actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th February 2011, 08:02
IsabellHoremans IsabellHoremans is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Herentals
Posts: 40
Leerkrachten nemen meer 'baaldagen'

Leerkrachten nemen meer 'baaldagen'
Onderwijs

BRUSSEL - Leraren melden zich vooral ziek op maandag en vrijdag.

Het Vlaams onderwijs kampt met een groeiend probleem van baaldagen: almaar meer leerkrachten nemen vaker één dagje 'ziekteverlof' omdat ze daarvoor geen ziektebriefje moeten binnenbrengen.

Mensura controleert het ziekteverzuim van het Vlaams onderwijspersoneel, met uitzondering van het hoger onderwijs. Het nieuwe jaarrapport meldt dat het totale ziekteverzuim in 2009 uitkwam op 3,91 procent. Gemiddeld was een personeelslid in het onderwijs 14,28 dagen ziek.

Opmerkelijk is de toename van het aantal ééndagszieken. In het onderwijs moet je dan geen ziektebriefje binnenbrengen. In 2009 steeg dat aantal met 6,9 procent tot 91.739 ééndagsziekteverloven, genomen door 55.560 personen. In vergelijking met 2006 is dat een stijging met ruim 50 procent. Inmiddels maakt al 30 procent van het personeel al eens gebruik van deze mogelijkheid.

Het valt Mensura op dat 'de eendagsziekteverloven het meest worden genomen op dagen die aansluiten bij het weekend'. Maandagen en vrijdagen maken namelijk de helft uit van wat blijkbaar baaldagen zijn.

De organisatie beveelt 'nauwlettende opvolging' aan en stelt dat 'de enige efficiënte maatregel het afschaffen van het ééndagsverlof zonder attest is'. De Vlaamse minister van Onderwijs, Pascal Smet (SP.A), zegt het punt eerstdaags bij de sociale partners aan te kaarten

Bron: De Standaard, donderdag 10 februari 2011, 05u00Auteur: (fds, kba)

Eigen mening: De maatregelen die Vlaamse minister van Onderwijs, Pascale Smet, op dit verschijnsel wil nemen, vind ik wel correct. Andere personen in andere beroepen kunnen zich ook niet zomaar ziek melden op het werk en moeten zich daar voor verantwoorden, dus het is niet meer dan normaal dat leerkrachten zich ook moeten verantwoorden voor hun afwezigheid.

Het zegt al genoeg dat de meeste eendagsziekteverloven op maandag of vrijdag gemeld worden en men kan hier dus uit vaststellen dat leerkrachten die dag misschien niet even veel zin hebben om terug naar school te gaan op maandag of nog naar school te gaan op vrijdag.

Een mogelijk oplossing zou misschien zijn om leerkrachten een aantal dagen per schooljaar aan te stellen, waarop ze ongewettigd afwezig mogen zijn zonder een attest. Op deze dagen kunnen ze dan eens thuisblijven als ze onmogelijk op school geraken. Anders moeten ook zij zich verantwoorden.

Ik zal niet zeggen dat als er niets aan gedaan wordt, ik het later ook nooit zal doen, maar het is niet eerlijk tegenover andere bedienden of arbeiders in andere beroepen.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th February 2011, 13:52
jonas.van.hal jonas.van.hal is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 88
Baaldagje?

Ik vind dit wel een vrij moeilijke kwestie, want een leerkracht kan praktisch nooit zelf zijn verlofdagen kiezen. Die liggen al vast, natuurlijk hebben ze wel meer verlof dan andere beroepen, maar ze kunnen niet vrij kiezen. Ik denk ook dat het al verkeerd is gegaan bij het invoeren de ééndagsmaatregel, dat lokt gewoon uit om een baaldagje te nemen. Ik stel voor om gewoon leerkrachten 2 à 3 dagen te geven waarop ze ongewettigd afwezig mogen zijn, voor de rest is er wel een ziektebriefje nodig. Maar natuurlijk zal er in dit geval wel geen echte juiste oplossing zijn.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 10th February 2011, 17:21
Eva Thijs Eva Thijs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Gierle
Posts: 423
Een dagje langer weekend is natuurlijk altijd wel fijn en ik kan me goed voorstellen dat er leerkrachten zijn die zichzelf ziek melden zodat ze kunnen uitrusten van een weekendje aan zee of een groot feest, ... Het is natuurlijk niet juist maar het is ook moeilijk te achterhalen of de leerkrachten wel effectief ziek zijn. Als er geen ziektebriefjes moeten worden afgegeven zal dit probleem altijd blijven bestaan. Een controlearts sturen is ook niet echt een optie vind ik persoonlijk. Er zijn honderden leerkrachten die op één dag thuis kunnen zijn wegens ziekte, al dan niet echt ziek.
Het kan voorvallen dat je, wanneer je opstaat, jezelf ziek voelt. Maar daarom ga je niet altijd naar de dokter. Vaak voel je jezelf na een dagje rust al vele beter. Naar de dokter gaan is al niet meer zo goedkoop maar als scholen ziektebriefjes vragen dan zullen leerkrachten wel verplicht zijn om elke keer naar de dokter te gaan.

