actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2013, 19:57
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Nijlen
Posts: 1,020
Eerst huis, dan kinderen

Belg spaart eerst voor eigen huis, pas daarna voor kinderen

We sparen in de eerste plaats om onverwachte uitgaven aan te kunnen, dat blijkt uit een ING-enquête bij 14.000 Europeanen, onder wie 1.000 Belgen. Op de tweede plaats komen in heel Europa de kinderen. Behalve in ons land, wij vinden een eigen huis belangrijker.
Voor de Belgen komt sparen voor de kinderen pas op de vierde plaats, na het kunnen betalen van periodiek terugkomende rekeningen. Hoe groot de verschillen zijn, valt uit de enquête niet af te leiden.
Door de crisis sparen we minder. Eén op de drie Europeanen heeft naar eigen zeggen nu minder in zijn spaarpot dan een jaar geleden.
Liefst 28 procent van de Belgen zegt helemaal geen spaargeld te hebben. Dat is iets beter dan het Europees gemiddelde van 30 procent. Van de Belgen die wel een spaarpot hebben, voelt 23 procent zich "oncomfortabel" met de inhoud.
Het spaargeld op peil houden, kan natuurlijk ook door te besparen op de uitgaven. Dat doen we - in lijn met het Europees gemiddelde - vooral door het mes te zetten in ontspanning, kleding en lichaamsverzorging, mobiele telefonie en internet en nutsvoorzieningen (gas, water, elektriciteit).

De Redactie 27/03/2013 om 06u05

Mening

In het artikel staat dat in heel Europa de kinderen op de tweede plaats komen. Belgen echter, zetten op de tweede plaats een eigen huis. Iedereen heeft wel dezelfde mening over wat eerst komt te staan. Namelijk het sparen om onverwachte uitgaven aan te kunnen. Dit lijkt mij niet meer dan normaal. Ik zorg ook dat ik een beetje geld opzij heb staan in geval dat er iets overwachts zou gebeuren. Hetgene dat deze week is voorgevallen in Cyprus kan zeker ook bij ons gebeuren.

Wat betreft de Belgen die een eigen huis belangrijker vinden dan kinderen, ik kan ze geen ongelijk geven. Het is toch normaal dat je ervoor moet zorgen dat je een goede woonst hebt. Een eigen huis heeft ook een meerwaarde dan een huis dat men moet huren. Dit in de zin van als de huisbaas zegt dat je uit het huis moet, dan moet je er ook effectief uit. Waarschijnlijk wel met een bepaalde tussentijd om een nieuw huis te kunnen vinden, maar toch. Een eigen huis heb je altijd en er kan altijd op teruggevallen worden. Dit is ook positief tegenover de kinderen achteraf. De kinderen zijn dat zeker dat ze een huis hebben later. Zeker wanneer het gaat om een éénkindgezin. Bij een gezin met meerdere kinderen kan het huis goedkoper opgekocht worden door één of meer van de kinderen. In een tijd als deze komt dit wel van pas. We moeten nog even op de tanden bijten, maar ik hoop dat de crisis na enkele jaren zal afzwakken.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 28th March 2013, 22:44
I*ndy.Van.Noten I*ndy.Van.Noten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Dec 2012
Locatie: Pulderbos
Posts: 38
Persoonlijk verschiet ik ervan dat dit de officiële volgorde is, omdat ik vandaag de dag toch meer en meer hoor dat meisjes van mijn leeftijd (20 jaar) al mama worden. Waarschijnlijk hoor ik dit wel gewoon meer om dat dit nu meer mijn leefwereld is, en waarschijnlijk zijn dit dan ongelukjes, maar ze doen het toch maar. Persoonlijk opteer ik er ook voor om eerst zeker te zijn van een vestiging en natuurlijk ook van mijn relatie voordat ik aan kindjes zou willen beginnen. Volgens mij is het namelijk ook erg belangrijk om de kinderen een stabiele leefomgeving te bieden waarin zij kunnen opgroeien, zodat zij hierin al zeker geen problemen hoeven te ondervinden.
Dus persoonlijk vind ik het feit dat de mensen vandaag de dag eerst financiële zekerheid willen voordat ze aan kindjes beginnen erg positief, zo creëer je automatisch ook meer kansen voor je kind.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 1st April 2013, 09:40
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2011
Locatie: Zandhoven
Posts: 164
Het is inderdaad zo dat ieder voor zich bepaald waarvoor men op de eerste plaats spaart. Natuurlijk is het logisch dat men eerst spaart voor onverwachte uitgaven, je weet echter nooit wat je te wachten kan staan. Maar ik begrijp zeer goed dat vele mensen de dag van vandaag aan het einde van de maand niets meer overhebben om opzij te zetten voor onverwachte uitgaven, laat staan om voor iets anders te sparen. De meeste Belgen geven de voorkeur om als tweede voor een huis te sparen, daar ze dan nog iets hebben voor later. Ze gaan ervan uit dat wanneer je kinderen hebt, eerst beter een eigen huis kan hebben. Wat hier nog wel bij komt kijken, is dat wanneer je een eigen huis hebt, je na x-aantal jaren hier ook kosten aan krijgt, dus hier moet je dan ook nog voor kunnen sparen. Terwijl je een huis huurt, de reparatiekosten zijn voor de verhuurder. We willen natuurlijk allemaal een eigen stekkie, maar voor alleenstaande met kinderen is dit de dag van vandaag zo goed als onmogelijk, zelfs koppels die beiden een inkomen hebben, hebben het vaak moeilijk om te sparen voor een eigen stekkie. Daarbij komt ook nog eens kijken dat het uitstellen van kinderen geen goede zaak is. Kinderen baren op latere leeftijd, na je 32ste jaar, houdt al meer risico's in wat ook extra kosten kan brengen als het kindje dan afwijkingen vertoont.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 1st April 2013, 13:52
silke.wouters silke.wouters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2012
Locatie: Lichtaart
Posts: 60
We zien inderdaad steeds vaker dat mensen na hun 30e nog aan kinderen beginnen. Maar ik denk niet dat we dit volledig kunnen verklaren door het feit dat mensen eerst willen sparen voor een vaste stek. Als we vergelijken met enkele decennia geleden zien we ook dat jongeren steeds langer studeren en steeds langer wachten om zich te settelen, maar eerst nog wat van het leven willen genieten, reizen.... Ik ben zelf ook voorstander van kinderen krijgen op jongere leeftijd, maar dit kiest iedereen natuurlijk voor zichzelf. Maar dat je eerst een eigen woning wilt alvorens aan kinderen te beginnen vind ik wel heel logisch.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:40.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.