actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Gezondheid
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 23rd April 2015, 08:36
E*elyne.Van.Rompaey E*elyne.Van.Rompaey is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Emblem
Posts: 80
Dokters willen meer geld voor huisbezoek

Huisartsen vinden dat een huisbezoek hen te weinig oplevert in vergelijking met een consultatie in de praktijk. Het Syndicaat van Vlaamse Huisartsen pleit voor duurdere huisbezoeken. Dat staat in Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.


Nu kost een consultatie bij de huisarts nog 24,5 euro, zonder supplementen en zonder afspraak. Wie de huisarts aan huis laat komen, betaalt 37 euro. Het Syndicaat van Vlaamse Huisartsen wil dat optrekken tot 45 euro.

"We willen niet asociaal overkomen, maar het is gewoon beter voor de patiënt. In de huisartsenpraktijk kunnen we hem veel betere zorg aanbieden", luidt het.

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD), zelf huisarts, wil nog niet meteen raken aan de tarieven voor huisbezoeken.

De huisartsen hebben vorig jaar 12 miljoen huisbezoeken gedaan, zo blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (Riziv). Dat is het laagste cijfer in tien jaar tijd.

Bron: De Morgen, donderdag 23 april 2015
URL: http://www.demorgen.be/lifestyle/do...ezoek-a2296469/

Mening:
Ik vind het optrekken van de huisbezoeken niet echt nodig. 45 euro per huisbezoek is veel geld en voor mensen die echt niet meer naar de dokter kunnen, wordt dit een hele rekening. Ik begrijp wel dat het moeilijker is voor de dokters om hun patiënten beter te helpen, vermits ze niet heel hun praktijk kunnen meenemen. Tevens schommelen de tarieven voor een consultatie sterk. Wanneer je 's avonds op consultatie gaat, moet je ongeveer 30 euro betalen. Regelmatig valt ook op dat dokter hun prijzen verhogen op consultaties in de praktijk. Door deze consultaties te verhogen, denk ik dat je toch een deel recupereert van 'verliezen' die je maakt met huisbezoeken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 23rd April 2015, 09:46
S*m.martens S*m.martens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Zoersel
Posts: 101
Dokters willen meer geld voor huisbezoek

Ik vind dat dit niet nodig is. We betalen toch al genoeg voor een huisbezoek? Oudere mensen kunnen vaak niet meer naar de praktijk komen en dat is begrijpelijk. Een dokter zou hier toch rekening mee moeten houden. Mijn grootmoeder is net nog ziek geweest en zij heeft een huisarts moeten laten komen in het weekend en heeft 80 euro moeten betalen. Is dit aanvaardbaar? In het weekend zijn de tarieven uiteraard anders, maar huisartsen verdienen echt niet ondermaats.
Ik persoonlijk maak meestal wel een afspraak als het om niet dringende dingen gaat. Als ik dan ga tijdens de consultaties moet ik soms 2 uur wachten... . Als kind liet mijn moeder vaak de huisarts aan huis komen, maar voor een griepje zal de arts mij niet beter kunnen verzorgen in zijn huisartsenpraktijk.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 23rd April 2015, 18:26
Gertjan.s*els Gertjan.s*els is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Merksplas
Posts: 125
Ik vind het wel zonde om de teloorgang van de roeping van menig dokter zo uitdrukkelijk in een artikel te zien. De onpersoonlijke contacten tussen sommige patiënten lijkt me hier wel aan de grondslag te liggen.
Ik weet van mijn eigen huisarts dat hij voor huisbezoeken wel gekend was om bestaande afspraken af te zeggen, buiten zijn werkuren langs te gaan en in sommige situaties zelfs betaling te weigeren. Ik weet niet in hoeverre deze man eerder uitzondering dan regel is. Mijn goedgelovige kant hoopt eerder regel.

Uiteindelijk is een dokter net zo goed een stiel als schrijnwerker of ambtenaar en moeten ook zij hun brood verdienen. Ergens leef ik precies toch wel liever in de utopie waarin de dokter huisbezoeken uit plichtsbesef doet en niet zanikt over een paar euro's meer of minder.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 27th April 2015, 19:34
E*len.backx E*len.backx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Kasterlee
Posts: 131
Ik vind het beschamend dat dokters meer geld willen voor een huisbezoek. Mensen die het thuis financieel niet breed hebben, besparen meestal eerst op hun gezondheid. Als ze ziek zijn zullen ze niet snel een dokter contacteren. Deze wijziging zal deze stap alleen maar vergroten. Ik ben ook niet akkoord met de reden waarom ze meer geld nodig zouden hebben voor een huisbezoek. “We willen niet asociaal overkomen, maar het is gewoon beter voor de patiënt. In de huisartsenpraktijk kunnen we hem veel betere zorg aanbieden.” Ik ben hier niet mee akkoord. Wanneer iemand belt om een huisbezoek kan je altijd al kort even vragen wat er met de patiënt scheelt. Op deze manier kan de dokter de nodige zaken al meenemen. Wanneer de patiënt ernstig ziek is, kan de dokter nog altijd verdere stappen ondernemen. Stappen die hij ook buitenhuis kan nemen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:17.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.