Ikzelf kreeg vroeger 3 briefjes, de eerste schooldag. Deze briefjes kon je invullen en op school afgeven na een dag ziek te zijn. Als deze regel nu eens wordt doorgevoerd naar leerkrachten toe? Dan kunnen ze nog maar een beperkt aantal dagen zichzelf ziek melden en stiekem niet ziek zijn.
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 10th February 2011, 19:39
Sanne.Goovaerts Sanne.Goovaerts is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Geel
Posts: 69
Mij verwonderd het niet dat dit zich alsmaar meer voordoet. Als je voor 1 dag geen ziektebriefje hoeft binnen te brengen, is de stap al snel gemaakt om een dagje extra thuis te blijven. Zoals Eva zegt, zou je leerkrachten inderdaad net zoals de leerlingen een aantal ziektebriefjes kunnen geven waar dan geen doktersattest voor nodig is. Anderzijds kan dit ook averechts werken. Sommigen denken dan misschien in de zin van: “Ik heb nog 3 ziektebriefjes, wanneer zal ik nog eens een dagje verlof nemen?” Het is ontzettend moeilijk om hier een oplossing voor te vinden. Ik denk dat dit een blijvend probleem zal zijn.
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 10th February 2011, 19:45
annelies.peelaers annelies.peelaers is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: herentals
Posts: 34
Ik denk dat het 'baaldagje' niet echt genomen wordt om uit te rusten van een weekendje aan zee of een groot feest, maar eerder om even uit te rusten van 'de chaos in de klas' (om het zo te zeggen).
Leerlingen kunnen erg druk zijn en ik kan me voorstellen dat je na een hele week lesgeven enorm uitgeput bent. Daarom vind ik niet dat je op maandag of vrijdag (of een andere dag in de week) even een 'rustdagje' moet nemen. Het lijkt misschien gemakkelijk, maar jouw leerlingen hebben weer studie, moeten weer een deel van de leerstof zelfstandig gaan verwerken of je staat als leerkracht achter met je leerstof en die moet je weer inhalen. Dat zorgt dus voor nog meer stress! (Want ook leerlingen die zelf leerstof moeten verwerken is niet altijd wat het moet zijn...)

Ik vind dat hier wel iets aan gedaan mag worden, want zoals Isabell al zei: het is oneerlijk tegenover andere arbeiders. En uiteindelijk is het ook zo; een verzorger in een rusthuis wordt ook elke dag verwacht om de bejaarden eten te geven, een leerkracht moet ook elke dag verwacht worden om zijn leerlingen iets bij te leren!
Met citaat antwoorden
  #6  
Oud 11th February 2011, 19:17
jana dua jana dua is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herselt
Posts: 56
Baaldag

Een baaldagje heeft inderdaad heel wat nadelen. Langs de andere kant begrijp ik ook wel dat het al eens deugd kan doen wanneer het even te veel wordt.
Misschien moet er geen oplossing gezocht worden bij doktersbriefjes (hoeveel dokters zijn er niet die een ziektebriefje schrijven als de patiënt dat gewoon vraagt?). Nee, ik denk dat we vooral de oplossing moeten zoeken in het verlagen van de druk die op de schouders van vele leerkrachten ligt. Zowel door de scholen, als door de overheid, als door de leerkrachten zelf. Bijvoorbeeld het vele papierwerk dat een leerkracht heeft om nog maar simpel aan te tonen hoe ze een bepaalde eindterm bereikt hebben of nastreven, daar moet toch iets aan te doen zijn?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:19.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.