actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th June 2012, 14:55
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Slechts 2% van de woninginbraken wordt opgelost

Slechts 2% van de woninginbraken wordt opgelost


Slechts 2 procent van de woninginbraken in de provincies Antwerpen en Limburg wordt echt opgelost. Dat blijkt uit een studie van het openbaar ministerie. Eerste advocaat-generaal Flor De Mond, die gisteren van de eerste dag van zijn pensioen genoot, stelde die studie in Antwerpen voor op de Veiligheidsconferentie.



"Pas vanaf oktober 2011 registreren alle Antwerpse en Limburgse parketten woninginbraken op dezelfde manier. Vroeger gebeurde dat overal verschillend en daarom kan je moeilijk vergelijken. In de periode tussen 1 oktober 2011 tot 28 mei telden de provincies Antwerpen en Limburg 8.529 woninginbraken en liefst 98% is nog niet opgelost", zo zegde De Mond.

Uiteraard is een aantal zaken nog in onderzoek en is een ander aantal bij een ander dossier gevoegd. Maar toch worden in de overgrote meerderheid de daders niet gevonden of is er onvoldoende bewijs tegen hen, zodat men ze moet laten gaan.


15 maanden

In deze zelfde periode werden 203 verdachten gearresteerd en daarvan werden er 152 aangehouden. In 42 zaken werd een vonnis geveld tegen 74 personen. De gemiddelde straf was 15 maanden. Meestal minder dan drie jaar dus, zodat de gevangenisstraf niet wordt uitgevoerd.

De Mond vond dat de politie meer mensen in de recherche moet steken en dat de interventie na oproepen ook sneller moet. Verder moet de informatica van de zones op elkaar worden afgestemd en moeten de feiten aan elkaar worden doorgegeven. "Nu duurt het een tijdje eer bijvoorbeeld een inbraak in Wommelgem wordt doorgegeven aan Deurne", zo stelde hij.

De Antwerpse procureur-generaal Yves Liégeois pleitte voor één groot door de overheid geleid laboratorium om alle sporenanalyses te doen. "Zo kan alles sneller en goedkoper omdat het in grote aantallen kan. Nu doen acht private bureaus DNA-analyses, maar die zijn in vergelijking met het buitenland veel te duur".

Lees ook: Gouverneur Berx wil Belgisch Instituut tegen Woninginbraken.

Gouverneur Reynders wil woninginbraken in drie jaar tijd halveren


Blog BvL, 09-06-2012 (JDW)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th June 2012, 10:44
Noortje.Feyen Noortje.Feyen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Dessel
Posts: 23
Ik vind dit persoonlijk een beetje alarmerend om te weten. Als mens heb je denk ik altijd een beetje schrik voor overvallen, diefstallen,... maar je kan je altijd een beetje vasthouden aan het feit dat er politieagenten zijn die alles een beetje veilig houden. En als het moet pakken ze de mensen op die iets 'slecht' gedaan hebben. Ik wist natuurlijk wel dat het niet altijd zo simpel was om te weten wie die inbraak gepleegd heeft maar ik had nooit gedacht dat het percentage van onopgeloste diefstallen zo hoog was. Ik vind dan ook dat ze er inderdaad meer tijd en geld in moeten steken om dna-analyse goedkoper en sneller te maken. Ik hoop dat ze beseffen dat dit een noodzaak is. Ik bedoel, een inbraak blijft niet altijd bij een inbraak en ik vind dat dat toch wel een beetje verontrustend is.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:32.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.