actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 18th February 2011, 15:04
Jelle.Adriaensen Jelle.Adriaensen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 106
Bouwgrond in 10 jaar tijd driemaal zo duur

Wie rondloopt met een baksteen in de maag en een lapje grond zoekt in Vlaanderen, heeft het ongetwijfeld al ondervonden: bouwgrond is schaars geworden en dus gaan de prijzen door het dak. De voorbije 10 jaar werd één vierkante meter liefst drie keer duurder.

Een stuk bouwgrond kostte vorig jaar gemiddeld 154 euro per vierkante meter. Tien jaar eerder, in 2000, was dat nog 'maar' 55 euro per vierkante meter. Gaan we nog verder terug in de tijd, dan lijkt het wel of een stuk bouwgrond in de jaren stillekes belachelijk goedkoop was: 18 euro in 1985, 23 euro in 1990 en 32 euro in 1995.

In theorie is bouwgrond in Vlaanderen nochtans niet bepaald schaars. Dat blijkt uit cijfers van de Studiedienst van de Vlaamse Regering. Er zou in totaal nog 49.117 hectare bouwgrond zijn, genoeg voor ruim een miljoen nieuwbouwwoningen. Alleen is het gros van al die bouwpercelen niet op de markt: een slordige 84 procent van de onbenutte bouwgrond is in handen van eigenaars die de bewuste percelen in eigendom houden, voor hun kinderen of kleinkinderen, of om speculatieve redenen. Dus mogen we in de praktijk gerust wel van schaarste spreken.

Maal negen

De stijgende trend valt in elke provincie te merken. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest spant wat de prijzen betreft, uiteraard de kroon: vorig jaar moesten kopers daar al 453 euro per vierkante meter ophoesten, da's bijna vier keer meer dan eenzelfde (nu ja...) vierkante meter in Limburg, die al te koop is voor gemiddeld 117 euro. Toch is Limburg de provincie die de voorbije 25 jaar - procentueel - de snelste prijsstijging heeft meegemaakt voor bouwgronden: van 12 euro per vierkante meter naar 117, dat is een prijsstijging met 885,30 procent, bijna maal negen dus!

Vlaamse rand

Uiteraard zijn er nog altijd prijsverschillen van regio tot regio en van stad tot stad. Het zal niemand verbazen dat de Vlaamse rand rond Brussel en de faciliteitengemeenten - traditioneel erg in trek bij EU-ambtenaren - tot de duurdere regio's behoren, net als de kustgemeenten, de groene rand rond steden als Antwerpen en Gent en ook de grenssstreek met Nederland.

Maar Knokke blijft kampioen: daar kost één vierkante meter al gauw 1000 euro. Volgens burgemeester Lippens is grondschaarste de verklaring voor de hoge grondprijzen in zijn gemeente: 'We hebben onze gemeente altijd maximaal beschermd tegen uitbreiding. Daardoor is alles dat te koop komt, duurder dan elders. Ook in de toekomst is het niet onze bedoeling om gronden vrij te maken.'

