actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 30th May 2012, 00:53
Jaan Vervoort Jaan Vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Broechem
Posts: 90
18.600 Belgen sterven jaarlijks aan de gevolgen van roken

Brone Standaard

In België sterven elk jaar ongeveer 18.600 mensen aan de gevolgen van tabaksgebruik. Dat zegt het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV). Wereldwijd is roken de tweede doodsoorzaak, met meer dan 5,4 miljoen sterfgevallen per jaar.
Als het aantal rokers niet vermindert, zal in 2030 de helft van de langdurige rokers sterven aan de gevolgen van tabak.

Uit een rapport van OIVO, het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties, is het aantal mensen die dagelijks roken in ons land sterk gedaald sinds 1982. Maar sinds 2004 is het aantal rokers stabiel gebleven, op ongeveer 20 procent. In 2010 daalde het tot 18 procent, maar vorig jaar kwamen er weer 3 procent rokers bij.

De aankoop van sigaretten is sinds 1982 sterk gedaald in België. In 1982 werden 17,9 miljard sigaretten verkocht, in 2010 waren dat er nog maar 12,6 miljard. Het gebruik van roltabak is wel gestegen, van 6.042 ton in 1982 naar 8.579 ton in 2010.

Volgens het OIVO-rapport roken de adolescenten en jongvolwassenen tot 29 jaar 10 procent meer dan het gemiddelde en heeft 46 procent van de jongeren van 15 jaar al gerookt.

Elke dag beginnen wereldwijd ongeveer 99.000 jongeren te roken en sterven 13.700 mensen aan de gevolgen van tabaksgebruik.

Mening: Ik vind het nog steeds jammer dat jongeren zich laten meeslepen door "goede" vrienden om te starten met roken. We weten allemaal dat gebruik van tabak slecht is voor onze gezondheid en portemonnee. Maar toch gebruiken toch veel jongeren tabak. Waarom toch? Zelf heb ik nooit het nut ervan ingezien van het roken. Ook al hebben me ze het meerdere keren aangeboden mijn antwoord is en blijft nee. Hopelijk kunnen ze zo snel mogelijk meer preventies doen naar jongeren om het roken tegen te gaan.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 30th May 2012, 16:16
Olivier.Wuyts Olivier.Wuyts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Pulderbos
Posts: 26
Ik ben het voor een deel eens met Jaan. Ook ik snap niet goed wat jongeren zien in het gebruik van sigaretten en al zeker niet op zo een jonge leeftijd. Het enige waar ik een beetje moeilijkheden mee heb is de zin “Hopelijk kunnen ze zo snel mogelijk meer preventies doen naar jongeren om het roken tegen te gaan.”. Naar mijn mening zijn er tegenwoordig al heel wat preventies die ons aansporen om te stoppen/niet te beginnen met roken. Zo denk ik dan bijvoorbeeld aan allerlei affiches in scholen en sportlokalen, de prijsverhogingen waardoor het moeilijker is om aan sigaretten te geraken, …
Dit laatste voorbeeld is volgens mij ook de reden waarom de verkoop van sigaretten zo hard gedaald is en de verkoop van roltabak zo hard gestegen is sinds 1982.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:52.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.