actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2015, 09:28
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 145
‘Er zit asbest in ons drinkwater’

‘Er zit asbest in ons drinkwater’

Dertig procent van ons waterleidingnet bestaat uit asbestleidingen en die laten asbestvezels los. Er zijn amper studies naar de gevolgen, maar de weinige studies die er wel zijn wijzen op een verhoogd risico op kankers, waarschuwt het wetenschapstijdschrift Eos in haar nieuwste nummer dat donderdag verschijnt.

‘Sinds de Tweede Wereldoorlog zijn in Vlaanderen massaal waterleidingen aangelegd, in oersterk asbestcement, beter bekend onder de merknaam Eternit’, zegt Michel Robles (Eos). ‘Vandaag bezit Vlaanderen nog ruim 19.000 kilometer aan asbestleidingen, goed voor 30 procent van het waterleidingnet. Dat er asbest in het kraanwater zit, is zeker: de concentraties elders in de wereld variëren van enkele vezels per liter tot honderden miljoenen, soms miljarden. Zeker als het water relatief zurig is, lost geleidelijk kalk op uit de leidingwand, waarna asbestvezeltjes eveneens loslaten. Ook wie zweert bij flessenwater, kan misschien asbest binnenkrijgen. Want frisdrank, blikgroenten, bier en tal van andere producten bevatten eveneens leidingwater.’

Eos zegt dat bezorgde vragen weggewuifd worden op basis van een drinkwaterrichtlijn uit 1993 van de Wereldgezondheidsorganisatie, die op basis van amper 28 studies concludeerde dat er ‘geen overtuigende bewijslast’ is over de gevaren. Enkele van de weinige studies die Eos zelf vond, suggereren wel een mogelijke link met kanker, en verspreiding van asbestvezels vanuit de darmen naar de rest van het lichaam en naar het nageslacht. ‘De sussende richtlijn van de WHO heeft grote gevolgen: overheden steunen erop om zichzelf en de bevolking gerust te stellen. Waterbedrijven voelen zich niet genoodzaakt het leidingnet versneld te vernieuwen.’

In Vlaanderen gebeurt, in tegenstelling tot sommige buurlanden, voor zover bekend geen onderzoek naar asbest in het leidingwater, en onderneemt men geen inspanningen om het water te bewerken zodat het minder ‘agressief’ (zuur) wordt, zegt Eos.

Het tijdschrift pleit voor een moderne voorbewerking om de asbestgehalten in het leidingwater te doen afnemen.

Bron: De Standaard

Mening:

We zijn al vele jaren de strijd aangegaan om asbest uit gebouwen te halen voor onze veiligheid. Dit omdat het schadelijk kan zijn voor onze gezondheid. Ik zelf ken niet genoeg van hoe schadelijk asbest kan zijn voor mensen. Maar waar ik mij wel vragen bij stel is waarom het zo belangrijk is dat we het uit onze gebouwen halen, maar niet onderzoeken of het al dan niet in ons drinkwater zit. Door het weinige onderzoek volgens het artikel is er nog niet voldoende materiaal om te zeggen of het al dan niet schadelijk is voor ons. Maar toch worden er al linken gemaakt met kanker e.d. Toch wil ik pleiten voor een onderzoek in ons land. Het gaat per slot van rekening over onze gezondheid, over de gezondheid van de burgers. De gezondheid van de burgers zou volgens mij één van de prioriteiten van een land moeten zijn. Maar het is blijkbaar nog niet dringend of erg genoeg om een onderzoek te doen. Ik stel mij hier in elk geval grote vragen bij. Vooral door het feit dat asbest uit de gebouwen moeten, maar blijkbaar nog niet uit het drinkwater? Dit concludeer ik in ieder geval na het lezen van dit artikel.

Laatst aangepast door l*tte.demeulder : 23rd April 2015 om 09:34.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:58.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.