Bron: www.standaard.be

Mijn mening:
Ik vind de cijfers uit het artikel toch wel verassend hoog. Ik had een stijging van de prijs van bouwgrond verwacht, maar dat deze in 10 jaar tijd drie maal duurder zou worden dat had ik niet verwacht. Wij hebben thuis ook enkele bouwgronden die we later nog kunnen verkopen, maar zoals iedereen wacht je hiermee tot de prijs zo hoog staat, dat je er maximale winst uit hebt. Ik vind het wel jammer dat de bouwgrond nu voor de jonge generatie ontzettend duur geworden is, want dit gaan ze serieus voelen in hun budget en dat gaat gevolgen hebben voor het afbetalen van de woning dat zo nog enkele jaren extra kan uitlopen. Ik denk dat het ook belangrijk is om de prijzenmarkt goed te volgen, zodat je op het juiste en voordeligste moment een bouwgrond kunt aanwerven.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 22nd February 2011, 16:26
laurens.taels laurens.taels is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Geel
Posts: 68
Dit vind ik geen verrassende vaststelling. Door de alsmaar toenemende levensverwachting blijft ons sterftecijfer dalen. Als we dan ook nog kinderen op de wereld blijven zetten, leidt dit tot een toename van de bevolking. Dit is niet enkel in België maar is terug te vinden over gans de wereld.
Daarbij komt nog eens dat de ruimte hetzelfde blijft. Je moet geen slimme zijn om dan de conclusie te trekken dat dit niet haalbaar blijft. We zijn blijkbaar dezer dagen op dat punt gekomen en nu moet er gezocht worden naar oplossingen. Volgens mij is dit te laat. De opkomende generatie zal moeten gaan vechten voor een stukje grond en er forse bedragen voor neertellen. De vraag is groot en het aanbod beperkt.
Oplossingen zie ik niet meteen. Het spreekt voor zich dat er appartementen moeten gebouwd worden of dat oudere mensen moeten intrekken bij hun kinderen, maar dit zie ik niet meer gebeuren de dag van vandaag. De opkomende generatie wil graag een eigen huis, weg van de ouders, en liefst nog zo groot mogelijk. Een mentaliteitswijziging zie ik niet gebeuren, zelfs niet als de overheid met subsidies gaat zwaaien. Ik ben eens benieuwd hoe dit probleem aangepakt gaat worden de komende decenia.
Met citaat antwoorden
  #3  
Oud 22nd February 2011, 20:08
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Wij hebben onze bouwgrond van 414m² 265€/m² betaald. En dan is het nog een noordgerichte tuin met halfopen bebouwing...
Als je een zuidgerichte tuin wilt, ben je al gauw 10 tot 15000€ meer kwijt schat ik.
Mijn ouders hebben die van hun in 1985 inderdaad 18€/m² betaald (was wel moerasgrond die serieus opgehoogd is geweest, maar toch). Wel grappig dat het gegeven getal in het artikel nog echt klopt ook in mijn situatie... Maar dat is dan ook wel het enige grappige aan de situatie
Ik vind wel dat als je een nieuwe lap grond in beslag neemt, dat je een zéér energiezuinige woning moet plaatsen om dat te compenseren. Ik heb uit milieu-overwegingen altijd willen verbouwen, maar wegens een gebrek aan bestaande woningen in Beerse en het vrijkomen van onze zeer goed gelegen grond, toch maar gekozen voor nieuwbouw, maar dan wel een zéér lage energiewoning (passiefhuis was niet mogelijk wegens slechte oriëntering van de grond ).
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden
  #4  
Oud 23rd February 2011, 09:43
toon.peeters toon.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Mol-Donk
Posts: 100
Het was inderdaad te verwachten tot we ooit zonder bouwgronden zouden vallen of dat er toch een enorme schaarste zou komen. Mensen leven nu eenmaal langer en blijven graag zo lang mogelijk zelfstandig wonen. Hierdoor zijn dus ook de bestaande huizen veel langer niet beschikbaar.

Ik denk dat onze generatie het vooral zal moeten hebben van een gerenoveerde woning. Omdat de bouwgronden vaak niet meer te betalen zijn gaat de jeugd meer en meer aangewezen zijn op renovaties. Dit zal het probleem niet aanpakken, maar zal wel weer wat tijd sparen om een goede oplossing te zoeken. (als deze er al is.)
__________________
Divide and Conquer
Met citaat antwoorden
  #5  
Oud 23rd February 2011, 14:30
Lieselotte.Busch Lieselotte.Busch is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2010
Locatie: Grobbendonk
Posts: 87
Huis 3,49% duurder geworden, appartement 3,75% duurder

De prijs van een huis is op een jaar tijd met gemiddeld 3,49% gestegen, voor een appartement is dat 3,75%. Dat blijkt uit de brochure 'Kerncijfers vastgoed 2011' van de FOD Economie, die naar aanleiding van Batibouw 2011 werd gemaakt.

Een woonhuis kostte in de eerste helft van 2010 gemiddeld € 178.111, een stijging van 3,49% in vergelijking met 2009. Een villa kostte met gemiddeld € 315.563 (+4,77%) bijna het dubbele van een huis. Appartementen werden verkocht voor gemiddeld € 184.406 (+3,75%).

Goedkoopst in Wallonië
Het goedkoopste vastgoed was te koop in Wallonië; de goedkoopste appartementen (€ 127.801) en woonhuizen (€ 117.856) stonden voornamelijk in de provincie Henegouwen. In de provincie Luxemburg kostte bouwgrond gemiddeld slechts € 30/m², terwijl het gemiddelde voor België € 103,5/m² bedroeg en in Brussel gemiddeld zelfs € 469,4/m² moest worden betaald.

Brussel buiten beschouwing gelaten (€ 800.000 voor een villa!), liggen de duurste woonhuizen (€ 223.928) en bouwgronden (€ 173/m²) nog steeds in Vlaams-Brabant. In Waals-Brabant stonden echter de duurste villa's te koop tegen een gemiddelde prijs van € 383.605.

Lichte toename vergunningen
Aan de hand van bouwvergunningen kan de activiteit van de bouwsector worden voorspeld. Vanaf het begin van 2010 is er opnieuw een lichte toename van het aantal toegekende vergunningen. Dat is geleden van oktober 2006.

Bron: http://www.gva.be/nieuws/geldzaken/...ct-duurder.aspx

Mening:
Ik heb dit artikel erbij geplaatst omdat blijkbaar niet enkel de bouwgronden duurder worden maar een huis en een appartement ook. Voor de mensen die nog een huis moeten kopen gaat dit al bijna onbetaalbaar worden. Een bouwgrond kopen is ook schandalig duur geworden. Er zijn er steeds minder en minder ter beschikking en dan moeten we voor de grond al zoveel betalen als vroeger een heel huis.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.