actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th May 2015, 05:48
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 81
Tekort verpleegkundigen brengt patiënt in gevaar

Veel ziekenhuizen hebben te weinig verpleegkundigen met de juiste kwalificatie op hun spoeddiensten of afdelingen intensieve zorg. In één op de vier klinieken die de Zorginspectie bezocht, leidt dat tot een ernstig risico voor de patiënt.

Ze zijn de ogen en oren van de artsen. Verpleegkundigen merken vaak als eersten op dat een patiënt niet goed reageert op medicatie of dat zijn toestand erop achteruitgaat. Maar op kritieke diensten als de spoed en intensieve zorg is de bestaffing van verpleegkundigen lang niet altijd in orde.

De Zorginspectie stelt in de helft van de klinieken die een spoeddienst en afdelingen intensieve zorg hebben, problemen vast met de verpleegkundige bestaffing of permanentie. Voor één op de vier klinieken plannen de inspecteurs om die reden zelfs een herinspectie.

Bij de inspectieverslagen die De Standaard heeft ingekeken en geanalyseerd, gaat het om de documenten die de Zorginspectie opmaakte na onaangekondigde bezoeken aan achttien campussen van algemene ziekenhuizen, waaronder zestien met spoeddienst en intensieve zorg. Deze inspectieronde is nog niet afgerond.

Geld voor verpleegkundigen

Walter Sermeus, professor aan de faculteit Geneeskunde van de KU Leuven, hoopt dat de nieuwe ziekenhuisfinanciering waar minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) aan werkt, het tekort aan verpleegkundigen oplost. ‘De overheid moet de ziekenhuizen het geld geven dat ze nodig hebben, ook voor de verpleegkundigen. Nu worden ze vaak als een kostenplaats gezien, terwijl verpleegkundigen een zeer belangrijke schakel zijn in de patiëntveiligheid.’

Bron: De Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150506_01668052 (geraadpleegd op 07/05/2015)
Mening: Op kritieke diensten zoals spoed en intensieve zorgen zijn er vaak te weinig verpleegkundigen aanwezig in de meeste ziekenhuizen. Dit kan dus uiteraard gevaarlijk zijn voor de gezondheid (en zelfs het leven) van verschillende mensen. Daarbij zou een nieuwe ziekenhuisfinanciering het probleem oplossen van het tekort aan verpleegkundigen. Dit lijkt me toch wat kort door de bocht. Misschien ben ik fout door deze mening op te hangen, maar je kan geen verpleegkundigen bij toveren met geld naar mijn mening. Oké, ik begrijp dat de verpleegkundigen minder als een kostenplaats gezien zullen worden, en misschien komen er inderdaad wat meer verpleegkundigen op de kritieke afdelingen. Ik ben uiteraard ook van mening dat kleine beetjes helpen en dat er dan toch meerdere patiënten de correcte verzorging zullen krijgen, wat zeker en vast positief is. Toch lijkt het me sterk dat het te kort plots opgelost zal worden. Hopelijk helpen de kleine beetjes als er binnenkort een nieuwe ziekenhuisfinanciering zal komen. Maar laat ons eerst afwachten of dit laatste er van zal komen en efficiënt zal zijn.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:00.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.