kunnen weerstaan aan de lokroep van hotel mama en heb dus geen ervaring met het op kot gaan. Voor de studenten zou het misschien wel leuk zijn om met z'n allen in één groot gebouw te zitten. Anderzijds denk ik dat één gebouw niet aan de noden kan voldoen van àlle studenten. Verder wil ik het ook bekijken langs de kant van de huurbazen. Ik vind het jammer dat 'gewone mensen' geen studentenkamers meer zouden mogen verhuren. Naar mijn mening zijn studentenkoten een interessante belegging. Het nadeel hiervan is uiteraard dat je als huurbaas van een studentenkot meer controle moet houden in je woning. Je moet meer langsgaan om te controleren dat de huisregels nageleefd worden in vergelijking met het verhuren van een gezinswoning. Je bent ook bezig met meerdere huurders, wat voor extra complicaties kan zorgen. Maar het verhuren van een studentenkot brengt dan weer meer op (ongeveer 300 euro per kamer per maand en één kot heeft meestal wel meerdere kamers). Mij lijkt dat een fantastische belegging en dat zou nu dan niet meer kunnen... Jammer! Ik vraag me ook af wie dit alles gaat betalen, al heb ik wel zo'n vermoeden...
__________________
Believe in yourself and all that you are. Know that there is something inside you that's greater than any obstacle.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 24th September 2012, 09:58
Malou Malou is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Weelde
Posts: 92
Net zoals Veronique heb ik niet veel ervaring met op kot gaan, maar mij lijkt het een heel goed idee om leegstaande grote gebouwen om te bouwen tot grote 'kot-complexen'. Zo zit je altijd samen met andere studenten, wat volgens mij tot een goede sfeer leidt.
Wel vraag ik me af wie dit alles zal coördineren, wie zal zorgen dat alles in de gebouwen in orde blijft, wie de gemeenschappelijke ruimtes komt schoonmaken, ... Waarschijnlijk zullen hier mensen voor moeten aangenomen worden zodat er constant een verantwoordelijke aanwezig is. Ik vraag me af of het dan nog mogelijk is om de prijzen van de koten nog echt laag te houden, want die mensen moeten natuurlijk ook uitbetaald worden.
Anderszijds is het natuurlijk wel goed dat er mensen constant bezig zijn met het onderhouden van het gebouw en met het toekijken of de regels van het kot worden gerespecteerd en nageleefd. Want in 'gewone' koten, zie je vaak een slecht onderhouden keuken, sanitair die niet vaak genoeg wordt schoongemaakt en veel te kleine gemeenschappelijke ruimtes. Ook de kamers zelf zijn vaak niet goed onderhouden. Dat zou je natuurlijk niet hebben als er personeel is dat toeziet dat alles goed verloopt en alles proper blijft.
Een goed initiatief volgens mij, maar net als Veronique vraag ik me af wie dit allemaal zal moeten betalen...
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 24th September 2012, 11:36
Michael Van Deun Michael Van Deun is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Zoersel
Posts: 396
Kot moet wijken voor gezinswoning

Op zich zit ik een beetje gemengd met deze maatregel die dreigt te ontstaan. Studenten gaan eenmaal op kot, dus er is veel te weinig plek om deze allemaal een dak boven hun hoofd te bieden. Huisbazen slaan hierbij hun slag om kamers te verhuren voor de studenten tegen een vaste prijs. Uiteraard komt hier veel bij kijken wat betreft de organisatie voor de huisbaas, maar dat is eenmaal iets wat je erbij moet nemen. Het is ook een keuze die je moet maken.
Ik vind het een goed idee om grote woningen te bouwen om al die studenten te kunnen vestigen, dat zal zeker zijn voordelen hebben. Maar langs de andere kant is het ook nadelig omdat deze projecten heel wat geld en organisatie vragen. Ik stel mij dan ook de vraag wat er gaat gebeuren met de inkomsten voor de huisbazen. Een kot verhuren aan een student is veel makkelijker dan aan een gezin, veel gezinnen kunnen zich niet thuisvoelen in dergelijke situatie. Wat voor een student een huis lijkt, lijkt voor het gezin misschien een kamer.
Hierbij stel ik mezelf ook meteen de kritische bedenking waarom dit plan ontstaat in de eerste plaats? Maar natuurlijk vraag ik me ook af wie hiervoor allemaal gaat opdraaien. Net zoals Veronique al aangeeft, heb ik zo een lichtblauw vermoeden/voorgevoel ...
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.