actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Overige 'milieubijdragen'
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th April 2012, 08:00
LuytenLieselot LuytenLieselot is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Hulshout
Posts: 127
Deelnemers Dagen Zonder Vlees verkleinden ecologische voetafdruk met ruim 160 hectare

Dagen Zonder Vlees, een actie waarbij niet-vegetariërs zich engageren om tijdens de vastenperiode minder vlees en vis te eten, is op Paaszondag afgesloten. Alle deelnemers samen verkleinden hun ecologische voetafdruk met ruim 160 hectare. Dat meldt initiatiefneemster van de actie, Alexia Leysen.
De meer dan 9.000 officiële deelnemers die hun vegetarische dagen effectief online bijhielden, spaarden ruim 160 hectare - 1.623.000 m2 om precies te zijn - uit op hun collectieve ecologische voetafdruk. Dat komt bijvoorbeeld overeen met een besparing van 160 miljoen liter water, blijkt uit berekeningen van Ecolife, een milieuorganisatie die ecologische gedragsverandering nastreeft.

De actie was bedoeld16
om een grotere bewustwording te creëren rond de impact van de dierteelt op het milieu en spoorde de deelnemers aan om 40 dagen lang geen of minder vlees en vis te eten. Wie een vegetarische dag inlast, bespaart namelijk per dag 11 m2 op zijn of haar ecologische voetafdruk.

Initiatiefneemster Alexia Leysen is tevreden met het eindresultaat. Ze is ervan overtuigd dat de actie het voedingspatroon van heel wat mensen ook op langere termijn beïnvloedt. Omdat ze gelooft in het potentieel van de actie en de nood om nog veel meer mensen te bereiken, wil Leysen het concept volgend jaar uit handen geven 'aan mensen die het buiten de grenzen van Vlaanderen kunnen tillen'.

Bron: www.destandaard.be
maandag 09 april 2012

Eigen mening:
Ik vind dit een zeer goed initiatief van Alexia Leysen, als je ziet wat 9.000 mensen op 40 dagen kunnen besparen in de ecologische voetafdruk, de besparing komt overeen maar liefst 160 miljoen water! Het is een goed initiatief om mensen duidelijk te maken dat er iets moet veranderen aan onze manier van leven, maar ik denk niet dat dit een werk op korte termijn zal zijn. Dit wordt ook in het artikel aangegeven, men wil mensen er op lange termijn aanzetten om te streven naar een kleinere ecologische voetafdruk. Ik vrees dat er zo nog vele acties zullen nodig zijn om eindelijk een degelijke verandering in onze ecologische voetafdruk waar te nemen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 9th April 2012, 12:20
lien.lauwers lien.lauwers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Wechelderzande
Posts: 114
Minder vlees eten is niet alleen goed voor het milieu maar ook voor je gezondheid. Belgen zijn echte vleeseters, wanneer je in andere landen op vakantie gaat merk je dat mensen daar veel minder belang hechten aan het eten van vlees: ze eten veel meer vis en vleesvervangende producten, ook veel meer groenten. Natuurlijk zijn er ook landen waar de bevolking meer vlees eet dan in België maar ik vind toch dat dit opvalt. Op restaurant krijg je hier vaak reusachtige stukken vlees en ook in de supermarkt ligt er vlees met hopen. Een stukje vlees eten is niet slecht, maar veel mensen eten dat elke dag en dat is niet goed. Er zijn genoeg producten die vlees kunnen vervangen en waar je ook genoeg met gegeten hebt. Ik ben absoluut geen vegetariër maar ik vind het wel belangrijk dat je nadenkt bij wat je in je mond stopt en dat je bewust leeft. En het is volgens mij net dat waar mensen niet bij nadenken, anders liepen er toch niet zoveel zwaarlijvige mensen op de wereld rond? Mensen denken vaak dat je enkel dik wordt van vetstoffen, maar vlees is veel ongezonder dan de meesten onder ons wel denken...Minder vlees eten is dus niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je gezondheid, dat is twee keer winst!
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 08:28.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.